Musicologica Olomucensia 2, (2023):7-24 | DOI: 10.5507/mo.2023.010

Z provincie do provincie: divadelní cesta z Olomouce do Prešpurku

Jana Laslavíková
Historický ústav SAV, v.v.i.

Následující studie se zaměřuje na kulturní transfer a formování divadelních sítí mezi městy Olomouc a Prešpurk v druhé polovině 19. století. V městských divadlech obou těchto provinčních měst tehdy působili německy mluvící divadelní ředitelé, jmenovitě Ignacz Czernitz a Emanuel Raul. Jejich umělecká činnost v těchto dvou divadlech má několik společných rysů. To, co se lišilo, byl vztah městských elit (především členů městské rady, místního tisku a kulturních spolků) a jejich podpora ředitele. Dalším důležitým faktorem pro úspěch divadelního podniku byla atraktivita divadelní budovy, která s jejím rostoucím opotřebením klesala. Nejvýrazněji se to projevilo v činnosti Emanuela Raula, který se v padesát let starém olomouckém divadle potýkal s velkými finančními potížemi, zatímco v nově postaveném divadle v Prešpurku byl velmi úspěšný.

Keywords: městské divadlo; Olomouc; Pressburg; Ignacz Czernitz; Emanuel Raul

From Province to Province: Theatre Journey from Olomouc to Pressburg

The following study focuses on cultural transfer and the formation of theatre networks between the towns of Olomouc and Pressburg in the latter half of the nineteenth century. At that time, German-speaking theatre directors, namely Ignacz Czernitz and Emanuel Raul, worked in the municipal theatres of both these provincial towns. Their artistic activities in these two theatres share several features. What differed was the relationship of the urban elite (mainly members of the municipal council, the local press, and cultural societies) and their support of the director. Another important factor for the success of a theatre enterprise was the attractiveness of the theatre building, which decreased with its growing wear and tear. This manifested itself most prominently in the activities of Emanuel Raul, who encountered major financial difficulties in the fifty-year-old Olomouc theatre, whereas he was highly successful in the newly erected theatre in Pressburg.

Keywords: municipal theatre; Olomouc; Pressburg; Ignacz Czernitz; Emanuel Raul

Accepted: December 7, 2023; Published: January 15, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Laslavíková, J. (2023). Z provincie do provincie: divadelní cesta z Olomouce do Prešpurku. Musicologica Olomucensia35(2), 7-24. doi: 10.5507/mo.2023.010
Download citation

