Musicologica Olomucensia vol. 34(1), (2022):79-119 | DOI: 10.5507/mo.2022.004

Korespondence Ranieri Calzabigiho Václavu Antonínu z Kounic-Rietbergu jako pramen ke studiu nejen hudebních dějin

Jana Franková

Rodinný archiv Kouniců, uložený v Moravském zemském archivu, obsahuje velmi obsáhlý fond korespondence s Václavem Antonínem z Kounic-Rietbergu, v němž se nacházejí zajímavé dopisní soubory s různými osobnostmi jeho doby. Zde uložený soubor dopisů italského básníka a libretisty Ranieri Calzabigiho, představuje téměř kompletní dochovanou korespondenci obou osob, další dva dopisy jsou uloženy v jiné složce téhož archivu, jeden dopis je pak z neznámých důvodů uložen v Morgan Library and Museum v New Yorku. Dále víme o existenci jednoho dopisu od Kounice Calzabigimu, který se dochoval pouze ve své publikované podobě a koncept jedné Kounicovy odpovědi je také součástí fondu Grosse Korrespondenz Rakouského státního archivu. Takto sestavený korespondenční celek obsahující přes 300 folií rukopisů převážně ve francouzštině a částečně v italštině (celkem 49 dopisů a 16 příloh) je velmi cenným zdrojem informací pro kulturní dějiny 18. století a je nyní předmětem moderní edice doplněné anglickými překlady originálů. Dochovanou korespondenci tvoří převážně dopisy od Calzabigiho Kounicovi, které lze rozdělit do tří časově vymezených částí, mezi nimiž se žádné dopisy nedochovaly: ca 1764–1775, 1780–1784 a 1789–1791. Dopisy psané v době pobytu obou ve Vídni jsou spíše technického obsahu vážícího se k fungování francouzského divadla ve Vídni a k loteriím. Po Calzabigiho odchodu do Itálie v roce 1774 se dopisy stávají velmi obsáhlým glosářem soudobého dění, v němž pisatel přitahuje Kounicovu pozornost informacemi o hudebním divadle či výtvarném umění, neopomíná však komentovat širší zájmové spektrum obou protagonistů. Tato korespondence se tak stává nedocenitelným zdrojem informací o soudobém dění nejen v Itálii.

Keywords: Ranieri Calzabigi; Václav Antonín z Kounic-Rietbergu; korespondence; divadlo 18. století; hudební divadlo; lotto; výtvarné umění

Correspondence of Ranieri Calzabigi with Wenzel Anton of ­Kounitz­-­Rietberg as a source for studying not only music history

The Kounitz family archive, housed in the Moravian Provincial Archive, contains a very extensive fund of correspondence with Wenzel Anton of Kounitz-Rietberg, consisting of interesting sets of letters with various personalities of his time. A set of letters by the Italian poet and librettist Ranieri Calzabigi, which is stored here, represents almost the complete surviving correspondence of both persons. Two other letters are stored in another folder of the same archive, and one letter is stored for unknown reasons in the Morgan Library and Museum in New York. We also know of the existence of one letter from Kounitz to Calzabigi, which has survived only in its published form, and a draft of one of Kounitz's replies is also part of the Grosse Korrespondenz collections of the Austrian State Archives. The correspondence thus assembled, comprising over 300 folios of manuscripts mostly in French and partly in Italian (49 letters and 16 enclosures in total), is a very valuable source of information for 18th century cultural history and is now the subject of a modern edition supplemented by English translations of the originals. The surviving correspondence consists mainly of letters from Calzabigi to Kounic, which can be divided into three time periods, among which no letters have survived: ca 1764-1775, 1780-1784 and 1789-1791. The letters written while both were in Vienna are more technical in content, relating to the operations of the French theatre in Vienna and to lotteries. After Calzabigi's departure for Italy in 1774, the letters become a very comprehensive glossary of contemporary events, in which the writer draws Kounitz's attention with information about musical theatre or the visual arts, but does not neglect to comment onthe broader interests of both protagonists. This correspondence thus becomes an invaluable source of information about contemporary events not only in Italy.

