Musicologica Olomucensia vol. 31, (2020):37-49 | DOI: 10.5507/mo.2020.002
Češi v Polsku v 19. a 20. století a jejich vliv na vývoj polské národní hudby
- Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Vliv českých skladatelů na rozvoj polské národní hudby začíná v době činnosti Jana Stefaniho, tvůrce Krakowiacy i Górale podle Wojciecha Bogusławského, považovaného za první polskou národní operu. Dále jde o práce Wilema Würffela jako autora polonéz a fantazií založených na polských národních melodiích. Ačkoli po protiruském povstání (1831) v Polsku stále pracovalo mnoho českých hudebníků, a to v pozici učitelů hudby, členů orchestrů nebo sbormistrů, jejich účast na utváření polské národní hudby byla spíše malá. Tato skutečnost byla dána politickou realitou, která rozvoji polsko-českých vztahů nikterak nenahrávala, zejména v části země pod ruskou vládou (zde byli Češi považováni za rusofily). Impulsem, který zvýšil zájem o českou hudbu v Polsku v posledních desetiletích 19. století, bylo vědomí jejího vysokého postavení v kontextu celé Evropy. Úspěchy Smetanovy a Dvořákovy tvorby diskutované v zahraničním hudebním tisku přiměly několik polských hudebních aktivistů, aby se je pokusili představit na národních pódiích. K plnému uznání české národní hudby však došlo až na začátku 20. století. Politické faktory zde hrály rovněž důležitou roli - české národní obrození bylo polskými skladateli reflektováno zejména prizmatem událostí pražského neoslovanského sjezdu z roku 1908.
Keywords: česko-polské kulturní kontaky, recepce Smetany a Dvořáka v Polsku, národní hudba, středoevropská hudba v 19. a 20. století
Czechs in Poland in the 19th and 20th Century and Their Influence on the Development of Polish National Music
The contribution of Czech composers to the development of the Polish national music begins in the era of the activity of Jan Stefani, the composer of musical set to Cracovians and Highlanders by Wojciech Bogusławski, considered the first Polish national opera. Further on are the achievements of Wilem Würffel as the creator of polonaises and fantasies based on Polish national melodies. Although after the anti-Russian uprising (1831), many Czech musicians still worked in Poland as music teachers, members of orchestras or choir directors, their participation in shaping the formation of Polish national music was rather niche. It was influenced by political reality, which was not favorable to the development of Polish-Czech contacts, especially in the part of the country under Russian rule (here Czechs were seen as Russophiles). The impulse that increased interest in Czech music in Poland in the last decades of the 19th century was the awareness of its high position in Europe. The successes of Smetana and Dvořák's works discussed in foreign music press, prompted several Polish music activists to attempts to introduce them to national stages. However, it was only the beginning of the twientieth century when Czech national music was properly assessed by Polish composers. And here political factors played also a role - the "Czech Renaissance" in Polish musical thought was largely inspired by the events of the Prague Neo-Slav rally of 1908.
Keywords: Polish-Czech cultural contacts, the reception od Smetana and Dvořák in Poland, national music, Central-European music culture of the 19th and 20th centuries
Published: June 11, 2020 Show citation
Selected references
- Ludvik Kuba, Cesty za slovanskou písní (Prague 1953).
- "Feuilleton. Z Petrohradu", Pražske noviny, 28 August 1859, 200.
- Jan Kleczyński, "Ruch muzyczny", Bluszcz, no. 44 (1874): 350-351.
- Eduard Hanslick, "Feullieton. Conzerte", Neue Freie Presse, no. 10251 (1893): 2.
- Aleksander Poliński, "Mozaika wiedeńska", Tygodnik Ilustrowany, no. 142 (1892): 181.
- Ed[uard] H[anslick], "Musik- und Theater-Ausstellung. Die polnische Oper in Austellungs-Theater", Neue Freie Presse, no. 10077 (1892): 5.
- Helm Theodor, "Von der Internationalen Musik- und Theater Ausstellung (Schluss)", Musikalisches Wochenblatt, no. 46 (1892): 566.
- [Bylicki Franciszek], Die Musik in Polen, [hellip] Skizzen [von Franz Bylicki und Alfred Szczepański] (Wien 1892).
- Magdalena Dziadek, "Echa prasowe występów opery lwowskiej na Wystawie Muzyczno-Teatralnej w Wiedniu w 1892 roku", Musica Galiciana (2008), 39-48.
- "Z Czech", Bluszcz, no. 25 (1892).
- Miroslav Kropánek, "Najnowsza muzyka czeska", Tygodnik Ilustrowany, no. 36 (1908): 740.
- Adolf Nowaczyński, "Dzisiejsza muzyka czeska", Nowa Gazeta, no. 498 (1908): 500.
- Adolf Chybiński, "Chopin - Moniuszko i ich stanowisko w muzyce polskiej", Sfinks, vol. 3 (1908): 472-3.
- Adolf Chybiński, "Muzyka polska wśród słowiańskiej", Świat Słowiański, no. 38 (1908).
- Michał Jaczyński, "Max Brod as Music Critic", Musicologica Olomucensia, no. 23 (2016): 81-100.
Go to original source...
- Dziadek Magdalena, "The Reception of Leoš Janáček's Output in Poland in the 19th and 20th Centuries (until 1956)", Czech and Slovak Journal of Humanities. Musicologica, no. 2 (2015): 11-19.
- Mieczysław Drobner, Opera i balet. W: Kultura muzyczna Polski Ludowej, ed. Józef Michał Chomiński, Zofia Lissa (Kraków 1957), 78.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.