Musicologica Olomucensia vol. 31, (2020):145-158 | DOI: 10.5507/mo.2020.006
"Wiener Böhme - Wiener Tscheche". Vliv hudebního života české (slovanské) menšiny ve Vídni na genezi českého národního uvědomění
- Fakulta umění Ostravské univerzity
Studie se zaměřuje hlavně na základě příkladů a procesů 19. století k utváření (hudební) identity české menšiny ve Vídni. Paralelní procesy představovaly zejména nacionalismus, slovanská vzájemnost, utváření identity v rámci etnik (např. moravský separatismus, téma česko-německého konfliktního společenství) a formování vztahů mezi slovanskými národy (např. polsko-ruská averze). Podrobně je pojednána i otázka vlastenectví a odrodilství. Nelze opomenout fenomén konkurence ve smyslu prestiže (např. před rokem 1848 české společenské bály v Praze a slovanské bály a besedy ve Vídni). Podkapitolu také tvoří fenomén pracovní migrace a nástin obrazu vnímání hudebníků z českých zemí ve Vídni.
Keywords: identita, hudba, národní obrození, nacionalismus, vídeňští Češi
"Wiener Böhme - Wiener Tscheche". Influence of the Musical Life of the Czech (Slavic) Minority in Vienna on the Genesis of Czech National Consciousness
Using mainly examples and processes from the 19th century, the study focuses on the formation of the (musical) identity of the Czech minority in Vienna. Parallel processes mainly included nationalism, Slavic reciprocity, formation of identity within ethnic groups (for example, Moravian separatism, the issue of the Czech-German conflict community) and the shaping of relations between Slavic nations (for example, Polish-Russian aversion). The issue of musicians' patriotism and renegadism is also discussed in detail. The study does not forget about the phenomenon of competition in the sense of prestige (for example, Czech social balls in Prague and Slavic balls and parties in Vienna before 1848). The phenomenon of labour migration and an outline of the image of the perception of musicians from the Czech lands in Vienna also form a subchapter.
Keywords: identity, music, national renaissance, nationalism, Viennese Czechs
Published: June 11, 2020 Show citation
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Jiří Fukač, "Vídeň", in Slovník české hudební kultury, ed. Petr Macek (Praha: Editio Supraphon, 1997), 994-997.
- Karel Hůlka, "O potřebě studia starší české hudby", Dalibor 20, č. 28-29 (7. 5. 1898): 216.
- B. M., "Vídeň", Dalibor 3, č. 27 (20. 9. 1860): 220.
- František Cyril Kampelík, "Dopis z Vídně 8. 1. 1837", Hronka 2, vol. 1 of 2. part (1837): 19.
- Ludvík Kuba, Zaschlá paleta (Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955).
- Jan Heyer, "O prvním českém divadelním představení ve Vídni (29. XII. 1850)", Vídeňský deník 25, č. 39 (11. 3. 1931): 1, 2.
- František Alois Soukup, Česká menšina v Rakousku. Přehled vývoje české menšiny na území dnešní republiky Rakouské, zvláště ve Vídni (Praha: Národní rada československá v Praze, 1928).
- Bohuslav Pernica, Západní Morava v hudbě. Kulturně-historický nástin (Velké Meziříčí: Bohuslav Pernica, 1938).
- Sborník Čechů dolnorakouských, ed. Josef Karásek (Vídeň: nákladem Národopisného odboru dolnorakouského, 1895).
- Věnec. Sbírka Českých zpěvů. Nové pokračování. 1. svazek, ed. František Škroup (Praha: Berra a Hoffmann, 1843).
- Mirko Očadlík, Zpěv českého obrození (1750-1866) (Praha: Českomoravský Kompas, 1940).
- Vojtěch Matyáš Jírovec, Vlastní životopis Vojtěcha Jírovce (Praha: Topičova edice, 1940).
- Milan Řepa, Moravané nebo Češi? Vývoj českého národního vědomí na Moravě v 19. století (Brno: Doplněk, 2001).
- Rudolf Jeníček, "Josef Bohuslav Foerster", Vídeňský národní kalendář na rok 1911 7 (1911).
- Jan Auerhan, Československé jazykové menšiny v evropském zahraničí: národnostní poměry, v nichž žijí, a vztahy, které je poutají k staré vlasti (Praha: Orbis, 1935).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

