Musicologica Olomucensia vol. 30, (2019):57-69 | DOI: 10.5507/mo.2019.014

Recepce Dittersovy operní tvorby v zámeckém divadle řádu německých rytířů v Bruntále

Markéta Haničáková
Slezské zemské muzeum Opava

Příspěvek stručně představuje zámecké divadlo rezidence řádu německých rytířů v Bruntále, zejména jeho provoz, repertoár, reprízovost operních titulů a návštěvnost. Opomenuty nejsou ani vztahy mezi bruntálskou hudebně-divadelní scénou a nedalekými operními centry ve Slezsku a na severu Moravy na přelomu 18. a 19. století, které měly důležitý vliv na utváření repertoáru výše uvedeného zámeckého divadla. Pozornost je věnována osobnostem bruntálské divadelní scény, Franzi Josefu Kronesovi a zejména pak Franzi Josefu von Thürheimovi, transferu hudebnin mezi blízkými divadelními středisky, opernímu repertoáru, provozovanému v bruntálském divadle ve sledované době, přičemž jsou akcentovány zejména operní opusy Carla Ditterse von Dittersdorfa. Součástí studie je prezentace dochovaných opisů Dittersových oper, které patří k významným dokladům existence řádového zámeckého divadla ve Slezsku.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Bruntál, divadlo, Franz Josef von Thürheim, řád německých rytířů

Perception of Ditters' Opera Works in the Castle Theatre of the Teutonic Knights in Bruntál

The paper briefly introduces the castle theatre in the residence of the order of Teutonic Knights in Bruntál, in particular its operation, repertoire, reprise rate of opera works and turnout. It also mentions the relationships between the Bruntál music-theatre stage and the nearby opera centres in Silesia and Northern Moravia at the turn of the 1800s, which had an important influence on the establishment of the repertoire of the castle theatre. The paper focuses on the personalities of the Bruntál theatre stage - Franz Josef Krones and especially Franz Josef von Thürheim, as well as on the transfer of sheet music among the neighbouring theatre centres, and the opera repertoire performed in the Bruntál theatre in the particular period with the emphasis on operas by Carl Ditters von Dittersdorf. The study also presents the preserved copies of Ditters' operas, which belong to important evidence of the existence of the order's castle theatre in Silesia.

Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Bruntál, Theatre, Franz Josef von Thürheim, Teutonic Knights

Published: December 11, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Haničáková, M. (2019). Recepce Dittersovy operní tvorby v zámeckém divadle řádu německých rytířů v Bruntále. Musicologica Olomucensia30, Article 57-69. https://doi.org/10.5507/mo.2019.014
Download citation

Selected references

  1. Wilhelm Deutschmann, Therese Krones. Zum 150. Todestag (Wien: Museen der Stadt Wien, 1981).
  2. Emil Pirchan, Therese Krones. Die Theaterkönigin Altwien (Wien-Leipzig: Wallishausser Verlag, 1942).
  3. Adolf Scherl, Franz Josef Krones, in Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. Jitka Ludvová, (Praha: Academia, 2006), 289-290.
  4. Georg Cox, Theater und Musik - soziale metamorphosen zwischen stadtherr und Stadt in der Deutschordensresidenz Freudenthal um 1800. Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens. Band 74 (Weimar: Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 2014).
  5. Markéta Haničáková, "Řád německých rytířů a zámecká hudební kultura v Bruntále na přelomu 18. a 19. století" (disertační práce, Masarykova univerzita Brno, 2017).
  6. Friedrich Stellwag von Carion, Gedenk-Buch der Schicksale Freudenthals und seinen Umgebung vom Anbeginn der gesammelten Notizen nämlich vom Jahre 1109-1862, Theil I. (Freudenthal: Thiel, 1836).
  7. Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens 1, ed. Klemens Wieser (Bonn-Bad Godesberg: Verlag Wiessenschaftliches Archiv 1967).
  8. Jiří Kopecký, Německá operní scéna v Olomouci 1770-1878 (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.