Musicologica Olomucensia vol. 34(2), (2022):88-119 | DOI: 10.5507/mo.2022.014

P. Anselm Hackenwälder (1730-1772): augustinián a regenschori u sv. Tomáše v Brně a jeho svitavské kořeny

Irena Veselá
Moravská zemská knihovna, Hudební oddělení

Studie pojednává o dosud málo známé osobnosti, která v 50. a 60. letech 18. století spoluvytvářela hudební život Brna. Wenzel Joseph Hackenwälder vyrostl v prostředí kantorské rodiny působící ve Svitavách od počátku 18. století, kde pravděpodobně získal základní hudební vzdělání. Dalšího všeobecného i hudebního vzdělání se mu dostalo u piaristů v Litomyšli a u jezuitů v Olomouci. Po vstupu do řádu augustiniánů eremitů v Brně a kněžském svěcení (1755) se již jako P. Anselm stal ředitelem kůru, kterým zůstal dalších 17 let až do své předčasné smrti. Příspěvek shrnuje dosud nepublikovaná fakta o Hackenwälderově původu a rodinném zázemí a dále mapuje jeho rozsáhlou akviziční činnost pro hudební sbírku klášterního kůru u sv. Tomáše, do které sám pořídil řadu opisů děl tehdy známých a hraných skladatelů a též množství děl anonymních. V souladu se specifickou formou zbožnosti brněnských augustiniánů, zaměřenou na úctu k obrazu P. Marie Svatotomské, se jedná především o zhudebněné loretánské litanie. Z Hackenwälderovy osobní hudební sbírky pochází mimo jiné unikátní opis houslového koncertu (Concerto ex Es) Carla Zuccariho, pořízený roku 1748.

Keywords: Morava; Brno; Svitavy; 18. století; augustiniáni; hudební sbírky; loretánské litanie; liturgická hudba; ředitelé kůru; kantoři; Anselm Hackenwälder; Wenzel Joseph Hackenwälder; Joseph Puschmann; Pavel Marek; Carlo Zuccari

P. Anselm Hackenwälder (1730-1772) - Augustinian and Regenschori at St. Thomas in Brno and His Svitavy Roots

The study deals with a hitherto little-known personality who shaped Brno musical life in the 1750s and 1760s. Wenzel Joseph Hackenwälder grew up in the environment of a cantorial family active in Svitavy from the beginning of the 18th century, where he probably received his basic musical education. He received further general and musical education from the Piarists in Litomyšl and the Jesuits in Olomouc. After joining the Augustinian Order of Eremites in Brno and being ordained a priest (1755), he became the director of the choir as P. Anselm, a position he held for the next 17 years until his untimely death. The paper summarises previously unpublished facts about Hackenwälder's origins and family background. It also discusses his extensive acquisition activities for the music collection of the St. Thomas' Convent Choir, for which he himself acquired many copies of works by composers known and performed at the time, as well as a number of anonymous works. In accordance with the specific form of devotion of the Brno Augustinians, focused on reverence for the image of St. Mary and St. Thomas, these are mainly musical settings of the Loreto litanies. Hackenwälder's personal music collection includes a unique copy of a violin concerto by Carlo Zuccari, made in 1748.

Keywords: Moravia; Brno; Svitavy; 18th century; Augustinians; music collections; Loreto litanies; liturgical music; choir directors; cantors; Anselm Hackenwälder; Wenzel Joseph Hackenwälder; Joseph Puschmann; Pavel Marek; Carlo Zuccari

Accepted: December 3, 2022; Published: December 5, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Veselá, I. (2022). P. Anselm Hackenwälder (1730-1772): augustinián a regenschori u sv. Tomáše v Brně a jeho svitavské kořeny. Musicologica Olomucensia34(2), 88-119. doi: 10.5507/mo.2022.014
Download citation

Selected references

  1. Bombera, Jan. "Pěvecký seminář v Kroměříži." Studie Muzea Kroměřížska '89 (1989): 52-73.Černušák, Gracian, Bohumír Štědroň, Zdenko Nováček. Československý hudební slovník osob a institucí. Sv. 1 A-L. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963.
  2. Fikejz, Radoslav a Vladimír Velešík. Kronika města Svitavy. Svitavy: Město Svitavy - Městské muzeum a galerie ve Svitavách, 2006.Fukač, Jiří, Jiří Vysloužil, Petr Macek. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997.
  3. Koch, Klaus Peter. "Hacker (Hackenwälder)." In Lexikon zur deutschen Musikkultur. Böhmen, Mähren, Sudeteschlesien, Bd. 1: A-L. München: Sudetendeutsches Musikinstitut - Langen Müller (2000): 494.Koláčný, Ondřej. "Carlo Zuccari: Houslový koncert ex Es (1748)." Bakalářská diplomová práce, FF MU, Brno, 2012.
  4. Lick, Carl. Zur Geschichte der Stadt Zwittau und ihrer Umgebung. Zwittau: vlastním nákladem, 1910.Macurová, Zuzana. "Kapitoly z mecenátu Matouše Pertschera, představeného brněnského augustiniánského kláštera (1740-1777)." Magisterská diplomová práce, FF MU, Brno, 2009.
  5. Sehnal, Jiří. "Die Bläserharmonie des Augustinerklosters in Altbrünn." Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity (dále jen SPFFBU), H 8 (1973): 125-143.
  6. Sehnal, Jiří. "Das Musikrepertoire der Altbrünner Fundation unter Cyril Napp (1816-1818)." SPFFBU, H 15 (1980): 63-78.
  7. Sehnal, Jiří. "Hudba u brněnských augustiniánů v 18. století." Hudební věda 20, no. 3 (1983): 228-240.Sehnal, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. Brno: Moravské muzeum v Brně, 1988.
  8. Sehnal, Jiří. "Hudba v minulosti." In: Vlastivěda moravská. Moravskotřebovsko - Svitavsko, ed. Vladimír Nekuda, 427. Brno: MVS v Brně - Města Moravská Třebová a Svitavy, 2002.Sehnal, Jiří, a Jiří Vysloužil. Dějiny hudby na Moravě. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001.
  9. Sehnal, Jiří. "Varhaníci a varhanní hra na Moravě v 17. a 18. století." Hudební věda 19, no. 1 (1982): 21-48.Spáčilová, Jana. Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha. Olomouc: Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2018.
  10. Štědroň, Bohumír. "Hudební sbírka augustiniánů na Starém Brně." Věstník České akademie věd a umění 52, no. 1 (1943): 1-29.Trojan, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2000.
  11. Veselá, Irena a Pavel Žůrek. Ne oči, ale mysl k Bohu. Maurus Haberhauer a hudební kultura benediktinského kláštera v Rajhradě v 18. století. Brno: Moravská zemská knihovna, 2019.Vokurka, Martin a Jan Hugo. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2004.
  12. Vrbka, Anton. Klosterbruck und seine Schicksale im Laufe der Jahrhunderte. Znaim: Fournier & Haberler - Karl Vornemann, 1898.Žůrek, Pavel. "Zapomenutý brněnský skladatel Jan Brixides." Opus musicum 37, no. 5 (2005): 41-46.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.