Musicologica Olomucensia vol. 34(1), (2022):146-163 | DOI: 10.5507/mo.2022.006
Carissimi ve středoevropském hávu aneb o čem vypovídají dochované kompozice Karla Rabovia, SJ (1619-1686)?
- Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i., Husova 4, 110 00 Praha 1
Studie navazuje na otázku Emiliána Troldy po tvůrčí motivaci komponujících členů jezuitského řádu. Vychází přitom z edice publikované v ediční řadě Fontes musicae in Polonia v rámci projektu zaměřeného na zpřístupnění pramenů jezuitské hudební kultury v Polsku a v Litvě. Ilustruje Troldovy závěry pomocí dvou skladeb jezuity Karla Rabovia (1619-1686), který si vydobyl velké uznání pro kompoziční dovednosti a jenž byl pokládán za zakladatele hudebního rozkvětu pražského Svatováclavského semináře. Ve shodě se závěry Jiřího Sehnala a dalších badatelů se studie nepokouší definovat nějaké stylové rysy vlastní jezuitské hudbě, ale spatřuje projevy jezuitského přístupu ke komponování v tvůrčí uměřenosti vedené snahou po maximální funkčnosti skladby (O, Domine Jesu) nebo v pragmatických a cílevědomých úpravách Carissimiho modelu (Surgamus, eamus, properemus).
Keywords: hudba 17. století; středoevropští skladatelé; jezuité; české země; hudební výpůjčky; Carolus Rabovius; Giacomo Carissimi
Carissimi in Central European attire, or what do the surviving compositions of Karel Rabovius, SJ (1619-1686) tell us?
The article follows Emilián Trolda's question about the creative motivation of composing members of the Jesuit order. It follows an edition published in the Fontes musicae in the Polonia series as part of a project on Jesuit musical culture in Poland and Lithuania. It illustrates Trolda's conclusions with two compositions by the Jesuit Karel Rabovius (1619-1686), who met with great acclaim for his compositional skills and was considered the founder of the musical flowering of the St. Wenceslas Seminary in Prague. In line with the conclusions of Jiří Sehnal and other scholars, the study does not attempt to define any stylistic features inherent in Jesuit music but sees the manifestations of the Jesuit approach to composing in a creative artistry driven by a desire for the maximum functionality of the piece (O, Domine Jesu) or in the pragmatic and purposefulness adaptation of Giacomo Carissimi's model (Surgamus, eamus, properemus).
Keywords: 17th century music; Jesuits; Central European composers; Bohemian lands; musical borrowing; Carolus Rabovius; Giacomo Carissimi
Published: May 30, 2022 Show citation
Selected references
- Aschenbrenner, Vít. Hudebně-liturgický provoz jezuitské koleje v Klatovech v 18. století. Praha: Scriptorium, 2011.
- Beránek, Karel. Akta filozofické fakulty Pražské univerzity / Acta Facultatis philosophicae Universitatis Pragensis: 1641-1655, 1664-1670. Praha: Karolinum, 1997.
- Beránek, Karel. Mistři, bakaláři a studenti pražské filozofické fakulty / Magistri, baccalaurei nec non studentes facultatis philosophicae Pragensis 1640-1654. Praha: Národní knihovna ČR, 1998.
- Buff, Iva M. A Thematic Catalog of the Sacred Works of Giacomo Carissimi. Clifton: European American Music Corporatio, 1979.
- Burgemeister, Ludwig. "Das ehemalige Jakobkloster auf der Sandinsel zu Breslau." Zeitschrift des Vereins für Geschichte Schlesiens 37 (1903): 249-259.
- Carissimi, Giacomo. Missa a quinque et a novem, cum selectis quibusdam cantionibus, trium vocum et duorum instrumentorum, cum secundo choro IV. vocum ad libitum. Coloniae: Apud Fridericum Friessem bibliopolam, 1666.
- Doležalová, Eva. "Seminář svatého Václava a konvikt svatého Bartoloměje na Starém Městě Pražském." Pražský sborník historický 31 (2000): 186-261.
- Fechtnerová, Anna. Rektoři kolejí Tovaryšstva Ježíšova v Čechách, na Moravě a ve Slezsku do roku 1773 / Rectores collegiorum Societatis Iesu in Bohemia, Moravia ac Silesia usque ad annum MDCCLXXIII iacentum. Praha: Národní knihovna, 1993.
- Frandsen, Mary E. Crossing Confessional Boundaries. The Patronage of Italian Sacred Music in Seventeenth-Century Dresden. Oxford: Oxford University Press, 2006. Geschichte des Deutschen Staats-Ober-Gymnasiums in Brünn. Von der Gründung desselben im Jahre 1578 bis zum Jahre 1878. Festschrift zur Jubel-Feier seines 300jährigen Bestandes, 24. Brünn: Verlag des deutschen Staats-Obergymnasiums, 1878.
