Musicologica Olomucensia 2, (2023):108-121 | DOI: 10.5507/mo.2023.012

Divadelní podnikatelé a operní umělci na cestách v habsburské monarchii ve druhé polovině 19. století na příkladu olomoucké operní scény

Lenka Křupková, Jiří Kopecký
Univerzita Palackého Olomouc

Olomoucká operní scéna (jako ostatně každá rakouská) byla zasazená do sítě provinčních divadel, pro něž bylo charakteristické neustálé obměňování členstva. Typická situace nastala vždy po skončení sezony, kdy se divadelní ředitelé vydali za výběrem nových pěveckých sil do Vídně či jiných větších center. O případném vstupu do smluvního vztahu také rozhodovalo úspěšné hostování umělců zvaných v průběhu sezony. Pro menší městská divadla bylo výhodné získat do angažmá především talentované nováčky, jejichž nároky na výši divadelních gáží nebyly vysoké. Úspěšné divadelní podnikání bylo do značné míry svázáno se schopností ředitelů rozpoznat v nezkušených zpěvácích dosud nerozvinuté schopnosti. Také německá olomoucká městská scéna se stala v některých svých obdobích líhní budoucích hvězd, jejichž zářná kariéra byla zahájena právě zde. Avšak národnostní spory, nevraživost členů městské rady, požáry a epidemie, stejně jako vrtkavý vkus publika mohly zmařit úsilí i toho nejzkušenějšího divadelního podnikatele a přimět ho, aby se rozhodl zkusit štěstí jinde. Cílem tohoto příspěvku je dokumentovat na několika příkladech zpěváků či ředitelů obvyklý směr umělecké mobility ve středoevropském prostoru 19. a začátku 20. století.

Keywords: provinční divadlo; Olomouc; operní provoz 19. a 20 století; divadelní ředitel

Theatre Entrepreneurs and Opera Artists Travelling the Habsburg Monarchy in the Latter Half of the 19th Century as Shown on the Example of the Olomouc Opera Scene

The Olomouc opera stage (as was, after all, true for all of those in Austria) was part of a network of provincial theatres, characterised by constant changes in membership. It was typical that, following the end of a season, theatre director would go to Vienna and other larger cultural centres to seek new talented singers. Another decisive factor in getting a contract was the successfulness of the artists' guest performances throughout the season. For small theatres, it was advantageous to establish contracts mainly with talented newcomers who had lower demands in terms of their salaries. Operating a successful theatre business was largely connected with the ability of directors to recognise the latent abilities of inexperienced singers. During certain periods, the German municipal theatre in Olomouc was a seedbed of future stars, helping kick off their glamorous careers. However, national disputes, the hostility of city council members, fires, and epidemics as well as the fickle tastes of the audience could thwart the efforts of even the most experienced theatre entrepreneur and make them decide to try their chances elsewhere. The aim of this paper is to document, through several examples of singers or directors, the usual direction of artistic mobility in Central Europe in the 19th and early 20th century.

Keywords: provincial theatre; Olomouc; 19th and 20th century opera; theatre director

Accepted: December 12, 2023; Published: January 15, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Křupková, L., & Kopecký, J. (2023). Divadelní podnikatelé a operní umělci na cestách v habsburské monarchii ve druhé polovině 19. století na příkladu olomoucké operní scény. Musicologica Olomucensia35(2), 108-121. doi: 10.5507/mo.2023.012
Download citation

Selected references

  1. Binal, Wolfgang. Deutschsprachiges Theater in Budapest. Von den Anfängen bis zum Brand des Theaters in der Wollgasse (1889). Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1972.
  2. Čech, Adolf. Z mých divadelních pamětí. Prague: Nakladatelské družstvo Máje, 1903.Got, Jerzy. Das österreichische Theater in Lemberg im 18. und 19. Jahrhundert. Aus dem Theaterleben der Vielvölkermonarchie, Band I, II, Theatergeschichte Österreichs, Band X: Donaumonarchie, Heft 4. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1997.
  3. Hilmera, Jiří. "Letní sezony ředitelů opavského a olomouckého divadla v českých zemích." In O divadle na Moravě a ve Slezsku II, edited by Tatjana Lazorčáková, 190-199. Olomouc: VUP, 2004.
  4. Kopecký, Jiří. Německá operní scéna v Olomouci 1770-1878 I. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012.
  5. Křupková, Lenka, "'Deficit, který ani vyčíslit neumím…' Olomoucká éra divadelního ředitele Stanislause Lessera v letech 1896-1904." Divadelní revue 25, no. 2 (2014): 58-76.
  6. Křupková, Lenka. Německá operní scéna v Olomouci II 1878-1920. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012.
  7. Laslavíková, Jana. Mestské divadlo v Prešporku (1886-1899) v kontexte dobovej divadelnej praxe. Pôsobenie riaditeľov Maxa Kmentta a Emanuela Raula. Bratislava: Ars Musica, 2018.
  8. Laslavíková, Jana. Mestské divadlo v Prešporku na sklonku 19. storočia: medzi provinciou a metropolou. Bratislava: Hudobné centrum, Historický ústav SAV, 2020.Pelc, Martin. "Recesistické spolky Šlarafie. Herní prvek v kultuře 19. století." In Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století. Collection of Contributions from the 33rd Annual Symposium on the 19th Century, Pilsen, February 21-23, 2013, edited by Martin Hrdina, Kateřina Piorecká, 248-257, Prague: Academia, 2014.
  9. Štefanides, Jiří, ed., Carl König v Olomouci [in Olmütz] 1856-1868. Translated by Lukáš Motyčka, Olomouc: Palacký University Olomouc, 2009.
  10. Genossenschaft Deutscher Bühnen-Angehöriger (Hrsg.). Neuer Theater-Almanach. Theatergeschichtliches Jahr- und Aderssenbuch, 20. Berlin: F. A. Günther & Sohn, 1909.
  11. SOkA Olomouc, AMO, Registratura hospodářská 1874-1920, Divadelní ředitelé 1878-1896, carton 765, sign. L 2 - item 359.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.