Keywords: Ranieri Calzabigi; Wenzel Anton of Kounitz-Rietberg; correspondence; 18th century theatre; musical theatre; lotto; the visual arts

Published: May 30, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Franková, J. (2022). Korespondence Ranieri Calzabigiho Václavu Antonínu z Kounic-Rietbergu jako pramen ke studiu nejen hudebních dějin. Musicologica Olomucensia34(1), 79-119. doi: 10.5507/mo.2022.004
Download citation

Selected references

  1. Adler, Simon. Political Economy in the Habsburg Monarchy 1750‒1774: The Contribution of Ludwig Zinzendorf. Cham: Springer Nature Switzerland, 2020. Arneth, Alfred von a Jules Flammermont, eds. Correspondance secrète du Comte de Mercy-Argenteau avec l'Empereur Joseph II et le Prince de Kaunitz. Paris: Imprimerie Nationale, vol. I, 1889; vol. II, 1891.
  2. Bellina, Anna Laura. "Une lettera di Calsabigi a Canova." In Ventitré aneddoti raccolti nell'Instituto di filologia e letteratura italiana dell'Università di Padova, edited by Ginetta Auzzas a Manlio Pastore, 69‒71. Vicenza: Neri Pozza, 1980.
  3. Bellina, Anna Laura. "Ultime lettere di Ranieri Calzabigi. Corrispondenze amichevoli e encomiastici per Antonio Canova." In Studi in onore di Vittorio Zaccaria in occasione del settantesimo compleanno, edited by Marco Pecoraro, 339‒355. Milano: Unicopli, 1987.
  4. Brown, Bruce. A. Gluck and the French Theatre in Vienna. Oxford: Clarendon Press, 1991.
  5. Candiani, Rosy. "Gli anni napoletani di Ranieri de' Calzabigi nelle lettere inedite a Giovanni Fantoni." Studi settecenteschi III, no. 2 (1984): 169‒196.
  6. Ceman, Ivo. "Bildungsziele - Reiseziele. Die Kavalierstour im 18. Jahrhundert." In Orte des Wissens, edited by Martin Scheutz, Wolfgang Schmale a Dana Štefanová, 49-78. Bochum: Verlag Dr. Dieter Winkler, 2004 Chegai, Andrea. "Une médiation difficile. L'opéra métastasien et l'opéra français dans les écrits de Calzabigi et dans la Lettre sur le méchanisme de l'opéra italien." In La 'Querelle des Bouffons' dans la vie culturelle française du XVIIIe siècle, edited by Andréa Fabiano, 229-241. Paris: CNRS éditions, 2005.
  7. Croll, Gerhard. ",Gli allegri e presti sono molto veloci, e legati' eine authentische Spielanweisung eines Komponisten für seine Musik." In Musicus perfectus: studi in onore di Luigi Ferdinando Tagliavini, edited by Pio Pellizzari, 185‒190. Bologna: Pàtron, 1995.
  8. Croll, Gerhard. "Musiker und Musik in der Privatkorrespondenz von Wenzel Anton Fürst von Kaunitz. Informanten und Informationen." In Staatskanzler Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg 1711‒1794. Neue Perspektiven zu Politik und Kultur der europäischen Aufklarung, edited by Grete Klingenstein a Franz A. Szabo, 341‒359. Graz u.a.: Andreas Schnider Verlagsatelier, 1996. Donà, Mariangela. "Dagli archivi milanesi: lettere di Ranieri de Calzabigi e di Antonia Bernasconi." Analecta Musicologica 14 (1974): 268‒300.
  9. Dotlačilová, Petra. Vývoj baletu-pantomimy v osvícenské Evropě. Praha: Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2013. Fabiano, Andrea, ed. La 'Querelle des Bouffons' dans la vie culturelle française du XVIIIe siècle. Paris: CNRS éditions, 2005.
  10. Franková, Jana. "Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg and His Grand Tour: Inspiration for His Future Musical Patronage?." In Music and Power in the Baroque Era, edited by Rudolf Rasch, 319-342. Turnhout: Brepols, 2018.
