Musicologica Olomucensia 1, (2024):7-23 | DOI: 10.5507/mo.2024.001
Hudební dialog ve Smyčcovém kvartetu č. 4 Johna Harbisona
- School of Music
- National Sun Yat-sen University
Studie zkoumá různé instrumentální dialogy, s nimiž experimentuje Harbisonův Smyčcový kvartet č. 4 (2001). Harbison si každý nástroj představuje jako operní postavu ve skladbě. Hudební dialogy jsou prezentovány různými způsoby, včetně dialogu mezi dvěma či více nástroji buď v konfrontaci, nebo se souhlasnými manýry. Ve skladbě se výrazně projevuje Harbisonovo tvůrčí znovuzavedení podoby hudebních dialogů z konce 18. století novým způsobem. Nejenže je pro Harbisona hlavním inspiračním zdrojem Mozartova a Bachova hudba, ale ve fugových imitačních pasážích občas zaznívají i důrazy off-beatu a jazzových synkop.
Keywords: John Harbison; hudební dialog; smyčcový kvartet 21. století
Musical Dialogue in John Harbison’s String Quartet No. 4
The study explores different instrumental dialogues that experimented in Harbison's String Quartet No. 4 (2001). Harbison imagines each instrument as an operatic character in the composition. The musical dialogues are presented in different fashions, including between two or more instruments in either confrontation, or with agreeable manners. The piece significantly displays Harbison creatively reintroducing the late 18th century musical dialogue fashion in a new way. Not only is Mozart's and Bach's music the main source of inspiration for Harbison, but also stresses of the off-beats and syncopated jazz fashion are at times heard in the fugal-like imitation passages.
Keywords: John Harbison; Musical Dialogue; 21st century String Quartet
Accepted: June 10, 2024; Published: August 13, 2024 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.