Go to original source...
- Hammerschmid, Joannes Florianus. Prodromus Gloriae Pragenae… Vetero-Pragae: Typis & Impensis Wolffgangi Wickhart, 1723.
- Helfert, Vladimír. Jiří Benda. Příspěvek k problému české hudební emigrace. Část 1, Základy. Brno: Filosofická fakulta s podporou Ministerstva školství a národní osvěty, 1929.
- Helfert, Vladimír. Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hraběte Jana Adama z Questenberku (dagger;1752). Praha: Nákladem České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1916.
- Helfert, Vladimír. "Die Jesuiten Kollegien der böhmischen Provinz zur Zeit des jungen Gluck." In Festschrift für Johannes Wolf zu seinem 60. Geburtstage, ed. Walter Lott et al., 57-64. Berlin: M. Breslauer, 1929.
- Hoffmann, Hermann. Sandstift und Pfarrkirche St. Maria in Breslau. Gestalt und Wandel im Laufe der Jahrhunderte. Stuttgart - Aalen: Konrad Theiss Verlag, 1971. Holubová, Markéta. Biografický slovník hudebních prefektů jezuitského řádu působících v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v letech 1556-1773 / Biographical dictionary of musical prefects of the Jesuit order active in Bohemia, Moravia and Silesia in the years 1556-1773. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2009.
- Christelius, Bartholomaeus. Annus seraphicus. Seraphisches Lieb-Jahr oder anmuettige zu goettliche Liebe anleitende Lieder… Ollmuetz: Johann Joseph Kilian, 1678. Christelius, Bartholomaeus. Psalterium amoris. Lieb Psalter, oder CL göttliche Lieblieder… Prag: Urban Goliasch, 1673.
- Jeż, Tomasz. Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2013.
- Jeż, Tomasz. The Musical Culture of the Jesuits in Silesia and the Kłodzko County (1581-1776). Berlin - Bern - Bruxelles - New York - Oxford - Warszawa - Wien: Peter Lang, 2019.
Go to original source...
- Jeż, Tomasz. "Jezuicki repertuar muzyczny w klasztorze kanoniczek regularnych we Wrocławiu." Muzyka 64, no. 2 (2019): 20-48.
Go to original source...
- Jeż, Tomasz. "Between liturgy and theatre: the Jesuit Lenten meditations from the Baroque Silesia." Musicologica Brunensia 49, no. 1 (2014): 261-273.
Go to original source...
- Jones, Andrew V. "The Motets of Carissimi. Vol. 1." PhD diss., University of Oxford, 1982.
- Kapsa, Václav. "Jesuiten komponieren. Bemerkungen zu erhaltenen Kompositionen der böhmischen Jesuiten." In Aurora Musas nutrit. Die Jesuiten und die Kultur Mitteleuropas im 16.-18. Jahrhundert. Acta conventus Bratislavae 26.-29. Septembris 2007, ed. Ladislav Kačic, 193-208. Bratislava: Slavistický ústav Jána Stanislava SAV, 2008.
- Kapsa, Václav. "On the Way from Prague to Wrocław: Sacred Music by Early 18th-Century Prague Composers in Silesia" In The Musical Culture of Silesia before 1742. New Context - New Perspectives, 267-287. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013.
- Kapsa, Václav. "Die Musik in der St. Nikolauskirche auf der Prager Kleinseite in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts." Musicologica Brunensia 49, no. 1 (2014): 189-209. Kapsa, Václav, ed. Joannes Possival (1664-1729): Litaniae lauretanae sub titulo Consolatrix afflictorum, Fontes Musicae in Polonia C/XV. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2020. Kapsa, Václav, ed. Carolus Rabovius 1619-1686: O Domine Jesu, Salutemus Matrem, Surgamus eamus properemus, Fontes Musicae in Polonia C/XXVI. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021.
Go to original source...
- Kirschnerová, Karolína. Kniha svatebních smluv města Mohelnice. České smlouvy (1556-1640). Edice. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018.
- Kouba, Jan. Slovník staročeských hymnografů (13.-18. století). Praha: Etnologický ústav AV ČR, v.v.i., Kabinet hudební historie, 2017. [Johann Kraus]. Domus pietatis et literarum lapide fundamentali… Pragae: Typis Universitatis Carolo-Ferdinandeae in Collegio Societatis Jesu ad Sanctum Clementem, 1680.
- Krempl Kirschnerová, Karolína. Kniha svatebních smluv města Mohelnice. Německé smlouvy (1556-1640/1644). Edice. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2020. Novello, Vincent, ed. The Fitzwilliam Music being a Collection of Sacred Pieces selected from Manuscripts of Italian Composers in the Fitzwilliam Museum, vol. 1. London: Novello, 1825.
