Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):60-73 | DOI: 10.5507/mo.2021.004
Nejedlého láska k Fibichovi jako příčina odmítnutí Dvořáka
V posledních desetiletích věnovali historikové a hudební vědci velkou pozornost odmítavým názorům Zdeňka Nejedlého na Antonína Dvořáka; tématem se dokonce zabývala celá jedna monografie. Příčiny těchto vyjádření se nejčastěji hledají v tehdejších estetických, sociálních a politických poměrech. Zdá se však, že jedna z nich, dokonce snad původní a možná i hlavní, nebyla dosud identifikována jako taková. Abychom ji poznali, musíme si uvědomit, že ačkoli Nejedlého nejznámější protidvořákovské výroky pocházejí z doby tzv. "bojů o Dvořáka", které vypukly v r. 1912, jeho postoje v této věci se v zásadě plně utvořily už mnohem dříve, na samém počátku jeho kariéry. Např. v roce 1903 napsal: "Dvořákovi se nedostávalo inteligence umělecké k vytvoření nových forem." Klíčové je zjištění, že Nejedlý odsuzoval Dvořáka již ve své knize o Zdeňku Fibichovi, kde nás mnohá místa překvapí tím, že např. v harmonii, jemné rytmice, polyfonii, melodii, "hudební technice" a instrumentaci údajně Fibicha nedostihl nejen Dvořák, ale ani nejznámější Nejedlého hrdina, totiž Smetana. Část této knihy vydal Nejedlý časopisecky koncem r. 1900, tedy krátce po Fibichově smrti. Z jejího úvodu jasně vyplývá, jak tohoto skladatele zbožňoval, a to nejen jako umělce (u nějž sám kdysi studoval kompozici), ale i jako člověka, a jak se trápil při pomyšlení na jeho nedoceněnost. V knize samotné se pokouší vysvětlit Dvořákův úspěch tím, že jeho hudba je "mnohem jednoduší" a že Anglie, která jej tak proslavila, je "nehudební" zemí. Z těchto i dalších poznatků můžeme usoudit, že Nejedlý cítil potřebu kritizovat Dvořáka jako toho, jemuž se neprávem dostalo slávy po zásluze náležející Fibichovi. Nejedlý měl částečně pravdu: byť jsme sami přesvědčeni, že Dvořák byl větším skladatelem, je nesporné, že koncem 19. století jeho sláva už Fibichovu výrazně a ne zcela zaslouženě převyšovala, což dnes platí ještě v daleko větší míře.
Keywords: Zdeněk Nejedlý; Antonín Dvořák; Zdeněk Fibich; boje o Dvořáka
Zdeněk Nejedlý's Adoration of Fibich as Motive for His Attacks on Dvořák
During recent decades historians and musicologists have devoted major attention to the harsh judgments of Zdeněk Nejedlý regarding Antonín Dvořák, devoting even one whole book to this topic. They have engaged in speculations about the causes of these judgments in the aesthetic, social, and political context of the time. It seems, however, that one of these causes, evidently the original cause and perhaps the main cause, has not yet been identified as such. To recognize it we must be aware that although Nejedlý's best-known condemnations of Dvořák come from the time of the "Battles over Dvořák" that broke out in 1912, his positions in this matter were essentially fully developed already much earlier, at the very beginning of his career. For example, in 1903 he wrote: "Dvořák lacked the artistic intelligence to create new forms." Critical is the fact that Nejedlý denigrated Dvořák even earlier, in his book about Zdeněk Fibich published in 1901, where many passages surprise us with assertions that in harmony, in subtle rhythms, in polyphony, in melody, in "musical technique," and in orchestration, inferior to Fibich was not only Dvořák but also the composer best known as Nejedlý's hero: Smetana. Nejedlý had published part of this book in advance in instalments in a periodical, late in 1900 shortly after Fibich's death, with an introduction that makes even clearer his adoration of this composer not only as an artist (with whom he himself had studied composition) but as a human being, and his bitter conviction that Fibich had not received the recognition he deserved. Later in the book he attempts to explain Dvořák's greater career success by the assertion that his music is "much simpler" and that England, which conferred such glory on him, was an "unmusical" country. From these observations and others we may conclude that Nejedlý felt the need to criticize Dvořák as the one who had received recognition that rightly belonged to Fibich. And in part Nejedlý was correct: even if we perhaps think Dvořák was a greater composer, it is indisputable that at the end of the nineteenth century his fame unjustly left Fibich in the shadow-which today is even more the case than then.
Keywords: Zdeněk Nejedlý; Antonín Dvořák; Zdeněk Fibich; Battles over Dvořák
Published: December 12, 2021 Show citation
Selected references
- Bártová, Jindra. "Podivnosti kritických soudů v českém hudebním časopisectví na počátku století" (Oddities of Critical Assessments in Czech Musical Periodicals of the Early Twentieth Century). Opus musicum 31 (1999), no. 4: 9-23.
- Beveridge, David R. "Fibich and Dvořák: The Hidden Friendship between Two 'Enemies'." In Zdeněk Fibich as a Central European Composer at the End of the Nineteenth Century, edited by Patrick F. Devine, Vladislava Kopecká, and Jiří Kopecký, 287-96. Olomouc: Universitas Palackiana Olomucensis, 2010.
Go to original source...
- Clapham, John. "Dvořák's Visit to Russia," The Musical Quarterly 54, no. 3 (July 1965): 493-50.
Go to original source...
- Dalibor: Hudební listy 12, no. 15 (March 22, 1890): 118. "Mistr Dvořák slavil v Moskvě..." (Maestro Dvořák scored in Moscow...)
