Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):61-65
Mýlil se Zdeněk Blažek? Několik poznámek k teoretickému uchopení dvojsměrné alterace
Příspěvek je odpovědí na kritiku Jaroslava Smolky Blažkova učení o dvojsměrné alteraci (současné rozštěpení některých stupňů diatonické řady půltónovým snížením a zvýšením). Autor se zastává této Blažkovy koncepce, kterou lze označit zajeden z podstatných přínosů české hudební teorie do evropského kontextu harmonického myšlení. V závěru své stati vyslovuje domněnku, že dvojsměrná alterace vedla k podnětům v uvažování dalších českých teoretiků, např. Jana Trojana, Jaroslava Volka, Arne Linky či Theodora Schaefera o teoretickém zdůvodnění postupné chromatizace diatonických řad, vedoucich ve vývoji hudby od konce 19. století k uvolňování tonality a pak k rozšířené tonalitě či k dokonce k atonalitě.
WAS ZDENĚK BLAŽEK MISTAKEN? A FEW NOTES ON THE THEORETICAL CONCEPT OF DOUBLE ALTERATION
The paper is being understood as an answer to Jaroslav Smolka's negative opinion about Zdeněk Blažek's theory of the double alteration. (Sounding of two chromatic variants of the same degree of the diatonic scale: one note is altered with a fiat and the same note an octave higher or lower with the sharp at the same time). The author stands for Blažek's conception, which represents one of the most important contributions of Czech music theory to the European context ofharmonic thinking. In the conclusion, the author states an assumption that the double alteration led to new ideas of other Czech theorists, e.g. Jan Trojan, Jaroslav Volek, Arne Linka or Theodor Schaefer. These ideas about gradual chromatization of the diatonic scales led to the weakening of tonality at the end ofthe 19th century and to extended tonality or even atonality.
Published: June 11, 2006 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.