Musicologica Olomucensia vol. 33(2), (2021):342-349 | DOI: 10.5507/mo.2021.020

Reflexe oper Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští Richarda Wagnera v devadesátých letech 19. století v českém dobovém tisku

Jan Pospíšil

Článek ve své první části seznamuje čtenáře s politicko-společenskou situací v českých zemích. Zatímco Morava se dokázala s česko-německou problematikou vypořádat v roce 1905 Moravským paktem, v Čechách do první světové války k žádné dohodě nedošlo a spory mezi Čechy a Němci eskalovaly.
Hudba Richarda Wagnera začala do českých zemí pronikat v polovině 19. století. První stopa se objevila už v roce 1843, kdy František Škroup získal partituru k Wagnerově opeře Bludný Holanďan. Od roku 1853 docházelo k pravidelnému provádění Wagnerovy hudby v Čechách. Premiéry samotných oper probíhaly v Praze ve dvou vlnách. První probíhala v padesátých letech devatenáctého století a druhá, zásluhou ředitele Stavovského divadla Angela Neumanna, v osmdesátých letech devatenáctého století. Opery se těšily velkému zájmu, a i přes to, že se hrály německy v německém divadle, navštěvovalo je velké množství českých obyvatel Prahy.
Na základě bádání v časopisech Dalibor a Národní listy bylo zjištěno, že premiéra Tannhäusera a Mistrů pěvců norimberských v Národním divadle byla úspěšná, provedení ze strany techniky i umělců bylo zdařilé a pečlivé. Obě periodika se shodla na tom, že hlavní roli v úspěchu oper sehrál dirigent obou představení Adolf Čech a režisér František Hynek.

Keywords: Richard Wagner, Národní divadlo, Lohengrin, Tannhäuser, Mistři pěvci norimberští, Angelo Neumann

The Reception of Richard Wagner’s Operas Tannhäuser and The Mastersingers of Nuremberg in the Czech Lands

This paper introduces readers to the political and social situation in the Czech lands of the 1890s. While Moravia solved the Czech-German problem in 1905 with the Moravian pact (Moravský pakt), Bohemia was unable to resolve the conflict between Czechs and Germans until the First World War.
Richard Wagner’s music started to appear in the Czech lands in the middle of the 19th century. The first example originated in 1843, when František Škroup obtained the score of the opera Bludný Holanďan (The Flying Dutchman). From 1853 Wagner’s music was regularly played in the Czech lands.
The premieres of operas in the Czech lands emerged in two waves. The first came in the 1850s, and the second during the 1880s thanks to Angelo Neumann, director of the Estates Theatre. Czechs were interested in these operas even though they were performed in German and in German theatres.
From research work into the Czech newspapers Dalibor and Národní listy (National Papers), it was found that the premieres of Tannhäuser and Mistři pěvci norimberští (The Mastersingers of Nuremberg) in the National Theatre enjoyed a degree of success. The performance of the technicians and artists was precise. Both newspapers agreed that the main causes of the success were the conductor of both operas Adolf Čech and the director František Hynek.

Keywords: Richard Wagner, National Theatre, Lohengrin, Tannhäuser, The Mastersingers of Nuremberg, Angelo Neumann

Published: February 22, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pospíšil, J. (2021). Reflexe oper Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští Richarda Wagnera v devadesátých letech 19. století v českém dobovém tisku. Musicologica Olomucensia33(2), 342-349. doi: 10.5507/mo.2021.020
Download citation

Selected references

  1. Jitka Ludvová, Až k hořkému konci: pražské německé divadlo 1845-1945 (Praha: Academia, 2012), 138.
  2. Pavel Petráněk, Richard Wagner a česká kultura (Praha: Národní divadlo, 2005), 9.
  3. Miroslav K. Černý, "Česká hudba a Richard Wagner" in Hudební rozhledy 36, č. 6 (Praha: Panorama, 1984), 284-287.
  4. Miroslav K. Černý, "Ohlas díla Richarda Wagnera v české hudební kritice let 1847-1883" in Hudební věda 22, č. 3 (Praha: Academia, 1985) Praha: Academia, 216-235.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.