Musicologica Olomucensia vol. 34(1), (2022):45-78 | DOI: 10.5507/mo.2022.001

Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni Antona Neumanna

Marek Čermák
Ústav hudební vědy FF MU Brno

Anton Neumann byl českým skladatelem německé řeči působící převážně na Moravě, v Dolním Falcku, Rakousku a dnešním Polsku (Brno, Zweibrücken, Kroměříž, Krakov, Vídeň, Olomouc) a zároveň houslový virtuóz a kapelník, jehož umělecký odkaz a význam nejsou zatím dostatečně odkryty a prezentovány. Neumannovy skladby jsou hojně rozšířeny ve sbírkách střední i západní Evropy. Oratorium o Janu Nepomuckém je v současné době uloženo v hudebním archivu benediktínského kláštera v Lambachu, kde se dochovaly jeho četné chrámové a světské kompozice. Neumannovo zhudebnění německého libreta od neznámého autora pochází ze šedesátých let 18. století. Skladatel napsal dílo ve stylu, který je dnes zpravidla označován pojmem „Sturm und Drang“. Textovou předlohu vykresluje velmi detailně pestrou paletou afektů a hudebně-rétorických figur. Často se jedná o figury spadající do okruhu akustické symboliky. Ve spojení s kontrastní a pečlivě vypracovanou dynamikou působí Neumannovo dílo velmi dramaticky. Novodobá premiéra díla byla uvedena roku 2015 v Olomouci. V příspěvku jsou prezentovány nové informace o životě a umělecké kariéře skladatele, přičemž na příkladu kompozice nepomucenského oratoria jsou formou komentářů a notových ukázek prezentovány zvláštnosti jeho kompozičního stylu.

Keywords: Oratorium; Sv. Jan Nepomucký; Anton Neumann; Lambach

Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni by Anton Neumann

Anton Neumann was a Czech German-language composer, active mainly in Moravia, Lower Palatinate, Austria and present-day Poland (Brno, Zweibrücken, Kroměříž, Kraków, Vienna, Olomouc). He was also a violin virtuoso and Kapell­meister whose artistic legacy and significance have not yet been sufficiently discovered and presented. Neumann's compositions are widely distributed in the music collections of Central and Western Europe. His Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni is currently housed in the music archives of the Benedictine monastery in Lambach, where his numerous church and secular compositions have been preserved. Neumann's setting of a German libretto by an unknown author dates from the 1760s. The composer wrote the work in a style that is currently usually referred to as 'Sturm und Drang'. He renders the text in great detail with a varied palette of affects and musical-rhetorical figures. These figures often belong to the realm of acoustic symbolism. Combined with the contrasting and carefully crafted dynamics, Neumann's work has a very dramatic effect. The modern premiere of the work was staged in 2015 in Olomouc. The paper presents new information about the composer's life and artistic career, using the example of his Nepomuk Oratorio to present the peculiarities of his compositional style in the form of comments and musical examples.

Keywords: Oratorio; St John of Nepomuk; Anton Neumann; Lambach

Accepted: November 22, 2022; Published: May 30, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čermák, M. (2022). Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni Antona Neumanna. Musicologica Olomucensia34(1), 45-78. doi: 10.5507/mo.2022.001
Download citation

Selected references

  1. Čermák, Marek. "Anton Neumann. Nové poznatky k životním osudům a tvorbě zapomenutého skladatele, houslisty a kapelníka." Musicologica Olomucensia 30 (2019): 130-151. Go to original source...
  2. Heinse, Wilhelm. Hildegard von Hohenthal, Erster Theil. Berlin: Voßische Buchhandlung, 1795.
  3. Kendrick, Robert L. "Singing the Silent Tongue: Italian Oratorios for John Nepomuk." In Via Wien: Musik, Literatur und Aufklärungskultur im europäischen Austausch. Jahrbuch der Österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts 31, 2016, edited by Franz M. Eybl, 49-64. Bochum: Verlag Dr. Dieter Winkler, 2017.
  4. Perutková, Jana. ",ein wahrer Kirchen-Held.' Die Performanz des heiligen Johannes von Nepomuk in Oratorien der Wiener Karmeliter Barfüßer (ca. 1744-1765)." V tisku.
  5. Perutková, Jana. "Klosterneuburger Librettodrucke aus dem 18. Jahrhundert - neu bewertet." V tisku.
  6. Quantz, Johann Joachim. Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. Berlin: Johann Friedrich Voß, 1752.
  7. Sehnal, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále. Brno: Moravské muzeum v Brně, 1988.
  8. Schubart, Christian Friedrich Daniel. Ideen zu einer Ästhetik der Tonkunst. Wien: J. V. Degen, 1806.
  9. Spáčilová, Jana. "Das "Oratorio di S. Giovanni Nepomoceno" von Antonio Caldara im Kontext der Nepomuk-Oratorien in den 20er Jahren des 18. Jahrhunderts." Musicologica Austriaca 28 (2010): 145-160.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.