Musicologica Olomucensia vol. 30, (2019):95-115 | DOI: 10.5507/mo.2019.016

Instrumentální tvorba Carla Ditterse von Dittersdorfa u pařížských nakladatelů

Jana Franková
Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě

Produkce pařížských nakladatelů ve druhé polovině 18. století je považována za nejplodnější v Evropě této doby. Jako taková se výrazně podílela i na šíření repertoáru zahraničních autorů, včetně skladatelů středoevropského prostoru. Carl Ditters von Dittersdorf patří k nejznámějším vídeňským skladatelům své generace a snad i díky jeho úspěchu u pařížských nakladatelů přežilo povědomí o jeho tvorbě kontinuálně až do dnešní doby. Pařížské tisky jeho děl patří k jeho zcela prvním edicím, objevují se od roku 1766 s největším nárůstem vydaných děl v roce 1767. Dittersdorfova instrumentální tvorba, především symfonie, také orchestrální tria a triové sonáty a v malém množství klavírní úpravy symfonií vycházely u předních francouzských nakladatelů specializovaných na zahraniční produkci. Celkem se podařilo nalézt informaci o 94 skladbách vydaných pod jménem Ditters v rámci 36 tisků do roku 1800. Z dochovaných exemplářů lze odvodit přibližně pětinovou chybovost v autenticitě vydávaných děl. Valná většina identifikovaných v Paříži vydaných děl byla zkomponována nejpozději na počátku 60. let 18. století, tedy v době, kdy Ditters působil ve Vídni. Je pravděpodobné, že právě vazby na vídeňské kruhy hudebníků a mecenášů včetně vysoké šlechty umožnily Dittersovi navázat zřejmě zčásti přímý kontakt s pařížskými nakladateli.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Hudební edice 18. století, Pařížští vydavatelé, Václav Antonín z Kaunitz-Rietbergu

Instrumental Works of Carl Ditters von Dittersdorf at Paris Publishers

The production of Paris publishers in the second half of the 1700s is considered the most fruitful in contemporary Europe; as such it also significantly contributed to the dissemination of the repertoire of foreign authors, including composers from Central Europe. Carl Ditters von Dittersdorf ranks among the best-known Viennese composers of his generation, and it was perhaps even thanks to his success with Paris publishers that an awareness of his works has been preserved up until the present. Paris prints of his compositions belong to the very first editions; they appeared since 1766 and the greatest increase in the number of works published came in 1767. Dittersdorf's instrumental compositions, especially symphonies, orchestral trios, and trio sonatas, as well as several piano adaptations of symphonies were released by prominent French publishers specializing in foreign production. In total, information about 94 compositions, published under the name Ditters, was found in 36 prints dated up to the year 1800. The preserved copies allow for determination of an error rate equalling approximately one fifth in the authenticity of works published. A great majority of the identified works that were published in Paris were composed in the 1760s or earlier - i.e. at the time when Ditters worked in Vienna. It is probable that particularly the contacts within the Viennese circles of musicians and sponsors, including the high nobility, enabled Ditters to establish contact with Paris publishers that was apparently direct to a certain extent.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Eighteenth-century music publishing, Paris publishers, Wenzel Anton von Kaunitz-Rietberg

Published: December 11, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Franková, J. (2019). Instrumentální tvorba Carla Ditterse von Dittersdorfa u pařížských nakladatelů. Musicologica Olomucensia30, Article 95-115. https://doi.org/10.5507/mo.2019.016
Download citation