  11. Franková, Jana. "Un foyer d'italianisme à la cour de Louis XV: La collection musicale de la dauphine Marie-Josèphe de Saxe." In Aux origines des collections musicales de la Bibliothèque nationale de France, edited by Laurence Decobert a Denis Herlin, v tisku. Turnhout, Paris: Brepols, BnF, 2022. Franková, Jana, Lenka Švandová Maršálková a Gernot Mayer, eds. Lettres written from the Theatre of Life: The correspondence between the Poet Ranieri Calzabigi and his Patron Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg (ca 1764-1792). Hildesheim: Olms Verlag, 2022, v tisku.
  12. Gluck, Ch. W. Alceste. Tragedia per musica in drei Akten. Wiener Fassung 1767, edited by Gerhard Croll a Renate Croll, Teilband B. Kassel: Baerenreiter, 2005.
  13. Gruber, Gerlinde. "Aus der Korrespondenz des Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg mit Christian von Mechel: Dokumente zur Geschichte der kaiserlichen Gemäldegalerie." Acta historiae atrium Academiae Scientiarum Hungaricae 50 (2009): 167‒177. Go to original source...
  14. Hálová-Jahodová, Cecilie. "Galerie moravských Kouniců. Z dějin uměleckých zájmů jejich budovatelů." Časopis Matice Moravské 63‒64, no. 1 (1939/1940): 83‒108. Hammelmann, Hans, and Rose, Michael, "New Light on Calzabigi and Gluck." The Musical Times 110, no. 1516 (June 1969): 609‒611. Go to original source...
  15. Heartz, Daniel. Haydn, Mozart and the Viennese school. 1740‒1780. New York, London: W. W. Norton & Co., 1995.
  16. Helfert, Vladimír. "Dosud neznámý dopis Ran. Calsabigiho z r. 1767." Musikologie 1 (1938): 114‒122.
  17. Howard, Patricia. The Modern Castrato: Gaetano Guadagni and the Coming of a New Operatic Age. Oxford: Oxford University Press, 2014. Go to original source...
  18. Klingenstein, Grete. Der Aufstieg des Hauses Kaunitz. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1975.
  19. Klingenstein, Grete a Szabo, Franz A., eds. Staatskanzler Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg, 1711‒1794. Neue Perspektiven zu Politik und Kultur der europäischen Aufklarung. Graz u.a.: Andreas Schnider Verlagsatelier, 1996.
  20. Kroupa, Jiří. "Václav Antonín Kaunitz-Rietberg a výtvarná umění. Kulturní politika nebo umělecký mecenát?." Studia comeniana et historica 18 (1988): 71‒79.
  21. Kroupa, Jiří. "Wenzl Anton, Prince Kaunitz-Rietberg: from 'curiosité' to criticism of art." Opuscula Historiae Artium. Studia Minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis F 40 (1996): 7‒58.
  22. Kubeš, Jiří. Náročné dospívání urozených. Kavalírské cesty české a rakouské šlechty (1620-1750). Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2013.
  23. Lazzeri, Ghino. La vita e l'opera letteraria di Ranieri Calzabigi. Saggio critico noc appendice di documenti inediti o rari. Città di Castello: Lapi, 1907.
  24. Lenderová, Milena. "Correspondance de Mme Geoffrin et de Wenzel Anton Kaunitz." Dix-Huitième Siècle 30 (1998): 309‒316. Go to original source...
  25. Lenderová, Milena. "Sociální a kulturní funkce francouzštiny ve společnosti českých zemí v období 'mezi časy'." In Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář českého a moravského osvícenství, edited by Daniela Tinková a Jaroslav Lorman, 236‒248. Praha: Casablanca, 2009.
  26. Markovits, Rahul. "L', une domination culturelle? Kaunitz et le théâtre français à Vienne au XVIIIe siècle." Annales. Histoire, Sciences Sociales 2012/3 (67e année): 717‒751. Go to original source...