Selected references

  1. Babejová, Eleonóra. Fin‑de‑Siecle Pressburg. Conflict & Cultural Coexistence in Bratislava 1897-1914. New York: Columbia University Press, 2003.
  2. von Bertalan, Carl Joseph. Das Provinz‑Theater. Skizzen über die kleinen (halbjährigen) Bühnen in Österreich. Klagenfurt, 1870.
  3. Gaučík, Štefan. "Kultúrne stratégie elít Prešporskej I. sporiteľne (1883-1918)" ["Cultural Strategies of the Elites of the First Prešporok Savings Bank (1883-1918)"]. In Kontinuity a diskontinuity, edited by Adam Hudek, Peter Šoltés, 190-214. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2019.
  4. Gómez-Pablos, Beatriz. "El teatro de Calderón de la Barca y sus traducciones." In Actas del XXI Encuentro de profesores de Espanol en Eslovaquia. Bratislava: Ministerio de Educación y Formación Profesional, 2018.Haberlandová Katarína, and Laura Krišteková. "Theatre Architecture in Bratislava in the Context of Cultural-Social Changes, Urban-Planning Concepts and Architectural Innovations over Three Centuries." In Cultural and Artistic Transfers in Theatre and Music. Past, Present, and Perspectives, edited by Michaela Mojžišová, 114-138. Bratislava: VEDA Publishing House of the Slovak Academy of Sciences, 2021..
  5. Hudek, Adam, Peter Šoltés, and László Vörös. "Úvod" ["Introduction"]. In Elity a kontraelity na Slovensku v 19. a 20. storočí. Kontinuity a diskontinuity [Elites and Counter-elites in Slovakia in the 19th and 20th Centuries. Continuities and Discontinuities], edited by Adam Hudek, Peter Šoltés, 9-30. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2019.Kaufmann, Moritz. Musikgeschichte des Karlsbader Stadttheaters. Karlsbad: Komission-Verlag Walther Heinisch, 1932.
  6. Kopecký, Jiří. Německá operní scéna v Olomouci I. 1770-1878 [The German Opera Scene in Olomouc I. 1770-1878]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  7. Kopecký, Jiří, and Lenka Křupková. "Olomouc's 'Half-Year' Provincial Theatre and Its Repertoire." In Opera as Institution: Networks and Professions (1730-1917), edited by Cristina Scuderi, Ingeborg Zechner, 157-178. Zürich: LIT VERLAG GmbH & Co. KG, 2019.
  8. Křupková, Lenka. Německá operní scéna v Olomouci II. 1878-1920 [The German Opera Scene in Olomouc II. 1878-1920]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  9. Laslavíková, Jana. "Beethoven's Oeuvre as an Argument: Fidelio Staged by the Municipal Theatre at the End of the 19th Century and its Reception in the Context of the Beethoven Tradition in Pressburg." Hudební věda 57, no. 2 (2020): 130-152, 244-245.Laslavíková, Jana. Mestské divadlo v Prešporku na sklonku 19. storočia. Medzi provinciou a metropolou [The Municipal Theatre in Pressburg at the Close of the 19th Century. Between Province and Metropolis]. Bratislava: Hudobné centrum; Historický ústav, 2020.
  10. Laslavíková Jana. "The High Province on the Western Border of Hungary: Ideological Aspects of the Operations of the Municipal Theatre in Pressburg in the Late Nineteenth Century." TheMA: Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts 8, no. 1-2 (2019): 1-18.
  11. Ludvová, Jitka. Až k hořkému konci. Pražské německé divadlo 1845-1945 [To the Bitter End. Prague German Theatre 1845-1945]. Praha: Academia: Institut umění - Divadelní ústav, 2012.
  12. Löw, Anton Carl. Kurzgefasste aber vollständige Chronik der weltberühmten Cur- und Badestadt Karlsbad seit deren Entstehung bis auf unsere Tage. Karlsbad: Verlag von Hans Feller, 1874.Mannová, Elena, and Jozef Tancer. "Od uhorského patriotizmu k menšinovému nacionalizmu. Zmeny povedomia Nemcov na Slovensku v 18. až 20. storočí" ["From Hungarian Patriotism to Minority Nationalism. Changes in the Awareness of Germans in Slovakia from the 18th to the 20th Centuries"]. In My a tí druhí v modernej spoločnosti. Konštrukcie a transformácie kolektívnych identít [We and The Others in Modern Society. Constructions and Transformations of Collective Identities], edited by Gabriela Kiliánová, Eva Kowalská, Eva Krekovičová, 351-415. Bratislava: Veda - vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2009.
  13. Mannová, Elena, and Gabriela Dudeková. "Úvod. Komu patrí Bratislava? Multietnické mesto ako miesto lokálnej, národnej a nadnárodnej reprezentácie" ["Introduction. Whom does Bratislava Belong to? A Multiethnic City as a Site of Local, National and Transnational Representation"]. In Medzi provinciou a metropolou. Obraz Bratislavy v 19. a 20. storočí [Between the Province and the Capital City: The Image of Bratislava in the 19th and 20th Centuries], edited by Gabriela Dudeková, 9-22. Bratislava: Historický ústav SAV, 2012.
  14. Májeková, Jana Magdaléna. "Prví virilisti a poslanci Prešporka: municipiálny výbor po reforme samosprávy v roku 1870" ["The First Virilists and the Elected Members of the Pressburg Municipal Council after the Administration Reform of 1870"]. In V supermarkete dejín. Podoby moderných dejín a spoločnosti v stredoeurópskom priestore. Pocta Elene Mannovej [In the Supermarket of History. The Pattern of Modern History and Society in the Central European Region. In Honour of Elena Mannová], edited by Gabriela Dudeková-Kováčová, 411-431. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV; Historický ústav SAV, 2021.
  15. Pechtol, Maria. Thalia in Temeswar. Die Geschichte des Temeswarer deutschen Theaters im 18. und 19. Jahrhundert. Bucharest: Kriterion Verlag, 1972.Schmitt, Peter. Schauspieler und Theaterbetrieb: Studien zur Sozialgeschichte des Schauspielstandes im deutschsprachigen Raum 1700-1900. Tübingen: Niemeyer, 1990.
  16. Schwedes, Hermann. Musikanten und Comödianten - eines Pack wie das andere. Die Lebensformen der Theterleute und das Problem ihrer bürgerlichen Akzeptanz. Bonn: Verlag für Systematische Musikwisseschaft, 1993.Taufar, Walther. "Das deutschsprachige Theater in Marburg an der Drau. Typologie eines Provinztheaters." PhD diss., Universität Wien, 1982.
  17. Wendland, Anna Veronika. "Cultural Transfer." In Travelling Concepts for the Study of Culture, edited by Ansgar Nünning, Birgit Neumann, 45-66. Berlin-Boston: De Gruyter, 2012.Zvara, Vladimír. "Hudba a hudobné divadlo v Bratislave pred prvou svetovou vojnou a po nej. Aspekty a súvislosti" ["Music and Musical Theatre in Bratislava Before and After World War I. Aspects and Connections"]. In Príspevky k vývoju hudobnej kultúry na Slovensku [Contributions to the Development of Musical Culture in Slovakia], edited by Ľubomír Chalupka, 69-86. Bratislava: Stimul, 2009.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.