Musicologica Olomucensia vol. 32, (2020):50-67 | DOI: 10.5507/mo.2020.012

Experimentální stavba hudebních nástrojů v letech 2017-2022

Jiří Höhn
Národní ústav lidové kultury / National Institute of Folk Culture

Tradiční instrumentář lidové kultury velmi rychle mizí z běžného užívání a často bohužel i z povědomí společnosti. Pro mnohé jsou zmínky o těchto nástrojích v písních či pozůstatky ve jménech již jen neznámým pojmem. Přitom tyto nástroje provázely po mnoho generací dětství našich předků. Ač nenalezneme žádný záznam, lze předpokládat, že nástroje jako vrbová píšťalka byly jedním z prvních aktivních vstoupení do světa hudby pro mnoho pozdějších hudebníků. Složitější nástroje, jako například kobza či koncovka, zase vnášely hudební kulturu i do oblastí, kde setkání s figurální chrámovou hudbou bylo minimální a i vesnické zábavy byly, co se týče nástrojového obsazení, mnohem chudší. Zároveň tyto nástroje přímo ovlivňovaly melodiku lidové písně.
Přes technická omezení daná jednoduchou konstrukcí můžeme jejich přínos vnímat i v dnešní době. Jde například o zvukové obohacení dnešního instrumentáře, nebo na těchto nástrojích postavené hudební projekty (například kapela RukyNaDudy). Zároveň se ukazuje velká možnost užití těchto nástrojů (jak kobzy, tak i jednoduchých aerofonů) pro potřeby muzikoterapie. A co je důležité, díky jednoduchosti výroby, je možné počítat i s aplikací stavby těchto nástrojů v rámci vzdělávacího systému.
Zatím ještě pořád můžeme čerpat z výhody, jež nám poskytuje kontinuální předávání znalostí o výrobě a hře od dosud žijících hudebníků a výrobců. Jedině tak můžeme konfrontovat nově postavené nástroje s původními vzory nejen po vizuální a funkční stránce.
Výše prezentované výsledky předkládají podrobnější poznatky z výzkumu kobzy v roce 2017-2018 a zároveň první dílčí výsledky z realizace stavby jednoduchých aerofonů, která proběhla v roce 2020. Spojujícím prvkem je využitelnost těchto nástrojů v rámci muzikoterapie a částečně také lokální překryv na oblast Karpat.

Keywords: experimentální stavba hudebních nástrojů, lidové řemeslo, lidové umění, kobza

Experimental Construction of Musical Instruments between 2017 and 2022

Traditional musical instruments of folk culture quickly disappear from common use and, unfortunately, often from society's general awareness. Mentions about these instruments, contained in songs and surviving in names, are just unknown terms for many people. But in fact these instruments accompanied many generations of our ancestors in their childhood. Although we cannot find any record, it is possible to suppose that musical instruments such as willow whistle were one of the first entries into the world of music for many future musicians. More difficult instruments, for example kobza and koncovka, brought musical culture even to regions where people only seldom encountered figural church music, and village dance parties were much poorer in terms of instrumentation. At the same time, these instruments directly influenced the melodies of folk songs.
Despite technical limitations, given by their simple construction, we can perceive their contribution even these days. This concerns for example sound enrichment of current instrumentation, or musical projects based on these instruments (for example the RukyNaDudy music band). As it turns out, these musical instruments (both the kobza, and simple aerophones) show a great potential to be used for the need of music therapy. It is also important that, due to the simplicity of their production, the construction of these instruments can become part of educational system.
We can still draw on the benefit of the transfer of knowledge about the production and playing from musicians and producers, who are still alive. This is the only way to confront the newly built instruments with original models, not only as to their visual and functional aspect.
The above-presented results submit detailed knowledge of the research into kobza in the years 2017-2018 and also first partial results of the construction of simple aerophones from the year 2020. All these instruments are linked to their applicability for music therapy as well as their partial local overlap to the region of the Carpathians.

Keywords: Experimental construction of musical instruments, folk handicraft, folk art production, kobza

Published: December 11, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Höhn, J. (2020). Experimentální stavba hudebních nástrojů v letech 2017-2022. Musicologica Olomucensia32, Article 50-67. https://doi.org/10.5507/mo.2020.012
Download citation

Selected references

  1. Pavel Kurfürst, Hudební nástroje [Musical Instruments] (Prague: Togga, 2002).
  2. Ludvík Kunz, "Scheit - Kobza", in: Časopis moravského muzea v Brně II (Brno 1978): 239.
  3. Joža Ország-Vranecký, A měl jsem já píščalenku [And I Had a Small Flute] (Ostrava 1963).
  4. Jindřich Skopec, Paměti Františka J. Vaváka, souseda a rychtáře Milčického z let 1770-1816, kniha druhá (rok 1784-1790) [Memories of František J. Vavák, a neighbour and village mayor in Milčice, from the years 1770-1816, the second book (years 1784-1790] (Prague: Dědictví sv. Jana Nepomuckého, 2019).
  5. František Dobrovolný, Lidové hudební nástroje na Moravě, II. díl (Prague: Ústřední dům lidové tvořivosti 1958).
  6. Ludvík Kunz, Nástroje lidové hudby v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, 3. díl [Folk Music Instrument in Bohemia Moravia, and Silesia, 3 Volume] (Rožnov pod Radhošťem 2010).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.