Selected references

  1. Anik Devriès - François Lesure, Dictionnaire des éditeurs de musique français - Des origines à environ 1820 (Genève: Minkoff, Archives de l'édition musicale française 4, 1979, 2 sv.).
  2. Anik Devriès-Lesure, L'édition musicale dans la presse parisienne au XVIIIe siècle - Catalogue des annonces (Paris: CNRS Éditions, 2005).
  3. Anik Devriès-Lesure, "Un siècle d'implantation allemande en France dans l'édition musicale (1760-1860)," in Le concert et son public - Mutations de la vie musicale en Europe, 1780-1914 (France, Allemagne, Angleterre), ed. Hans Erich Bödecker - Patrice Veit - Michael Werner (Paris: Éditions de la Maison des sciences de l'homme, 2017), 25-45. Go to original source...
  4. Cari Johansson, French Music Publishers Catalogues of the second half of the Eighteenth Century (Stockholm: Almquist & Wiksells, 1955, 2 sv.).
  5. Michel Brenet [vl. jm. Marie Bobillier], "La librairie musicale en France de 1653 à 1790, d'après les Registres de privilèges," Sammelbände der internationalen Musikgesellschaft 8, sv. 3 (1907), Leipzig: Franz Steiner Verlag, 1907, 401-466.
  6. Barry S. Brook, La Symphonie française dans la seconde moitié du XVIIIe siècle (Paris: Institut de musicologie de l'université, 1962, 3 sv.).
  7. Michel Hild, "La réception de la musique instrumentale allemande en France 1760-1790" (disertační práce, Université Marc Bloch Strasbourg, 2003).
  8. Carl Krebs, Dittersdorfiana (Berlin: Verlag von Gebrüder Paetel, 1900).
  9. Margaret H. Grave, "First-Movement Form as a Measure of Dittersdorf 's Symphonic Development" (disertační práce, Department of Music, Graduate School of Arts, New York University, 1977).
  10. Eva Badura-Skoda, ed., thematic index prepared by Margaret H. Grave, Carl Ditters von Dittersdorf: Six Symphonies. The Symphony 1720-1840, series B, vol. 1 (New York: Garland, 1985).
  11. Sang-Chun Yeon, Carl Ditters von Dittersdorf: Die Kammermusik für Streichinstrumente. Quellenkundliche und stilistische Untersuchungen mit einem thematischen Verzeichnis (Hildesheim, Zürich, New York: Olms, 1999).
  12. Sarah N. Schulmeister, "Antoine Huberty und die Wiener Instrumentalmusik am Pariser Notendruckmarkt 1756-1777" (disertační práce, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, 2018).
  13. Karl von Dittersdorfs Lebensbeschreibung. Seinem Sohne in die Feder diktirt (Leipzig: Breikopf und Härtel, 1801).
  14. Anne-Madeleine Goulet, Poésie, musique et sociabilité au XVIIe siècle. Les Livres d'airs de différents auteurs publiés chez Ballard (1658-1694) (Paris: Champion, 2004).
  15. Jean-Philippe Goujon, "Les Recueils d'airs sérieux et à boire des Ballards (1695-1724)," Revue de musicologie 96, č. 1 (2010): 35-72.
  16. Solveig Serre, L'Opéra de Paris (1749-1790). Politique culturelle au temps des Lumières (Paris: CNRS éditions, 2011).
  17. Michel Brenet [vl. jm. Marie Bobillier], Concert en France sous l'ancien régime (Paris: Librairie Fischbacher, 1900).
  18. David Hennebelle, De Lully à Mozart. Aristocratie, musique et musiciens à Paris (XVIIe-XVIIIe siècles) (Seyssel: Champ Vallon, 2009).
  19. Constant Pierre, Histoire du Concert Spirituel 1725-1790 (Paris: Société française de musicologie, 2. vyd., 2000).
  20. Beverly Wilcox, "The Music Librairies of the Concert Spirituel: Canons, Repertoires, and Bricolages in Eighteenth-Century Paris" (disertační práce, University of California, Davis, 2013).
  21. Jana Franková, "The Work of Karl Kohaut in the context of central-european collections," Hudební věda 56, č. 2 (2019): 126-130.
  22. Gerhard Croll, "'Gli allegri e presti sono molto veloci, e legati' eine authentische Spielanweisung eines Komponisten für seine Musik," in Musicus perfectus: studi in onore di Luigi Ferdinando Tagliavini, ed. Pio Pellizzari (Bologna: Pàtron, 1995), 185-190.
  23. Anik Devriès, "Paris et la dissémination des éditions musicales entre 1700 et 1830," Revue de Musicologie 84, č. 2 (1998): 298. Go to original source...
  24. Johann Adam Hiller: Musikalische Nachrichten und Anmerkungen (Leipzig 1770).
  25. Carl Ditters von Dittersdorf. Z życia i twórczości muzycznej, ed. Piotr Tarlinski a Hubert Unverricht (Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.