Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):271-283 | DOI: 10.5507/mo.2021.016

Úvahy nad odkazem v symfonických básních Zdeňka Fibicha

Patrick F. Devine

Hesla ve slovnících pod termínem symfonická báseň umisťují české země před Rusko, Francii, Německo a jiné státy. Toto pořadí vyzdvihuje důležitost pionýrských pokusů několika skladatelů v Čechách a na Moravě, kteří podstatně přispěli k vývoji formy, jež sotva opustila svou nejranější fázi. Ačkoliv česká symfonie nezaznamenala výraznější reprezentativní skladby po dobu téměř padesáti let od dob Symfonie D dur Jana Václava Voříška z roku 1821 - Bedřich Smetana i Antonín Dvořák pokračovali ve středoevropské tradici komponování symfonických děl bez jakýchkoliv výrazných inovací a uznání - Smetanovy tři "švédské" symfonické básně z let 1858-1861 dosáhly jisté proslulosti a dnes stojí jako rané mezníky v historii tohoto žánru. Fibich znal kompozice Franze Liszta a Smetany ve chvíli, kdy se v roce 1873 přiklonil k rodící se formě svými prvními dvěma kompozicemi Othello a Záboj, Slavoj a Luděk; ostatní tři skladby Toman a lesní panna, Bouře a Vesna vznikly v následujících osmi letech. Ačkoliv byly tyto skladby vytvořeny ve stejné době jako Smetanův cyklus Má vlast, mají daleko blíže k Lisztovým a ranějším Smetanovým symfonickým básním. Dalekosáhlý vliv sonátové formy zpracovaný všemi třemi skladateli reprezentuje jednu z několika cest výzkumu ve snaze rozpoznat, které aspekty kompoziční struktury Fibich imitoval ve své hudbě a které vznikly jako nekonvenční nebo originální pojetí skladatele.

Keywords: česká hudba; Zdeněk Fibich; symfonická báseň

Considerations of Inheritance in Zdeněk Fibich's Symphonic Poems

Dictionary entries on the symphonic poem place the Czech Lands ahead of Russia, France, Germany and other countries. This sequence highlights the important pioneering attempts of a number of composers in Bohemia and Moravia who contributed vitally to the evolution of a form which was barely out of its infancy. Although the Czech symphony had witnessed no significant representative work for some fifty years since Jan Václav Voříšek's Symphony in D of 1821 - both Bedřich Smetana and Antonín Dvořák had continued in the central European symphonic tradition without any appreciable breakthrough or impact - Smetana's three "Swedish" symphonic poems of 1858-1861 achieved a certain notoriety and today stand as early landmarks in the history of the genre. Fibich would have been aware of the compositions of both Franz Liszt and Smetana when he turned to the fledgling form in 1873 with the first two of his works, Othello and Záboj, Slavoj a Luděk [Záboj, Slavoj and Luděk]; the other three pieces, Toman a lesní panna [Toman and the Wood Nymph], Bouře [The Tempest] and Vesna [Spring], followed in the next eight years. While this makes the collection contemporary with Smetana's cycle Má vlast, the question of inheritance is more appropriately applied to the Liszt and earlier Smetana series. The far-reaching influence of sonata form as handled by all three composers represents one of several avenues of inquiry in order to identify which aspects of the structure Fibich imitated in his music and which emerge as unconventional or original features.

Keywords: Czech music; Zdeněk Fibich; symphonic poem

Published: December 12, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Devine, P.F. (2021). Úvahy nad odkazem v symfonických básních Zdeňka Fibicha. Musicologica Olomucensia33(1), 271-283. doi: 10.5507/mo.2021.016
Download citation

Selected references

  1. Bedřich Smetana: Time, Life, Work (Prague: Bedřich Smetana Museum, 1998).
  2. Clapham, John, 'Smetana, Bedřich', The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie (London: Macmillan, 1980) vol.17, pp391-408.
  3. Fibich: Bouře op.46 (Prague: Státní Hudební Vydavatelství, 1961).
  4. Fibich: I. Symfonie F dur op.17 (Prague: SNKLHU, 1960).
  5. Fibich: Othello op.6 (Prague: SNKLHU, 1960).
  6. Fibich: Toman a lesní panna op.49 (Prague: SNKLHU, 1959).
  7. Fibich: Vesna op.13 (Prague: SNKLHU, 1961).
  8. Fibich: Záboj, Slavoj a Ludĕk op.37 (Prague: Státní Hudební Vydavatelství, 1962).
  9. Hudec, Vladimír, Zdeněk Fibich: Tematický katalog (Prague: Editio Bärenreiter, 2001).
  10. Liszt: Ce qu'on entend sur la montagne (Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1907).
  11. Liszt: Die Ideale (London: Eulenburg, n.d.).
  12. Liszt: Eine Faust-Symphonie (London: Eulenburg, n.d.).
  13. Liszt: Festklänge (London: Eulenburg, n.d.).
  14. Liszt: Hunnenschlacht (London: Eulenburg, n.d.).
  15. Liszt: Les préludes (London: Eulenburg, 1977).
  16. Liszt: Mazeppa (London: Eulenburg, n.d.).
  17. Liszt: Prometheus (London: Eulenburg, n.d.).
  18. Macdonald, Hugh, 'Symphonic poem', The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie (London: Macmillan, 1980) vol.18, pp428-433.
  19. Searle, Humphrey, 'Liszt, Franz', The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie (London: Macmillan, 1980) vol.11, pp28-74.
  20. Smetana: Má vlast (Prague: Editio Supraphon, 1987).
  21. Smetana: Richard III - Valdštýnův tabor - Hakon Jarl (Prague: Společnost Bedřicha Smetany, 1942).
  22. Tyrrell, John, 'Fibich, Zdenĕk', The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London: Macmillan, 1980) vol.6, pp520-526.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.