Musicologica Olomucensia vol. 31, (2020):50-71 | DOI: 10.5507/mo.2020.003
"… zwischen Tschechen und Deutschen kulturell vermitteln". Erwin Schulhoff v uměleckých a sociálních kontextech první poloviny 20. století
- Institut für Musikwissenschaft
- Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden
Pražský skladatel Erwin Schulhoff (1894-1942) je jedním z nejinovativnějších hudebníků první poloviny 20. století; studoval v Praze, Vídni, Lipsku a Kolíně nad Rýnem. Po skončení první světové války se ve své práci zabýval expresionismem a dadaismem. Během svého působení v Drážďanech v letech 1919/20 také vyhledával kontakty s výtvarným uměním. V roce 1923 se vrátil do svého rodného města Prahy, nenašel ale žádné trvalé zaměstnání a svým nepřizpůsobivým způsobem se dostal mezi "zákopy" české a německé kultury. Jeho rostoucí sympatie pro komunismus po německé okupaci České republiky v roce 1939 vzbudily touhu emigrovat do Sovětského svazu. Té ale zabránila německá invaze v roce 1941. Jako sovětský občan byl se svým synem zatčen a internován ve Wülzburgu / Horním Bavorsku. Zde Schulhoff jako syn německé matky a židovského otce zemřel v roce 1942.
Keywords: Erwin Schulhoff, avantgarda, hudební identita
"… zwischen Tschechen und Deutschen kulturell vermitteln". Erwin Schulhoff in the Artistic and Social Contexts of the First Half of the 20th Century
The Prague composer Erwin Schulhoff (1894-1942) is one of the most innovative musicians of the first half of the 20th century and was trained in Prague, Vienna, Leipzig, and Cologne. After the end of World War I, he dealt with Expressionism and Dadaism in his work. During his time in Dresden in 1919/20, he also sought contacts to the visual arts. In 1923 he returned to his hometown of Prague, found no permanent job and, in his unadjusted manner, got caught between the trenches of Czech and German culture. His increasing sympathy for communism brought with it the desire to emigrate to the Soviet Union after the German occupation of the Czech Republic in 1939, which was prevented by the German invasion in 1941. As a Soviet citizen, he and his son were arrested and interned in Wülzburg / Upper Bavaria. Schulhoff died there in 1942 as the son of a German mother and a Jewish father.
Keywords: Erwin Schulhoff, avant-garde, music identity
Published: June 11, 2020 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Josef Bek, Erwin Schulhoff. Leben und Werk (Hamburg 1994).
- Max Brod, Streitbares Leben. Autobiographie (München 1960).
- Katrin Bösch / Ivan Vojtěch (Hrsg.), "Der Briefwechsel zwischen Erwin Schulhoff und Alban Berg", in Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft. Annales Suisses de Musicologie, N.F. 13/14 (1993/94): 59.
- Geschichte der Stadt Dresden, Bd. 3: Von der Reichsgründung bis zur Gegenwart, Hrsg. Holger Starke (Stuttgart 2006).
- Johannes Schmidt / Gisbert Porstmann, Signal zum Aufbruch. 100 Jahre Gründung der Dresdner Sezession Gruppe 1919. Städtische Galerie Dresden - Kunstsammlung, Dresden 2019, Frontispiz (Gründungsdokument / Statut).
- [o. Verf.] "Erwin-Schulhoff-Konzert in Dresden", in Mitteilungen der Akademie der Künste zu Berlin 6, Heft 3 (1968): 7.
- Rainer Beck, Otto Dix. Die kosmischen Bilder. Zwischen Sehnsucht und Schwangerem Weib (Dresden 2003).
- Ohne Verfasser, [Art.] "Dadaismus", in Brockhaus-Enzyklopädie in 20 Bänden, 17., völlig neubearbeitete Auflage des großen Brockhaus, 4. Band (Wiesbaden 1968), 248.
- Jeanpaul Goergen (Hrsg.), Oberstdada Colonel Schulhoff von Dadapola. Poesien, Texte und Briefe des Dadakomponisten Erwin Schulhoff (1894-1942) (Siegen 2001).
- Martin Erdmann, [Art.] Cage, John. In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 2., neubearbeitete Ausgabe, Personenteil, Bd. 3, Kassel etc. 2000.
- Josef Bek, "Erwin Schulhoff. Kleine Chronik seines Lebens", in Die Referate des Kolloquiums in Köln am 7. Oktober 1992, veranstaltet von der Kölner Gesellschaft für Neue Musik und Musica Reanimata, Hrsg. Gottfried Eberle (Hamburg 1993).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.