Musicologica Olomucensia vol. 33(2), (2021):336-341 | DOI: 10.5507/mo.2021.019

Recepce díla Johannese Brahmse v českých zemích v letech 1877–1897 na základě časopisu Dalibor

Ivona Hiršová

Cílem práce bylo zjistit, jaký vztah chovají čeští posluchači k hudbě Johannese Brahmse. Na základě bádání v hudebním časopise Dalibor byly nalezeny veškeré koncerty obsahující skladby tohoto skladatele. Následné recenze objasnily recepci Brahmsovy tvorby v českých zemích. Lze říci, že díla J. Brahmse byla českým publikem kladně přijata. Bádání odhalilo dvě podmínky, které ovlivňovaly přijetí skladatelova díla posluchači. Zaprvé záleželo na výběru skladby, jelikož díla Brahmse se řadila k obtížným kusům, a tudíž byla i poslechově náročná. Druhou podmínkou se stala správná interpretace díla. J. Brahms komponoval technicky náročná díla, tudíž špatné provedení by zkazilo dojem z jeho skladby. Proto byli vybírání ti nejlepší umělci. V průběhu bádání bylo možno sledovat, jak si české publikum za danou dobu vypěstovalo hluboký obdiv ke tvorbě J. Brahmse.

Keywords: Johannes Brahms, hudba 19. století, recepce, recenze, hudební časopis Dalibor

The Reception of Johannes Brahms’ Work in the Czech Lands between 1877 and 1897 Based on the Magazine Dalibor

The aim of this paper is to determine the relationship of Czech audiences to the music of Johannes Brahms. All the concerts containing Brahms’ pieces were identified as a result of research into issues of the music magazine Dalibor. Subsequent reviews clarified the reception of Brahms’ work in the Czech lands, and consequently Brahms’ work was positively received by Czech audiences. The research revealed two aspects in particular that influenced the acceptance of the composer’s work. First of all, the choice of the composition mattered, as the music of Brahms counted among the most challenging to perform and therefore difficult to listen to. The second condition was the correct interpretation of the work. Brahms composed technically difficult compositions, so a poor performance would ruin the whole impression made by the music. Therefore, only the best interpreters were chosen. During the period it was possible to observe how Czech audiences gradually developed a deep admiration for the work of Brahms.

Keywords: Johannes Brahms, 19th century music, reception, reviews, music magazine Dalibor

Published: February 22, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hiršová, I. (2021). Recepce díla Johannese Brahmse v českých zemích v letech 1877–1897 na základě časopisu Dalibor. Musicologica Olomucensia33(2), 336-341. doi: 10.5507/mo.2021.019
Download citation

Selected references

  1. Beveridge, David. "Dvořák and Brahms: A Chronicle, an Interpretation." In Dvořák and his World, ed. Michael Beckerman, 58. New Jersey: Princeton University Press, 1993.
  2. Dvořák, Antonín. Antonín Dvořák: Korespondence a dokumenty: Kritické Vydání. Ed. Milan Kuna, Ludmila Bradová, svazek 1, Korespondence odeslaná, 1871-1884, 135. Praha: Supraphon, 1987.
  3. Erhardt, Ludwig. Brahms. Překlad Hilda Holinová, 199-200. Bratislava: Opus, 1986.
  4. Chvála, Emanuel. Emanuel Chvála: Z mých pamětí hudebních. Ed. Filip Karlík, Jiří Kopecký. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
  5. Nedbal, Miloslav. "Johannes Brahms." In Slavná minulost německé hudby, ed. Jiří Štilec, Miroslav Hršel, Miloslav Nedbal, 93. Praha: Panton, 1963.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.