Musicologica Olomucensia vol. 34(2), (2022):29-52 | DOI: 10.5507/mo.2022.012

Rorátní repertoár v moravských kancionálech 17. a 18. století

Tomáš Slavický
Národní muzeum - České muzeum hudby

Dlouhodobá tradice každodenní adventní jitřní mše "Rorate" v českých zemích a střední Evropě, o kterou pečovala laická náboženská bratrstva a později farní kostely, byla příčinou rozvoje bohatého rorátního repertoáru, založeného na písních v lidové řeči. Česká rorátní officia, která vznikla v 16. století v utrakvistických Čechách a jsou částečně živá dodnes, byla jen jednou z mnoha forem tohoto repertoáru. V moravských tištěných a rukopisných kancionálech jsou dokumentovány další vrstvy rorátního repertoáru v latině a češtině, které mají formy chorální i písňové, jednohlasé, vícehlasé i figurální. Tento regionální repertoár má vazby s utrakvistickými a rekatolizačními Čechami a zároveň se sousedními hymnografiemi. Jak svědčí některé raněnovověké kancionály německé, polské, slovenské, maďarské a chorvatské, na Moravě je možné najít českojazyčnou formu základního repertoáru, společného pro většinu zemí někdejšího jagellonského a později habusburského soustátí.

Keywords: česká hymnografie; středoevropská hymnografie; rorátní repertoár; české roráty; moravské rukopisné kancionály

Rorate Repertoire in Moravian Hymnbooks of the 17th and 18th Centuries

The development of the rich Rorate repertoire in the Czech lands and Central Europe, based on Advent hymns in the vernacular, was caused by a long tradition of everyday "Rorate" Advent morning masses, which were cultivated by lay religious confraternities and later by parish churches. The Czech Rorate chants, which originated in 16th century Utraquist Bohemia and is still partially alive today, was only one of many forms of this repertoire. Additional layers of the Rorate repertory in Latin and Czech are documented in the Moravian printed and manuscript hymnbooks. Their forms are monophonic and polyphonic, in plainchants, strophic hymns and figural compositions. This regional repertoire has ties with Utraquist and recatholization Bohemia, and at the same time with neighbouring hymnographies. As evidenced by certain Early Modern cancionales in German, Polish, Slovak, Hungarian and Croatian, in Moravia we can find a Czech-language form of the basic Rorate repertory, common to most countries of the former Jagiellonian and later Habsburg commonwealth.

Keywords: Czech hymnography; Central European hymnography; Rorate repertory; Czech Rorate chants; manuscript hymnbooks in Moravia

Accepted: December 3, 2022; Published: December 5, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Slavický, T. (2022). Rorátní repertoár v moravských kancionálech 17. a 18. století. Musicologica Olomucensia34(2), 29-52. doi: 10.5507/mo.2022.012
Download citation

Selected references

  1. Holeton, David R. ",All manner of Wonder under the Sun:' A Curious Development in the Evolution of Utraquist Eucharistic Liturgy." The Bohemian Reformation and Religious Practice 3 (2007): 165.Horyna, Martin. "Česká reformace a hudba: studie o bohoslužebném zpěvu českých nekatolických církví v období 1420-1620." Hudební věda 48, no. 1 (2011): 5-40.
  2. Chládková, Michaela. "Od konce husitství do Bílé Hory 1437-1620." In Dačicko, Slavonicko, Telčsko. Vlastivěda moravská, 79. svazek topografické řady a 2. svazek Nové řady, ed. Vladimír Nekuda a kol., 222. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost 2005.Kolář, Pavel. "The Canon missae in the Rule of Ecclesiastical Services of Tobiáš Závorka Lipenský and Its Source." The Bohemian Reformation and Religious Practice 10 (2015): 225-258.
  3. Kouba, Jan. Slovník staročeských hymnografů (13.-18. století). Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i., Kabinet hudební historie, 2017.Lhotský, Josef. "Rorátní mše svaté v Čechách." Rádce duchovní. Časopis kněžstva česko-slovanského I (1894): 69-70.
  4. Maňas, Vladimír. "Hudební aktivity náboženských korporací na Moravě v raném novověku." PhD diss., FF MU, Brno, 2008.Maňasová, Jiřina. "Dačický graduál, jeho popis, transliterace a transkripce." Dačický vlastivědný sborník 2 (2003): 121-134.
  5. Orel, Dobroslav. "Staročeské roráty." In Český kancionál, ed. Dobroslav Orel. Praha: Státní vydavatelství, 1921.Polonus, Valentin. Zpívání křesťanská starodávní chvál božských. Praha: Jiří Černý 1584, Knihopis K 14156.
  6. Sehnal, Jiří. "Hudba v premonstrátském klášteře Hradisko u Olomouce v letech 1693-1739." Časopis Moravského muzea - vědy společenské 76 (1991): 185-225.Sehnal, Jiří. "Český zpěv při mši." Hudební věda 29, no. 1 (1992): 9.
  7. Slavický, Tomáš. "Czech Rorate Chants, Missa Rorate, and Charles IVs Foundation of Votive Officium in Prague Cathedral. The Testament of Choral Melodies to the Long-Term Retention of Repertoire." Hudební věda 55, no. 3-4, (2018): 239-264.Smyčková, Kateřina. "Vytváření písňového kánonu v rukopisných kancionálech 17. a 18. století." PhD diss., FF UK, Praha, 2015.
  8. Škarpová, Marie. "Roráte karlo-arnoštské. Kapitola z historie českých obrozenských mystifikací." Slovo a smysl 14 (2017): 115-140.Škarpová, Marie. "České roráty. K dezideratům a výzvám českého literárního dějepisectví." Slovo a smysl 16, no. 32 (prosinec 2019), 127-160. Go to original source...
  9. Škarpová, Marie. "Vydání českých rorátů Janem Hostivítem Pospíšilem. Drobnička k recepci staré české hymnografie." In Víno, ženy, zpěv. V(d)ěčné téma literárních dějin. Studie z literatury ad honorem Dalibor Tureček, ed. Veronika Faktorová, Jana Pácalová a Zuzana Urválková, 57-70. České Budějovice, 2017.Winter, Zikmund. Život církevní v Čechách: Kulturně-historický obraz z XV. a XVI. století. Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, I 1895, II 1896.
  10. Žůrek, Jiří. "The Form of the Czech Liturgy Reflected in the Czech Graduals." In Graduale Bohemorum. Proprium Sanctorum, ed. Jiří Žůrek, 9-12. Praha: Krystal OP, 2011.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.