Musicologica Olomucensia vol. 32, (2020):68-80 | DOI: 10.5507/mo.2020.013
Cyklické tendence v pozdní hudbě Erika Satie (1866-1925)
- Independent scholar
Po obdržení diplomu na Schola Cantorum v roce 1908 se Satie pustil do řady rozsáhlých instrumentálních a vokálních děl. Všechny tyto ambiciózní skladby využívají inovativní intervalové a tonální vztahy, které částečně vycházejí z dřívějších cyklických technik z konce 18. a 19. století. Tento článek představuje analýzu cyklických tendencí v pozdější hudbě Erika Satie.
Keywords: hudební analýza, Erik Satie, cyklické techniky
Cyclical Tendencies in the Later Music of Erik Satie (1866-1925)
After receiving his diploma from the Schola Cantorum in 1908, Satie embarked on a series of large-scale instrumental and vocal works. These ambitious compositions all utilize innovative intervallic and key relationships that partly derive from earlier cyclical techniques of the late 18th and 19th centuries. This article presents an analysis of the cyclical tendencies in the later music of Erik Satie.
Keywords: music analysis, Erik Satie, cyclical techniques
Published: December 11, 2020 Show citation
Selected references
- Stefan Ulrich, "Erik Saties Sports et Divertissements: Ton, Bild, Wort", Archiv für Musikwissenschaft 59 (2002): 116-118.
Go to original source...
- Caroline Potter, Erik Satie: Music, Art and Literature (Farnham, Ashgate Publishing Ltd., 2013).
- Robert Orledge, Satie the Composer (Cambridge, Cambridge University Press, 1990).
- Franziska Kollinger, "Saties >>Parade
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.