- Pešková, Jitřenka. Collectio Ecclesiae Březnicensis. Catalogus collectionis operum artis musicae, 5-18. Praha: Supraphon, 1983. R. Floridus canonicus de Sylvestris a Barbarano, Cantiones alias sacras ab excellentissimis auctoribus concinnatas suavissimis modulis binis, ternis, quaternisque vocibus… Romae: ex Typographia Ludovici Grignani, 1649. R. Floridus canonicus de Sylvestris a Barbarano, Cantiones alias sacras ab excellentissimis auctoribus concinnatas suavissimis modulis ab binis, ternis, quaternisque vocibus… Venetiis: Apud Alessandrum Vincentis, 1649.
- Rausová, Rut. "Bartholomaeus Christelius: Annus Seraphicus." Bakalářská práce, Masarykova univerzita v Brně, 2006. Recueil des morceaux de musique ancienne. Exécutés aux concerts de la Société de Musique Vocale Religieuse et Classique … sous la direction de Mr. La Prince de la Moskowa, vol. 8. Paris: Pacini, 1843. Scelta di motetti di diversi eccellentissimi autori raccolti da Gio. van Geertsom. A due, e tre voci. Con il basso continuo par l'organo clavicembalo spinetto ò altro instrumento. Rotterdam: G. van Geertsom, 1656.
- Sartori, Claudio. Giacomo Carissimi. Catalogo delle opere attribuite. Milano: Finarte, 1975.
- Sehnal, Jiří. "Was haben tschechische Komponisten in der Jesuitenschulen erlernt." In Aurora Musas nutrit. Die Jesuiten und die Kultur Mitteleuropas im 16.-18. Jahrhundert. Acta conventus Bratislavae 26.-29. Septembris 2007, ed. Ladislav Kačic, 183-192. Bratislava: Slavistický ústav Jána Stanislava SAV, 2008.
- Sehnal, Jiří. "Hudba v jesuitském semináři v Uherském Hradišti v roce 1730." Hudební věda 4, no. 1 (1967): 139-147.
- Sehnal, Jiří. "Die Musik an der Jesuiten-Akademie in Olmütz (Mähren) im frühen 18. Jahrhundert." In Zelenka-Studien I, ed. Thomas Kohlhase a Hubert Unverricht, 68-83. Kassel: Bärenreiter, 1993.
- Sehnal, Jiří. "Hudba u jezuitů české provincie v 17. a 18. století." In Morava a Brno na sklonku třicetileté války, 238-245. Praha: Societas, 1995.
- Sehnal, Jiří. "Giacomo Carissimis Kompositionen in den Böhmischen Ländern." Muzikološki zbornik 13, no. 2 (1977): 23-35.
Go to original source...
- Sehnal, Jiří. "Zpěvník Bartoloměje Christelia z roku 1678 a hudba na Moravě v 2. polovině 17. století." Hudební věda 16, no. 2 (1979): 146-154.
- Sehnal, Jiří. "Obsazení kůru u brněnských jezuitů v letech 1676-1770." In Jezuité a Brno. Sociální a kulturní interakce koleje a města (1578-1773), ed. Hana Jordánková a Vladimír Maňas, 187-198. Brno: Statutární město Brno, Archiv města Brna, 2013. Spáčilová, Libuše a Vladimír Spáčil, eds. Nejstarší matrika olomoucké univerzity z let (1576) 1590-1651 / Die älteste Matrikel der Olmützer Universität aus den Jahren (1576) 1590-1651. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.
- Trolda, Emilián. "Tote Musik (Ein Beitrag zur Musikgeschichte Böhmens)." Musica divina 7 (1919): 71-72, 111-112, 139-144, 171-176.
- Trolda, Emilián. "O skladbách J. D. Zelenkových, jmenovitě o jeho melodramatu De S. Venceslao." Cyril. Časopis pro katolickou hudbu posvátnou a liturgii v Československé republice 58 (1932): 41-44.
- Trolda, Emilián. "Česká církevní hudba v období generalbasovém." Cyril. Časopis pro katolickou hudbu posvátnou a liturgii v Československé republice 61 (1935): "IV. Vrstevníci Michnovi," 25-31; "V. Skladatelé z konce XVII. století," 25-31.
- Trolda, Emilián. "Jesuité a hudba." Cyril. Časopis pro katolickou hudbu posvátnou a liturgii v Československé republice 66 (1940): 53-57, 73-78; 67 (1941): 2-10, 42-46, 53-63, 106-108.
- Trolda, Emilián. "Eine Musikalische Reise durch das Egerland." Der Auftakt 18, no. 1 (1938): 7-12.
- Valentová, Kateřina. "Jak vytvořit životopis jezuity. Přehled řádových evidenčních pramenů, jejich dochování, dostupnost a vypovídací hodnota." Folia Historica Bohemica 26, no. 2 (2011): 365-402.
- Witzenmann, Wolfgang. "Una messa non di Carissimi, un'altra sì." Studi musicali 11 (1982): 61-89.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.