- Dalibor: Hudební listy 23, no. 10 (March 9, 1901): 82. "Vídeň." (Vienna.)
- Deutsche Kunst- und Musik-Zeitung, March 10, 1901. "Am 2. März..." (On 2 March...)
- Illustrirtes Wiener Extrablatt, March 5, 1901. "Gesellschaftsconcert."
- Křesťan, Jiří. Zdeněk Nejedlý: politik a vědec v osamění (Zdeněk Nejedlý: Politician and Scholar in Isolation). Prague and Litomyšl: Paseka, 2012.
- Kuna, Milan. "Dvořák a Rusko." Hudební rozhledy 30 (1977), no. 2: 386-97.
- Kuna, Milan. Dvořákovské variace: studie a stati (Dvořák Variations: Studies and Essays). Prague: LaMartre, 2019.
- Lidové noviny, September 30, 1932, afternoon edition.
- Našinec, March 12, 1890. "Mistr Dvořák v Moskvě." (Maestro Dvořák in Moscow.)
- Národní listy, March 29, 1890, afternoon edition. "Mistr Ant. Dvořák na Rusi." (Maestro Antonín Dvořák in Russia.)
- Národní listy, October 18, 1900 [morning edition]. "Pohřeb Zdeňka Fibicha" (Funeral of Zdeněk Fibich).
- Národní listy, March 3, 1901 [morning edition]. "Úspěch Dvořákova rekviem..." (Success of Dvořák's Requiem...)
- Národní politika, October 18, 1900 [morning edition]. "Pohřeb mistra Zdeňka Fibicha" (Funeral of Master Zdeněk Fibich).
- Národní politika, October 18, 1900 [morning edition]. "Pohřeb mistra Zdeňka Fibicha." (Funeral of Maestro Zdeněk Fibich.)
- Nejdl, V. "Před koncertem" (Before the Concert). Dalibor: Hudební listy 22, no. 9 (March 3, 1900): 66-69.
- Nejdl, V. "Berlínské vítězství" (Berlin Victory). Dalibor: Hudební listy 22, no. 10 (March 10, 1900): [73]-74.
- Nejedlý, Zdeněk. " 'Boj' proti Ant. Dvořákovi" (The 'Fight' against Antonín Dvořák). Česká kultura 1, no. 6 (December 20, 1912): 186-88.
- Nejedlý, Zdeněk. Dějiny české hudby. Prague: Hejda & Tuček, [1903].
- Nejedlý, Zdeněk. "Dvořákova 'Rusalka'." Rozhledy: Týdenník pro politiku, vědu, literaturu a umění 11, no. 8 (May 25, 1901): 205-09.
- Nejedlý, Zdeněk. "Mistr Zdeněk Fibich 1850-1900." Hlas národa, December 21, 1900.
- Nejedlý, Zdeněk. Zdenka Fibicha milostný deník: Nálady, dojmy a upomínky (Zdeněk Fibich's Amorous Diary: Moods, Impressions, and Remembrances). Prague: Hudební matice Umělecké besedy, 1925.
- Nejedlý, Zdeněk. "Zdenko Fibich," Obzor literární a umělecký 2, nos. 16, 17, and 18 (November 9, November 30, and December 18, 1900): [241]-244, 257-61, and 278-281.
- Nejedlý, Zdeněk. Zdenko Fibich: Zakladatel scénického melodramatu. Prague: Nákladem vlastním [= at the author's own expense], Tiskem B. Outraty v Jičíně [printed by B. Outrata in Jičín], 1901.
- Neue Freie Presse, March 5, 1901. "Feuilleton."
- Neues Wiener Journal and Ostdeutsche Rundschau, March 7, 1901. "Concerte."
- Neues Wiener Tagblatt, March 13, 1901. "Feuilleton."
- Ottlová, Marta and Pospíšil, Milan. "Konce ideje české národní hudby" (Endpoints of the Idea of Czech National Music). In Čechy a Evropa v kultuře 19. století, edited by Petr Čornej and Roman Prahl, 81-86. Prague: Národní galerie v Praze and Ústav pro českou literaturu ČSAV, 1993.
- Ottlová, Marta and Pospíšil, Milan. "Motive der tschechischen Dvořák-Kritik am Anfang des 20. Jahrhunderts". In Dvořák-Studien, edited by Klaus Döge and Peter Jost, 211-16. Mainz: B. Schott's Söhne, 1994.
- Ottlová, Marta. "The 'Dvořák Battles' in Bohemia: Czech Criticism of Antonín Dvořák, 1911-15." In Rethinking Dvořák: Views from Five Countries, edited by David R. Beveridge, 125-33. Oxford: Clarendon Press, 1996.
- Pečman, Rudolf. Útok na Antonína Dvořáka (Attack on Antonín Dvořák). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1992.
- Pospíšil, Milan. "Nejedlého kritika Dvořáka - operního skladatele" (Nejedlý's Critique of Dvořák as an Opera Composer), Opus musicum 32 (2000), no. 6: 13-20.
- Reittererová, Vlasta. "V hudbě život Čechů 4" (In Music the Life of Czechs, Part 4), Harmonie 12, no. 4 (April 2004): 24-29.
- Šourek, Otakar. Dvořák ve vzpomínkách a dopisech (Dvořák in Letters and Reminiscences). Prague: Topic, 1938. Ninth (last) edition Prague: Národní hudební vydavatelství, 1951. English edition, as Antonín Dvořák: Letters and Reminiscences, translated by Roberta Finlayson Samsour. Prague: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
- Vaterland, Das, March 10, 1901. "Concerte."
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.