Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):13-42
Chaos a hudba
Teorie chaosu je matematická disciplína, zaměřená na studium nelineárních dynamických systémů, tj. složitých jevů, jejichž vývoj v průběhu času lze těžko předpovědět. Takovým systémem může být například počasí, vývoj kapitálového trhu, turbulence, růst a vývoj živého organismu, ekosystém a proces jeho vývoje, frekvence a průběh zemětřesení, jazyky a jejich vývoj, proces vzniku a šíření epidemií... Jak je zřejmé z několika uvedených příkladů , k uvědomění si fenoménu chaosu a zrodu jeho teorie došlo za spoluúčasti , resp. z podnětu vice vědních disciplin, zkoumajících nejrůznější stránky reality přírodní i společenské povahy: meteorologie, ekonomiky, fyziky, lingvistiky, demografie, chemie, biologie, ekologie, geologie, anatomie, prognostiky, astronomie aj. Vznik samotné teorie jako nového pohledu na realitu je spojen především se jménem mnohostranně orientovaného amerického matematika Benoita Mandelbrota a časově je situován do období přelomu sedmdesátých a osmdesátých let 20. století. Dalšími průkopníky teorie byli meteorolog Edward Lorenz, matematikové Stephen Smale a Mitchell Feigenbaum, biolog Robert May, fyziolog Bernard Huberman, matematik a fyzik Robert Shaw, chemik a fyzik Ilya Prigogine, geofyzik Christopher Scholz aj.
Teorie chaosu posuzuje chaos nikoliv jako dění, postrádající řád, nýbrž naopak - jako určitou dosud nepoznanou formu řádu . Jak se ukazuje, právě takto je možno porozumět skutečnému řádu přírody. Teorie chaosu si vytvořila soubor pojmů, jejichž pomocí se zmocňuje svého předmětu. Je to např. bifurkace, entropie, fázový prostor, nahodilost, nelinearita, nejistota, stochastický proces, nestabilita, fraktál, podivný atraktor. Jsme přesvědčeni , že hudební struktura a hudební řeč vykazuje všechny znaky nelineárního dynamického systému. Máme dost dobrých důvodů pro názor, že mezi oněmi výše jmenovanými vědními disciplinami se nalézá místo i pro hudební teorii. Zkoumání fraktální struktury hudby umožňuje např. hlubší pochopení jejího harmonicko-tektonického řádu. Uplatnění teorie chaosu při hudební analýze může umožnit odkrytí těch vlastností hudební struktury, které nám při uplatnění tradičních metod hudební teorie zůstávaly skryty.
CHAOS UND MUSIK
Die Theorie des Chaos ist eine mathematische Disziplin mit Ausrichtung auf das Studium von nicht linearen dynamischen Systemen, d.h. von komplizierten Erscheinungen, deren Entwicklung im Laufe der Zeit nur schwierig vorhergesagt werden kann. Ein solches System können beispielweise das Wetter, die Entwicklung von Kapitalmärkten, die Turbulenzen, das Wachstum und die Entwicklung von lebenden Organismen, das Ökosystem und sein Entwicklungsprozess, die Frequenz und der Verlauf von Erdbeben, die Sprachen und ihre Entwicklung, der Prozess der Entstehung und der Ausbreitung von Epidemien darstellen… Wie aus den wenigen angeführten Beispielen hervorgeht, erfolgte die Wahrnehmung des Phänomens Chaos und die Entstehung der Theorie des Chaos unter Zusammenwirken, bzw. auf Anregung mehrerer wissenschaftlicher Disziplinen, die verschiedene Erscheinungsweisen der Realität vom Natur- sowie gesellschaftlichen Charakter erforschen: Meteorologie, Ökonomie, Physik, Linguistik, Demographie, Chemie, Biologie, Ökologie, Geologie, Anatomie, Prognostik, Astronomie usw. Die Entstehung der eigentlichen Theorie als einer neuen Betrachtungsweise der Realität wird insbesondere mit dem Namen des vielseitig orientierten amerikanischen Mathematikers Benoit Mandelbrot verbunden und an der Wende der siebziger und achtziger Jahre des 20. Jahrhunderts zeitlich angesiedelt. Weitere Bahnbrecher der Theorie waren u.a. der Meteorologe Edward Lorenz, die Mathematiker Stephen Smale und Mitchell Feigenbaum, der Biologe Robert May, der Physiologe Bernard Huberman, der Mathematiker und Physiker Robert Shaw, der Chemiker und Physiker Ilya Prigogine, der Geophysiker Christopher Scholz. Die Theorie des Chaos bewertet das Chaos nicht als Geschehen ohne Ordnung, sondern i Gegenteil als eine bestimmte bisher nicht erkannte Form einer Ordnung. Es zeigt sich, dass die wirkliche Naturordnung gerade in dieser Weise verstanden werden kann.
