Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):138-151 | DOI: 10.5507/mo.2021.010

Fibichův Blaník konkuruje Smetanově Libuši

Jiří Kopecký
Katedra muzikologie FF UP Olomouc

Po své operní prvotině Bukovín přistoupil Zdeněk Fibich k další opeře s plnou vážností. Po pouze "čestném" úspěchu Bukovína (premiéru řídil Adolf Čech v dubnu 1874) se Fibich na podzim 1874 začal zabývat libretem Elišky Krásnohorské. Rychlý postup kompozice odpovídal tehdejšímu Fibichovu pracovnímu tempu, avšak instrumentaci skladatel dokončil až roku 1877 a k premiéře došlo roku 1881. Vnější okolnosti, které brzdily Fibicha v rozletu, se nakonec ukázaly jako pozitivní stimul. Fibich měl dostatek času revidovat českou deklamaci a naplnit kvalitní libreto neméně originální hudbou, jež reagovala jak na wagnerovské myšlenky (práce s leitmotivy, posílený orchestrální aparát), tak na výdobytky velké opery (výstavba tableau apod.). Fibich určil operu Blaník pro soutěž oper k otevření Národního divadla. K vyhlášení cen došlo roku 1880 a podle očekávání zvítězila Smetanova Libuše, Černohorci Karla Bendla a Fibichův Blaník získali poloviční odměnu. A přestože Národní divadlo vyhořelo a Blaník byl poprvé provozován v Prozatímním divadle, byl jednoznačný úspěch Fibichovy opery výrazným podnětem k odvážnému dílu - české moderní tragické opeře, Nevěstě messinské.

Keywords: Zdeněk Fibich; Blaník; Bedřich Smetana; Libuše; grand opera; Musikdrama; operní konkurzy

Fibich's Blaník Competes with Smetana's Libuše

After his first opera Bukovín Zdeněk Fibich approached his next operatic composition with the greatest respect. Bukovín achieved only a "fair" success (it was premiered under Adolf Čech's baton in April 1874), and Fibich wished to overcome this result with a new libretto by Eliška Krásnohorská, which Fibich began to set in the autumn of 1874. Fibich worked quickly in this period, but he did not finish the instrumentation until 1877, and the première took place in 1881. Nevertheless, external circumstances which inhibited Fibich in working more quickly finally proved to be a positive stimulus. Fibich could revise the Czech declamation and invent highly original music for an equally good libretto; Fibich responded with Wagnerian ideas (leitmotiv technique, strengthened orchestration) as well as grand opera conventions (tableau vivant etc.). Fibich submitted Blaník for an opera competition for the opening of the National Theatre in Prague. The result was announced in 1880, and as expected Smetana's Libuše was awarded the first prize. The opera Černohorci by Karel Bendl and Fibich's Blaník were each rewarded with only a half-prize. Unfortunately the National Theatre burnt down and Blaník had to be premiered in the Interim Theatre. Despite this fact Blaník was received with unequivocal recognition and became the crucial impetus for a courageous work - the Czech modern tragic opera, The Bride of Messina.

Keywords: Zdeněk Fibich; Blaník; Bedřich Smetana; Libuše; grand opera; Musikdrama; opera competitions

Published: December 12, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kopecký, J. (2021). Fibichův Blaník konkuruje Smetanově Libuši. Musicologica Olomucensia33(1), 138-151. doi: 10.5507/mo.2021.010
Download citation

Selected references

  1. Fibich, Zdeněk. Blaník, klavírní výtah. Praha: F. A. Urbánek, [1897], U. 1007.
  2. Harrach, Jan hrabě. "Vypsání cen za nejlepší dvě české opery a náležité k nim texty." Dalibor 4, č. 6 (20. 2. 1861): 45.
  3. Horová, Iva. "Operní konkursy, vypsané v souvislosti s otevřením Národního divadla v Praze." Hudební věda 27, č. 2 (1990): 152-159.
  4. Hostinský, Otakar. Bedřich Smetana a jeho boj o moderní českou hudbu. Praha: J. Laichter, 1901.
  5. Hostinský, Otakar. Vzpomínky na Fibicha. Praha: Nákladem Komorního hudebního závodu Mojmíra Urbánka, 1909.
  6. Karbusický, Vladimír. "Smysl a význam v hudbě." Hudební věda 31, č. 1 (1994): 25-84.
  7. Kopecký, Jiří. "Fibich in Vilnius: Annus Horribilis 1874 and the Birth of a Composer." Lithuanian Musicology/Lietuvos muzikologija 20 (2019): 101-117.
  8. Kopecký, Jiří. "Fibich᾽s Path to Success in Prague᾽s National Theater." Czech Music Around 1900, eds. Lenka Křupková, Jiří Kopecký, 145-166. New York: Pendragon Press, Hillsdale, 2017. Go to original source...
  9. L. D. [Ladislav Dolanský], "Drobné zprávy. Oslava Fibichova v hudebním odboru ´Umělecké Besedy´." Dalibor, 3, č. 35 (10. 12. 1881): 282.
  10. Ludvová, Jitka. Až hořkému konci: Pražské nĕmecké divadlo 1845-1945. Praha: Divadelní ústav, 2012.
  11. Rektorys, Artuš, ed., Zdeněk Fibich. Sborník dokumentů a studií o jeho životě a díle II. Praha: Orbis, 1952.
  12. Velek, Viktor. "The Saint Wenceslas tradition during the time of the swastika." Czech Music Quarterly, č. 1 (2015): 29-39.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.