Musicologica Olomucensia vol. 30, (2019):131-152 | DOI: 10.5507/mo.2019.018
Anton Neumann. Nové poznatky k životním osudům a tvorbě zapomenutého skladatele, houslisty a kapelníka
- Ústav hudební vědy FF MU Brno
Anton Neumann (1721-1776) byl skladatel, houslista a kapelník, od něhož je dochováno v tuzemských i zahraničních hudebních sbírkách nemalé množství originálních skladeb. Cílem studie je představit nové poznatky o Neumannově životě a poukázat na význam jeho dochované tvorby vykazující z nemalé části rysy stylu "Sturm und Drang". Neumannovy skladby nám díky svému charakteristickému kompozičnímu stylu umožňují definovat autorství také u materiálů, kde není uvedeno křestní jméno. Rozsáhlým výzkumem bylo prokázáno, že jeho dílo je zastoupeno ve sbírkách střední, částečně západní, severní a jižní Evropy. V článku je ozřejměn význam stěžejní sbírky Neumannových kompozic u benediktinů v Lambachu a určení vazeb na kroměřížské působení skladatele. Z nových poznatků je zásadní určení Neumannova data narození a prokázání jeho ztotožnění s osobou brněnského věžného tovaryše Johanna Heinricha Neumanna.
Keywords: Anton ( Johann Heinrich) Neumann, skladatel, kapelník, houslista, virtuóz, věžný tovaryš, Bernsdorf, Uničov, věžný, Kroměříž, Leopold Egk, Sturm und Drang, Maximilian Hamilton, symfonie, koncert, Kajetan Sołtyk, Lambach, Eisenstadt, Morava, Rakousko
Anton Neumann. New Findings on the Life and Work of a Forgotten Composer, Violinist and Kapellmeister
Anton Neumann (1721-1776) was a composer, violinist and Kapellmeister whose numerous original compositions are preserved in domestic as well as foreign music collections. The aim of the study is to introduce new findings on Neumann's life and point out the importance of his preserved works, many of which manifest features of the "Sturm und Drang" style. Thanks to their characteristic composition style, Neumann's works even enable us to determine the authorship for materials where the first name is missing. An extensive research project has demonstrated that his works are included in collections in Central, and partly also Western, Northern and Southern Europe. The paper discusses the importance of the fundamental collection of Neumann's compositions in the property of Benedictine monks from Lambach and a determination of the links to the composer's activity in Kroměříž. The crucial new findings involve a specification of Neumann's date of birth, and proof of his identification with the personality of a Brno tower apprentice Johann Heinrich Neumann.
Keywords: Anton ( Johann Heinrich) Neumann, composer, bandmaster, violinist, virtuoso, tower apprentice, Bernsdorf, Uničov, tower master, Kroměříž, Leopold Egk, Sturm und Drang, Maximilian Hamilton, symphony, concerto, Kajetan Sołtyk, Lambach, Eisenstadt, Moravia, Austria
Published: December 11, 2019 Show citation
Selected references
- Jiří Sehnal, "Kapela olomouckého biskupa Leopolda Egka (1758-1760) a její repertoár," Časopis Moravského musea - Vědy společenské 50 (1965): 203-230.
- Jiří Sehnal, "Die Musikkapelle des Olmützer Bischofs Maximilian Hamilton (1761-1776)," Die Musikforschung 24 (1971): 411-417.
- Jiří Sehnal, "Das Musikinventar des Olmützer Bischofs Leopold Egk aus dem Jahre 1760 als Quelle vorklassischer Instrumentalmusik," Archiv für Musikwissenschaft 29 (1971): 285-317.
Go to original source...
- Jiří Sehnal, Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století (Brno: Moravské muzeum v Brně, 1988).
- Christian d'Elvert, Geschichte der Musik in Mähren und Oesterr.-Schlesiens mit Rücksicht auf die allgemeine, böhmische und österreichische Musik-Geschichte (Brünn: In commission der Buchhandlung von C. Winiker, Verlag der Hist.-stat. Sektion, 1873).
- Jiří Sehnal: "Neumann, Anton," Grove Music Online (2001), přístup 20. 5. 2019, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.19777.
Go to original source...
- Jana Zicháčková, "Anton Neumann: MISSA IN C" (bakalářská práce, Univerzita Palackého Olomouc, 2012).
- Jana Perutková, František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích (Praha: KLP, 2011).
- Jana Perutková, Der glorreiche Nahmen Adami. Johann Adam Graf von Questenberg (1678-1752) als Förderer der italienischen Oper in Mähren, (Wien: Hollitzer Verlag, 2015).
Go to original source...
- Rudolf Zuber, Osudy moravské církve v 18. století (Praha: Česká katolická charita, 1987).
- Charles H. Sherman, The Lambach Thematic Catalogue (1768) (New York: Pendragon Press, 2001).
- Maria Czeppe, "Kajetan Ignacy Sołtyk," in Polski slownik biograficzny (Kraków: Towarzystwo Naukove Societas Vistulana, 2000-2001).
- Kazimierz Rudnicki, Monograf ie w zakresie dziejów novożytnych, sv. Biskup Kajetan Sołtyk, 1715-1788 (Kraków-Warszawa: Druk W. L. Anczyca i spółky, 1906).
- Paweł Podejko, Katalog tematyczny rękopisów i druków muzycznych kapeli wokalno-instrumentalnej na Jasnej Górze, (Warszawa: Wydawn. OO Paulinów, 1992).
- Dawid Ślusarczyk, "Muzyczna ilustracja tekstu w XVIII-wiecznych cyklach nieszpornych kompozytorów jasnogórskich", Pro Musica Sacra 16 (2018): 155-190.
Go to original source...
- Arno Eilenstein, Die Benediktinerabtei Lambach in Österreich ob der Enns und ihre Mönche (Linz: Feichtinger, 1936).
- Peter Deinhammer, Joseph Balthasar Hochreither (1669-1731), Eine Biographie (Wien: Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften, 2008).
- Gerhard J. Winkler, "Das Baryton am Esterhäzyschen Hof," Burgenländische Heimatblätter 64 (2002): 54-63.
- "The Acta Musicalia of the Esterházy Archives (nos. 36-100)", The Haydn Yearbook 14 (1983): 93.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.