Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):250-270 | DOI: 10.5507/mo.2021.015
Missa brevis F dur op. 21 Zdeňka Fibicha v kontextu české liturgické tvorby 70. a 80. let 19. století
- Eva Vičarová
- Katedra muzikologie FF UP Olomouc
- eva.vicarova@upol.cz
Missu brevis F dur op. 21 Hud 279 (1885) Fibich vytvořil během dvouleté tvůrčí krize. Skladba se dočkala mnoha provedení v českých a moravských chrámech a zůstala součástí jejich repertoáru až do čtyřicátých let 20. století. V kompozici nalezneme vlivy kompoziční techniky renesanční vokální polyfonie, basso continuo, techniku harmonizace protestantského chorálu, ale i prvky dobové figurální hudby. Kromě stylové analýzy a vyhodnocení vztahu Fibicha k liturgické hudbě text představuje recepci a reflexi této skladby a zařazuje ji do kontextu liturgického repertoáru uváděného v českých zemích v 70. a 80. letech 19. století. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice dvou dobových tendencí: figurální hudby a cyrilskému (cecilskému) reformnímu hnutí.
Keywords: Zdeněk Fibich; Missa brevis F dur; liturgická hudba; cecilská reforma; cyrilismus; figurální hudba
Zdeněk Fibich's Missa brevis in F Major op. 21 in the Context of Czech Liturgical Compositions of the 1870s-1880s
The Missa brevis in F Major op. 21 Hud 279 (1885) was composed by Fibich during his two-year compositional crisis. The composition was frequently performed in Bohemian and Moravian churches and remained part of their repertory up until the 1940s. The composition manifests the influence of compositional techniques of Renaissance vocal polyphony, basso continuo, the harmonization technique of the Protestant chorale, as well as elements of contemporary figural music. Apart from an analysis of the composition's style and evaluation of Fibich's relationship to liturgical music, this paper also presents the reception of the composition and reflections on it, and classifies it within the context of the liturgical repertory performed in the Czech Lands in the 1870s and 1880s. Particular attention is paid to the characteristics of two contemporary tendencies: figural music and the reformation of the Cyril (Cecilian) Movement.
Keywords: Zdeněk Fibich; Missa brevis in F Major; liturgical music; Cecilian Movement; Cyril Movement; figural music
Published: December 12, 2021 Show citation
Selected references
- Fukač, Jiří. "Církevní hudba", "chrámová hudba", "duchovní hudba." In Slovník české hudební kultury, edited by Jiří Fukač, Jiří Vysloužil, and Petr Macek, 98-99, 170. Prague: Editio Supraphon, 1997.
- Gmeinwieser, Siegfried. "Cecilian Movement." In New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 5, edited by Stanley Sadie, and John Tyrrell, 333-334. New York: Grove, 2001.
Go to original source...
- Hostinský, Otakar. "Händel a Bach." Dalibor, April 14, 1885.
- Hudec, Vladimír. Zdeněk Fibich. Prague: SPN, 1971.
- Hudec, Vladimír. Zdeněk Fibich. Tematický katalog. Prague: Editio Bärenreiter, 2001.
- Janáček Leoš, Hudební listy, February 1, 1887.
- Jiránek, Jaroslav. Zdeněk Fibich. Praha: Akademie múzických umění, 2000.
- Moser, Viktor Roman. Tematický seznam veškerých skladeb Zdeňka Fibicha od r. 1862 do 31. května 1885, manuscript, 176 pages, deposited in Fibich´s family.
- Moser, Viktor Roman. Tematický katalof veškerých skladeb Zdeňka Fibicha. Díl druhý 31. květnem počínaje, manuscript, unpaginated, deposited in Fibich´s family.
- Nejedlý, Zdeněk. Zdenko Fibich. zakladatel scénického melodrama, Prague, own edition, 1901.
- Rektorys, Artuš. Zdeněk Fibich. Sborník dokumentů a studií o jeho životě a díle. Vol. 2. Prague: Orbis, 1952.
- Straková, Theodora, Sehnal, Jiří, and Přibáňová, Svatava. Průvodce po archivních fondech Ústavu dějn hudby Moravského musea v Brně. Brno: 1971.
- Sychra, Cyril. "Z pražských kůrů." Cyril 65, no. 8-10 (1939): 105.
- Srb-Debrnov, Josef. "Missa solemnis. Složil Josef Čapek v Götteborku r. 1860. Ze zápisků
- Smetanových podává J. Debrnov." Dalibor, July 27, 1901.
- Štiaková, Kristýna. "Sociální postavení Betty Fibichové (roz. Hanušové) a Zdeňka Fibicha v letech 1874-1885." Bc thesis, Palacký University Olomouc, 2020.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.