Musicologica Olomucensia vol. 32, (2020):7-24 | DOI: 10.5507/mo.2020.010

Cesta excentriků z přízemí ven: Nástin vývoje české neoficiální hudební scény 80. let a její změny po roce 1989

Jan Bárta
Ústav českých dějin FF UK Praha

Text se zaměřuje na hudební fenomén tzv. české nové vlny 80. let. Shrnuje jeho základní znaky, kdy odkazuje zejména na esej Josefa Vlčka "Nová vlna - příběh dušičkový" publikovaný v průkopnické práci Excentrici v přízemí (1989). Vymezuje některé ze skupin, jež k někdejší nové vlně, resp. punku první poloviny uvedené dekády náležely. Na příkladu několika vybraných skupin (Krásné nové stroje, Nahoru po schodišti dolů band, Slepé střevo - předchůdce pozdější Mňágy a Žďorp a Už jsme doma - původně punkových F.P.B.), které navzdory posluchačskému úspěchu v 80. letech a komerčnímu úspěchu v 90. letech nelze jednoznačně řadit k hudebnímu mainstreamu, sleduje jejich proměny ve vztahu k zásadnímu mezníku před a po roce 1989. Prezentovány jsou změny v reflexi společenské, politické a kulturní reality ze strany členů těchto skupin, jejich poetika a nově sdělované obsahy na úrovni hudebních textů a nastíněny jsou způsoby, jakými se v první polovině 90. let prosazovaly tyto soubory na aktuálně vznikajícím hudebním trhu. Text uvedené interprety zasazuje rovněž do širšího kontextu předělu 80. a 90. let a srovnává je s dalšími skupinami původně nezávislé hudební scény.

Keywords: Česká nová vlna, hudební alternativa, hudební trh, profesionalizace, oral history, punk

Journey of the Eccentrics from the Main Floor Upward: To the Evolution of the 1980s Czech Unofficial Music Scene and Its Change after 1989

The text focuses on the musical phenomenon of the so-called Czech New Wave of the 1980s. It examines its main features as presented in the essay by Josef Vlček "Nová vlna - příběh dušičkový" published in the book Excentrici v přízemí (1989). Some of the musical groups which belonged to the Czech New Wave, or more precisely to the punk rock of the first half of the 1980s are discussed in detail. On the example of the selected groups (specifically Krásné nové stroje, Nahoru po schodišti dolů band, Slepé střevo - the predecessor of the later Mňága a Žďorp, and Už jsme doma - initially punk band F.P.B.), which in spite of their success with their audience in the 1980s and subsequent commercial success in the 1990s cannot be definitely associated with the mainstream music scene, the article seeks to capture their changing attitudes regarding the transformations following the revolutionary year 1989.
Through the lens of the individual band members, the social, political, and cultural changes are taken into account, which subsequently penetrated the artists' poetics and especially their lyrics. The text outlines the different approaches by which these bands asserted themselves in the newly emergent musical scene. These performers are also set in the broader meaning of the era at the turn of the 1990s and are compared with other bands of the indie music scene.

Keywords: Czech New Wave, music alternative, music market, professionalization, oral history, punk

Published: December 11, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bárta, J. (2020). Cesta excentriků z přízemí ven: Nástin vývoje české neoficiální hudební scény 80. let a její změny po roce 1989. Musicologica Olomucensia32, Article 7-24. https://doi.org/10.5507/mo.2020.010
Download citation

Selected references

  1. "Impuls z Pantonu", Melodie 25, č. 7 (1987): 17.
  2. Josef Vlček a Aleš Opekar, ed., Excentrici v přízemí (Praha: Panton, 1989).
  3. Petr Hrabalik, "Česká nová vlna začátku 80. let", in Bigbít (http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/clanky/160-ceska-nova-vlna-zacatku-80-let), 28. 11. 2020.
  4. Hana Zimmerhaklová, "Nico, legenda hudebního undergroundu, v Brně a v Praze: Ke koncertování zahraničních hudebníků v komunistickém Československu", Soudobé dějiny 18, č. 3, (2011): 414-436. Go to original source...
  5. Miroslav Vaněk, Byl to jenom rock'n'roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989 (Praha: Academia, 2010).
  6. Jan Blüml, Progresivní rock: světová a československá scéna ve vybraných reflexích (Praha: Togga, 2017).
  7. Záznam rozhovoru autora s Vojtěchem Lindaurem z 29. 3. a 3. 5. 2006 (v osobním archivu autora).
  8. Vojtěch Lindaur a Ondřej Konrád, Život v tahu aneb 30 roků rocku (Praha: Tvorba, 1990).
  9. Josef Vlček, "Hudební alternativní scény sedmdesátých až osmdesátých let", in Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989, ed. Josef Alan (Praha: NLN 2001), 234-254.
  10. Vojtěch Lindaur a Ondřej Konrád, Bigbít (Praha: Torst, 2001).
  11. Medailon skupiny Krásné nové stroje na webu Bigbít (http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/kapely/1179-krasne-nove-stroje), 1. 12. 2020.
  12. Záznam rozhovoru autora s Martinem Krajíčkem z 18. 1. a 19. 2. 2006 (v osobním archivu autora).
  13. Záznam rozhovoru autora s Markem Brodským ze 12. 2. 2006 (v osobním archivu autora).
  14. Marek Brodský a Ondřej Bezr, Celý to mám v mlze (Praha: Maťa, 2003).
  15. Petr Fiala, Mňága a Žďorp. Z nejhoršího jsme uvnitř! (Olomouc: Hájek, 1994).
  16. "Andělům 2010 se líbí Tepláky. Těm dvacetiletým Lucie" (https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/1283118-andelum-2010-se-libi-teplaky-tem-dvacetiletym-lucie), 19. 11. 2020.
  17. Pavla Jonssonová, Devět z české hudební alternativy osmdesátých let (Praha: Karolinum, 2019).
  18. Petr Hrabalik, "Punk a new wave (nová vlna)" in Bigbít (http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/new-wave/clanky/77-punk-a-new-wave-nova-vlna), 28. 11. 2020.
  19. Miroslav Wanek, Výlov šuplíka. FPB. Už jsme doma, ed. Jaroslav Riedel (Praha: Maťa, 2012).
  20. František Fiala, "Pět statečných z Hollywoodu", Melodie 31, č. 4 (1993): 22-23.
  21. Josef Chuchma, "Mňága a Žďorp" [Rozhovor s Petrem Fialou], Mladý svět 35, č. 44, (1993): 62.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.