Musicologica Olomucensia 1, (2024):24-39 | DOI: 10.5507/mo.2024.002

Beethovenova Sedmá a Osmá symfonie: dualistická polarita a konečná jednota

Nors S. Josephson †
Independent scholar

Beethovenova Sedmá a Osmá symfonie již předznamenávají ucelenou tonální architekturu a cyklické struktury jeho třetího stylového období (1815-1826). Skladatel vyzdvihuje zejména sestupné basové linky a terciově příbuzná výšková centra, jako jsou C a C♯. V důsledku toho jsou lineární pohyby ve všech čtyřech částech každého díla složitě provázány. Finále Mozartovy Symfonie Es dur K.543 navíc zřejmě ovlivnilo harmonickou organizaci finále Beethovenovy Sedmé symfonie. Zatímco Beethovenova Sedmá klade důraz na stylové vazby mezi krajními větami (i a iv), jeho Osmá klade důraz na vazby mezi první a třetí větou. S postupem Beethovenovy práce na Osmé získávaly vedle a-b a b-c-a stále větší význam některé sekundové intervaly jako f-e a g-f, což vyvrcholilo v metamorfózách Haydnovy Symfonie č. 88 ve Finále.

Keywords: Beethoven; 7. a 8. symfonie; tonální architektura; harmonická organizace; polarita a jednota; klasická symfonická struktura

Beethoven's Seventh and Eighth Symphonies: Dualistic Polarity and Eventual Unity

Beethoven's Seventh and Eighth Symphonies already forecast the integrated tonal architecture and cyclical structures of his third stylistic period (1815-1826). In particular, the composer highlights descending bass lines and third-related pitch centers, such as C and C♯. As a result the linear movements in all four movements of each work are intricately interwoven. In addition, the Finale of Mozart's E♭ Symphony K.543 apparently influenced the harmonic organization of the Finale in Beethoven's Seventh. Whereas Beethoven's Seventh accentuates the stylistic links between its outer movements (i and iv), his Eighth stresses connections between its first and third movements. As Beethoven's work on the Eighth progressed, certain second intervals as f-e and g-f, in addition to a-b♭ and b♭-c-a gained increasing prominence, culminating in the metamorphoses of Haydn's Symphony No. 88 in the Finale.

Keywords: Beethoven; 7th and 8th symphony; tonal architecture; harmonic organization; polarity and unity; classical symphonic structure

Accepted: June 14, 2024; Published: August 13, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Josephson †, N.S. (2024). Beethovenova Sedmá a Osmá symfonie: dualistická polarita a konečná jednota. Musicologica Olomucensia36(1), 24-39. doi: 10.5507/mo.2024.002
Download citation

Selected references

  1. Beethoven, Ludwig van. Pettersche Skizzenbuch (HCB Mh 59).
  2. Beethoven, Ludwig van. Symphonie Nr.7, A-Dur, op. 92. Faksimile nach dem Autograph aus der Biblioteka Jagiellońska, Kraków. Korte, Oliver (ed.), Zagrosek, Lothar (preface). Laaber, 2017.
  3. Beethoven, Ludwig van. Skizzenblatt zur Sinfonie Nr. 7 op. 92, 2. und 4. Satz. Autograph. Beethoven-Haus Bonn, BH 120.
  4. Rovelli, Federica. "Revisionsprozesse in Beethovens Niederschriften der achten Symphonie op. 93," Editio 31 (2017): 90-116. Go to original source...
  5. Day, Thomas. "Beethoven's Seventh Symphony: Character and Motion Pattern," The Beethoven Journal 33 (2018): 13-25.
  6. Gauldin, Robert. Beethoven's Interrupted Tetrachord and the Seventh Symphony, Intégral 5 (1991): 77-100.
  7. Gülke, Peter. --immer das Ganze vor Augen: Studien zu Beethoven. Stuttgart: Metzler; Kassel: Bärenreiter, 2000. Go to original source...
  8. Hopkins, Anthony. The Nine Symphonies of Beethoven. London: Heinemann, 1981.
  9. Kerman, Joseph, Alan Tyson, Scott Burnham, Douglas Johnson and William Drabkin. "Beethoven, Ludwig van." In The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 3, edited by Stanley Sadie, 73-140. 2nd ed. New York: Grove's Dictionaries Inc., 2001. Go to original source...
  10. Korte, Oliver. Beethovens Orchestermusik und Konzerte. Laaber-Verlag, 2013.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.