Musicologica Olomucensia vol. 30, (2019):70-94 | DOI: 10.5507/mo.2019.015

Dittersovy skladby ve schwarzenberské hudební sbírce a v hudebním životě knížecího dvora

Martin Voříšek
Jihočeská univerzita České Budějovice

Z hlediska množství dochovaných Dittersdorfových skladeb je schwarzenberská hudební sbírka relativně nevelký fond, zároveň však velmi cenný, a to zvlášť v oblasti orchestrální hudby, kde lze několik zdejších opisů při současném stavu bádání označit za unikátní (byť tím pádem sporné stran autorství). Navzdory tomu je však zatím tento zdroj informací o Dittersově hudbě poměrně málo známý a například v katalogu RISM jen částečně podchycený. Smyslem této studie je tedy jednak vytvoření podrobnějšího přehledu identifikovaných dittersdorfian, dále pak také zamyšlení nad rolí těchto skladeb v hudebních aktivitách schwarzenberských knížat a jejich zaměstnanců.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, hudba 18. století, Schwarzenbergové, Schwarzenberská hudební sbírka

Ditters' Compositions in the Schwarzenberg Music Collection and the Music Life of the Princely Court

From the perspective of the number of Dittersdorf's compositions preserved, the Schwarzenberg music collection is a relatively small, but very valuable one, particularly in the field of orchestral music. Some of the copies preserved here could be considered unique with regard to the present state of investigation (although their authorship is therefore questionable). Despite this fact, this source of information on Ditters' music presently remains rather unknown, and for instance in the RISM catalogue it is recorded only partially. The aim of this study is therefore to create a more detailed overview of the identified Dittersiana, as well as to reflect on the role of these compositions in the music activities of the Schwarzenberg princes and their employees.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Music of the 1700s, Schwarzenbergs, Schwarzenberg music collection

Published: December 11, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Voříšek, M. (2019). Dittersovy skladby ve schwarzenberské hudební sbírce a v hudebním životě knížecího dvora. Musicologica Olomucensia30, Article 70-94. https://doi.org/10.5507/mo.2019.015
Download citation

Selected references

  1. Jiří Záloha, "Hudební sbírka v Českém Krumlově, Arnošt ze Schwarzenberku a píseň Michaela Haydna An den Hain in Aigen," Hudební věda 28, č. 2 (1991): 140-152.
  2. Jiří Záloha, "Hudební život na dvoře knížat ze Schwarzenberku v 18. století," Hudební věda 24, č. 1 (1987): 43-62.
  3. Helena Kazárová, "'Anžto vy znáte můj pokleslý vkus…' Josef Adam ze Schwarzenbergu a jeho zámecké divadlo v Českém Krumlově v letech 1766-1768: Nové poznatky a souvislosti," Hudební věda 49, č. 1-2 (2013): 23-47.
  4. Antonín Markus, Rod knížat ze Schwarzenberku (Třeboň: Svaz českých úředníků a zřízenců knížete ze Schwarzenberku, 1936).
  5. Martin Voříšek, "Vídeňské singspiely v Českém Krumlově: K hudebnímu životu schwarzenberského dvora na konci 18. století," Hudební věda 53, č. 2-3 (2016): 187-222.
  6. Elke Michel-Blagrave, "Rund um das Piano-Forte in Salzburg" (PhD disertace, Universität Mozarteum Salzburg, 2014).
  7. Jiří Záloha, "Über die Herkunft der Musikalien mit der Signatur "C. d'Oetting" in der Schlossmusikaliensammlung in Český Krumlov, ČSSR," Musikforschung 26, č. 1 (1973): 55-58.
  8. Jiří Záloha, úvodní komentář k inventáři dodatků hudební sbírky, Hudební sbírka Český Krumlov (1701-2000): Dodatek I. (Český Krumlov: SOA v Třeboni - oddělení Č. Krumlov, 1967).
  9. Hudební sbírka Český Krumlov (1596-1951): Dodatek II. (Český Krumlov: SOA v Třeboni - oddělení Č. Krumlov, 1990).
  10. "Répertoire International des Sources Musicales", přístup 6. června 2019, https://opac.rism.info.
  11. Carl Krebs, Dittersdorfiana (Berlin: Paetel, 1900).
  12. Eva Badura-Skoda, ed., thematic index prepared by Margaret H. Grave, Carl Ditters von Dittersdorf, Six Symphonies, The Symphony 1720-1840, series B, vol. 1 (New York: Garland, 1985), 166-193.
  13. Jay Donald Lane, "The Concertos of Carl Ditters von Dittersdorf" (PhD disertace, Yale University, 1997).
  14. Martin Voříšek, "Hudba na českokrumlovském zámku v létě roku 1780: Den v životě Antonína Jünglinga, schwarzenberského hudebníka a úředníka," Hudební věda 55, č. 2 (2018): 117-142.
  15. Cliff Eisen, "Lausch, Laurenz," Grove Music Online (2001), přístup 7. června 2019, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.16121 Go to original source...
  16. Dexter Edge, "Viennese Music Copyists and the Transmission of Music in the Eighteenth Century," Revue de Musicologie 84, č. 2 (1998): 298-304. Go to original source...
  17. Thomas Hochradner, "Immer noch "Belästigt von Kopisten"? Musikwissenschaft und ihre Herausforderung durch die handschriftliche Verbreitung musikalischer Werke," Musicologica Brunensia 47, č. 1 (2012): 131-145.
  18. Barokní divadlo na zámku v Českém Krumlově, sborník příspěvků pro odborný seminář, Český Krumlov 27.-30. září 1993, ed. Věra Ptáčková (Praha - České Budějovice: Divadelní ústav - Památkový ústav České Budějovice, 1993).
  19. Roberto Scocciomaro, "L'Arcifanfano re dei matti di Goldoni-Galuppi. Una fonte musicale sconosciuta," Nuova rivista musicale italiana 40, č. 4 (2006): 417-448.
  20. Christian Fastl, "Martini, Familie?," Oesterreichisches Musiklexikon online, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, přístup 8. června 2019, http://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_M/Martini_Familie.xml.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.