Musicologica Olomucensia vol. 34(1), (2022):164-177 | DOI: 10.5507/mo.2022.007

Nové prameny k chrámové hudbě v Hrabyni: mecenáši a hudebně-liturgický provoz slezského poutního místa

Helena Kramářová
Ústav hudobnej vedy, Slovenská akadémia vied, v. v. i., Bratislava
Archiv, Bibliothek und Sammlungen der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien (AT)

Studie se věnuje nově nalezeným pramenům dokumentujícím financování liturgického a hudebního provozu slezského poutního kostela Nanebevzetí Panny Marie v Hrabyni. Zaměřuje se na dobu rozkvětu Hrabyně 18. století, ve kterém patřilo panství rodině Mitrovských a také na ustanovení fundací a roli mecenášů. Finanční dary a fundace zajišťovaly nejen činnost kaplana a učitele, ale umožnily též nákup nových hudebních nástrojů či stavbu varhan. Neméně významné bylo zavedení Mariánských pobožností před obrazem Panny Marie Hrabyňské, během kterých zaznívalo Salve Regina na úmysl dárce z úst šesti chlapců za doprovodu varhan v českém jazyce. Příspěvek si klade za cíl poukázat na jeden z aspektů spojený s hudebně-liturgickým provozem poutního místa a položit tak základ pro další výzkum hudebního dění slezských a moravských poutních míst.

Keywords: poutní kostel; hudebně-liturgický provoz; chrámová hudba; mecenáši; Slezsko; Hrabyně

New sources on church music in Hrabyně: patrons and the musical-liturgical operations of the Silesian pilgrimage site

The study focuses on newly found sources documenting the financing of the liturgical and musical practice of the Silesian pilgrimage church of the Assumption of the Virgin Mary in Hrabyně. It focuses on the heyday of Hrabyně in the 18th century, when the estate belonged to the Mitrovsky family, as well as on the establishment of foundations and the role of patrons. Financial donations and foundations not only ensured the activities of the chaplain and teacher, but also enabled the purchase of new musical instruments and the construction of an organ. No less important was the introduction of Marian devotions in front of the image of Our Lady of Hrabyně, during which the Salve Regina was sung at the donor's request by six boys in the Czech language accompanied by the organ. The paper aims to highlight one of the aspects connected with the musical-liturgical practice of the pilgrimage site and thus lay a foundation for further research on the musical events of Silesian and Moravian pilgrimage sites.

Keywords: pilgrimage church; music and liturgy; church music; patrons; Silesia; Hrabyně

Published: May 30, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kramářová, H. (2022). Nové prameny k chrámové hudbě v Hrabyni: mecenáši a hudebně-liturgický provoz slezského poutního místa. Musicologica Olomucensia34(1), 164-177. doi: 10.5507/mo.2022.007
Download citation

Selected references

  1. Eichler, Karel. Poutní místa a milostivé obrazy na Moravě a v rakouském Slezsku. Díl první, část druhá. Brno: Dědictví sv. Cyrilla a Methoděje, 1888.
  2. Hosák, Ladislav. Historický místopis země Moravskoslezské. VIII. Opavský kraj. Praha: Společnost přátel starožitností československých, 1937.
  3. Kramářová, Helena. "Die Figuralmusik in Hrabyně um die Wende des 19. Jahrhunderts - Hrabiner Inventare." Musicologica Brunensia 51/2 (2016): 55-71. Go to original source...
  4. Kramářová, Helena. "Chrámové inventáře hudebnin z přelomu 18. a 19. století. Hrabyňské inventáře." Bakalářská práce, Masarykova univerzita Brno, 2013.
  5. Malura, Jan Malura. "Hora Olivetská Matěje Tannera a kultura poutních míst v baroku." In Hora olivetská, Matěj Tanner. Brno: Host, 2001.
  6. Maňas, Vladimír et al. Zbožných duší úl. Náboženská bratrstva v kultuře raněnovověké Moravy. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2010.
  7. Sehnal, Jiří. "Hudba u brněnských augustiniánů v 18. století." Hudební věda 20 (1983): 227-241.
  8. Wolny, Gregor. Kirchliche Topographie von Mähren, meist nach Urkunden und Handschriften. Olmützer Erzdiöcese. Band 3. Brünn: Selbstverlag, 1863.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.