  27. Markovits, Rahul. "'French Europe', A Form of Cultural Domination? Kaunitz and the French Theater in Eighteenth-Century Vienna." Annales. Histoire, Sciences Sociales 67, no. 3 (2012): 717‒751. Go to original source...
  28. Markovits, Rahul. Civiliser l'Europe. Politiques du théâtre français au XVIIIe siècle. Paris: Librairie Arthème Fayard, 2014. Marri, Federico, ed. La figura e l'opera di Ranieri de' Calzabigi. Proceedings from the conference in Livorno, 14.‒15. December 1987; Firenze: Olschki, 1989. Marri, Federico and Russo, Francesco Paolo, eds. Ranieri Calzabigi (Livorno 1714 - Napoli 1795) tra Vienna e Napoli. Lucca: Lim, 1998.
  29. Mayer, Gernot. Kutlurpolitik der Aufklärung. Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg (1711‒1794) und die Künste. Petersberg: Imhof Verlag, 2021.
  30. Mayer, Gernot. "Amici delle Arti: Giacomo Durazzo e Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg." In In Assenza, edited by Luca Leoncini, 19‒41. Genova, 2017.
  31. Mayer, Gernot. "Zu den Anfängen des Wiener Auktionskataloges: Die Kunstsammlung des Komponisten Georg Reutter d.J. (1708‒1772)." In Perspektivenwechsel: Sammler, Sammlungen, Sammlunskulturen in Wien und Mitteleuropa, edited by Sebastian Schütze, 85-111. Berlin - Boston: De Gruyter, 2020. Go to original source...
  32. Michel, Hertha. "Ranieri Calzabigi als Dichter von Musikdramen und als Kritiker. Mit einer biographischen Einleitung." Gluck Jahrbuch IV (1918): 114. Muresu, Gabrielle, ed. La ragione dei (La di Ranieri de' Calzabigi). Roma: Bulzoni, 1977. Noiray, Michel, ed. Gluck. Alceste. L'Avant-scène opéra n° 256, 74-77. Paris: Les Éditions Premières Loges, 2010.
  33. Novotny, Alexander. Staatskanzler Kaunitz als geistige Persönlichkeit. Wien: Hollinek, 1947.
  34. Schilling, Lothar. Kaunitz und das Renversement des alliances. Studien zur außenpolitischen Konzeption Wenzel Antons von Kaunitz. Berlin: Duncker & Humblot, Historische Forschungen Bd. 50, 1994. Schlitter, Hans, ed. Correspondance secrète entre le comte A. W. Kaunitz-Rietberg ambassadeur impérial à Paris et le baron Ignaz de Koch secrétaire de l'impératrice Marie-Thérèse 1750‒1752. Paris: E. Plon, Nourrit, 1899. Szabo, Franz A. J. Kaunitz and enlightened absolutism 1753-1780. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. Go to original source...
  35. Švandová Maršálková, Lenka. ",Ma santé est mauvaise actüellement…' Osvícenec a jeho zdraví. Část I: vztah ke zdraví a nemoci na příkladu Václava Antonína z Kounic-Rietbergu a jeho blízkých." Theatrum historiae 26 (2020): 157-89.
  36. Švandová Maršálková, Lenka. ",Ma santé commence à être un peu meilleure…' Osvícenec a jeho zdraví. Část II: Václav Antonín z Kounic-Rietbergu jako pacient." Theatrum historiae 28 (2021): 35-77. Teuber, Oskar a Weilen, Alexander von. Das K. K. Hofburgtheater seit seiner Begründung = Die Theater Wiens. Bd. II-1. Wien: Gesellschaft für vervielfältigende Kunst, 1896. Go to original source...
  37. Tufano, Lucio. I viaggi di Orfeo. Musiche e musicisti intorno a Ranieri Calzabigi. Roma: Edicampus, 2012.
  38. Witzenetz, Julia. Le théâtre français de Vienne (1752‒1772). Szeged, 1932.
  39. Zaoralová, Marie. "Rodinný archiv moravských Kouniců." In Sborník archivních prací, no. 1, 33-80. 1992.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.