Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):11-26 | DOI: 10.5507/mo.2021.001
"… ein merkwürdiges Werk, von dem man nur wenig - und nichts Gutes erzählen kann." Die Rezeption der Kammermusikwerke von Zdeněk Fibich in Wien an der Wende des 19. und 20. Jahrhunderts
"… podivné dílo, o němž se dá říct jen málo, a jen málo dobrého." Přijetí komorního díla Zdeňka Fibicha a jeho českých současníků ve Vídni na přelomu 19. a 20. století
V devadesátých letech 19. století se Zdeněk Fibich po období, v němž se věnoval především symfonické tvorbě a opeře, vrátil k menším formám a komorním útvarům. V sedmdesátých letech vytvořil dva smyčcové kvartety a klavírní kvartet, roku 1894 - tedy až téměř po dvacetileté pauze - vzniklo komorní dílo nezvyklého obsazení, Kvintet pro klavír, housle, klarinet, lesní roh a violoncello op. 42. Příspěvek charakterizuje situaci tvorby pro komorní sdružení v daném období a pokouší se v jejím kontextu zdůvodnit, co Fibicha po dílech pro velký instrumentální aparát vedlo k redukci na komorní rozměr a k volbě ojedinělého obsazení. Shrnuje kritické ohlasy uvedení díla v Čechách a v německojazyčném prostoru s akcentem na Vídeň a ve srovnání s tamním přijetím děl některých Fibichových (nejen českých) současníků.
Keywords: Zdeněk Fibich; komorní tvorba; Kvintet op. 42; proměna zvukové představivosti
"… A strange work of which little can be said, and little good." Reception of the chamber works of Zdeněk Fibich and his Czech contemporaries in Vienna at the turn of the 20th century
In the 1890s, Zdeněk Fibich returned to smaller forms and chamber ensembles after a period in which he devoted himself mainly to symphonic works and opera. In the 1870s he completed two string quartets and a piano quartet, and in 1894 - after a 20-year break - a chamber work of unusual instrumentation was created: the Quintet for piano, violin, clarinet, horn and cello op. 42. This paper characterizes the situation for the creation of music for chamber ensembles in the given period and tries to justify in its context what led Fibich, after works for a large instrumental apparatus, to reduce to a chamber dimension and to choose a unique cast. It summarizes the critical response to the presentation of his work in Bohemia and in the German-speaking area with an emphasis on Vienna and by comparing the reaction there with the local acceptance of the works of some of Fibich's (not only Czech) contemporaries.
Keywords: Zdeněk Fibich; chamber music; Quintet op. 42; transformation of sonic imagination
Published: December 12, 2021 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Bekker, Paul. Neue Musik (1919). Dritter Band der Gesammelten Schriften (Stuttgart - Berlin: Deutsche Verlags-Anstalt, 1923), 85-118
- Busoni, Ferruccio. Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst (Leipzig: Insel Verlag, 1916)
- Helfert, Vladimír. "Zdeněk Nejedlý: Zdeňka Fibicha 'Milostný deník'", in Hudební rozhledy 2 (1925-1926), 99-101; 117-118
- Jiránek, Jaroslav. Zdeněk Fibich (Praha: AMU 2000)
- Joss, Viktor. "Zdenko Fibich", in Österreichische Musik- und Theaterzeitung 8, č. 15-16 (1. 3. 1896), 1-3
- Křupková, Lenka. Vítězslav Novák. Universal Edition Wien. Korespondence 1910-1935 (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2007)
- Ludvová, Jitka. Dokonalý antiwagnerián (Praha: Editio Supraphon 1992)
- Nejedlý, Zdeněk. Zdeňka Fibicha Milostný deník (Praha: Hudební matice 1920)
- Nouza, Zdeněk - Nový, Miroslav. Josef Suk. Tematický katalog skladeb (Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2005)
- Pfitzner Hans. Die neue Aesthetik der musikalischen Impotenz (München: Verlag der Süddeutschen Monatshefte, 1920)
- Reittererová, Vlasta. Z Fibichovy knihovny, in Hudební věda 38 (2001), č. 1-2, 184-213
- Reittererová, Vlasta - Reitterer, Hubert. "Österreichische staatliche Künstlerstipendien 1892-1898", in Hudební věda 52 (2005), č. 3-4, 331-366
- Reittererová, Vlasta - Velek, Viktor. "Wien um 1900 und die Wiener Rezeption der Werke von Zdeněk Fibich", in Zdeněk Fibich as a Central European Composer at the End of the Nineteenth Century, Musicologica Olomucensia 12 (December 2010), 17-62
Go to original source...
- Reittererová, Vlasta - Reitterer, Hubert. Vier Dutzend rothe Strümpfe... Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedřich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhunderts (Wien: Verlag der ÖAW, 2004)
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.