Die Theorie des Chaos schuf einen Komplex von Begriffen, mit deren Hilfe sie ihren Gegenstand erfasst, z.B. Bifurkation, Entropie, Phasenraum, Zufälligkeit, Unlinearität, Unsicherheit, stochastische Prozesse, Instabilität, Fraktal, sonderbarer Atraktor. Wir sind davon überzeugt, dass die Musikstruktur und die Musiksprache alle Merkmale eines nicht linearen dynamischen Systems aufweisen. Wir haben genug gute Gründe für die Auffassung, dass es unter den oben bezeichneten wissenschaftlichen Disziplinen auch für die Musiktheorie Platz gibt. Die Untersuchung der Fraktalstruktur der Musik macht z.B. ein tiefgreifenderes Verständnis ihrer harmonisch-tektonischen Ordnung möglich. Die Anwendung der Theorie des Chaos bei der Musikanalyse kann die Aufdeckung solcher Beschaffenheiten der Musikstruktur ermöglichen, die uns beim Einsatz von herkömmlichen Methoden der Musiktheorie bislang verborgen blieben.
Published: June 11, 2006 Show citation
Selected references
- Barberas, Renaud: Vnímání. Esej o smyslově vnímatelném. Filosofia, Praha 2002.
- Gleick, James: Chaos. Vznik nové vědy. Ando Publishing, Brno 1996.
- Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Sohne, Mainz 1940 (nové rozšířené vydání).
- Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. Supraphon, Praha 1974.
- Chaos, věda a filosofie. Sborník příspěvků. Filosofia, Praha 1999.
- Mandelbrot, Benoit: Fraktály. Tvar. náhoda a dimenze. Mladá fronta, Praha 2003.
- Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
- Saussure, Ferdinand de: Kurs obecné lingvistiky. Academia, Praha 1996.
- Schenker, Heinrich: Five Graphic Music Analyses. Dover Publications, Inc., New York 1969.
- Schonberg, Arnold: Harmonielehre ( 1911 I. vydání, 1921 II. vydání), Universal Edition, Leipzig-Wien 1956.
- Skuherský, František Z.: Nauka o harmonii na vědeckém základě ve formě nejjednodušší se zvláštním zřetelem na mohutný rozvoj harmonie v nejnovější době. Fr. A. Urbánek, Praha 1885.
- Stravinskij, Igor: Rozhovory s Robertem Crajiem. Supraphon, Praha 1967.
- Tichý, Vladimir: Harmonie Field. In: Musicologica Olomucensia III. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1997, p. 151-158.
- Tichý, Vladimir: Harmonické pole. In: Živá hudba XII. AMU, Praha 2002, p. 51-58.
- Volek, Jaroslav: Tektonické ambivalence v sonátové formě symfonických vět J. Brahmse a A. Dvořáka. In: Struktura a osobnosti hudby. Panton, Praha 1988, p. 163-198.
- Webem, Anton: Cestou ke skladbě dvanácti tóny (přeložil Eduard Herzog). SHV, Praha 1964, p. 74-85.
- Wittgenstein, Ludwig: Filosofická zkoumání (přeložil Jiří Pechar). Filosofia, nakladatelstvi Filosofického ústavu AV ČR, Praha 1998.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.