Musicologica Olomucensia vol. 30, (2019):39-56 | DOI: 10.5507/mo.2019.013
Vztah Carla Ditterse k Olomouci
- Katedra muzikologie, Univerzita Palackého Olomouc
Studie se zaměřuje na vztah Carla Ditterse k Olomouci, resp. ke kapelám olomouckých biskupů, který se dosud nestal předmětem soustředěnějšího badatelského zájmu. Příspěvek mapuje Dittersovy skladby v repertoáru olomouckých kostelů, se zvláštním zřetelem ke katedrále sv. Václava, jejíž hudební soubor byl veden Josefem Puschmannem, a poutnímu kostelu na Sv. Kopečku u Olomouce, kde je dochován nejstarší opis Dittersovy Missy solemnis in C (Krebs 327) z roku 1770. Zkoumána jsou rovněž Dittersova díla v arcibiskupské knihovně v Kroměříži, získaná částečně prostřednictvím Franze Götze. Zvláštní pozornost je věnována Dittersově oratoriu Il Davide nella valle di Terebintho a jeho provedení u kroměřížských piaristů.
Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Olomouc, Kroměříž, Missa solemnis in C, oratorium Il Davide, Josef Puschmann, Franz Götz, piaristé
Carl Ditters' Relationship to Olomouc
The study focuses on the relationship between Carl Ditters and Olomouc, particularly to the music ensembles of Olomouc bishops, which has not yet been the subject of targeted research interest. The contribution documents Ditters' compositions in the repertoire of Olomouc churches with a particular focus on the St. Wenceslas Cathedral whose music ensemble was led by Josef Puschmann, and the pilgrimage church at Svatý Kopeček [the Holy Hill] near Olomouc, where the oldest copy of Ditters' Missa solemnis in C (Krebs 327) from the year 1770 is preserved. The study also investigates Ditters' works in the archbishop's library in Kroměříž, acquired partially via Franz Götz. Particular attention is paid to Ditters' oratorio Il Davide nella valle di Terebintho and its staging at the Kroměříž Piarists.
Keywords: Carl Ditters von Dittersdorf, Olomouc, Kroměříž, Missa solemnis in C, Oratorio Il Davide, Josef Puschmann, Franz Götz, Piarists
Published: December 11, 2019 Show citation
Selected references
- Jiří Sehnal, Hudba v olomoucké katedrále (Brno: Moravské muzeum v Brně, 1988).
- Karl von Dittersdorfs Lebensbeschreibung, seinem Sohne in die Feder diktiert (Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1801).
- Jiří Fukač, České hudební inventáře. Pokus o komplexní zpracování hudebních seznamů se zvláštním zřetelem ke stylovému profilu historických hudebních sbírek české a moravské provenience, strojopis (Brno 1968), CZ-Bm G 8.991, fol. 616, 1027-1047.
- Jiří Kopecký, Německá operní scéna v Olomouci I. 1770-1878 (Olomouc: Univerzita Palackého, 2012).
- Jiří Sehnal, "Hudba v premonstrátském klášteře Hradisko u Olomouce v letech 1693-1739," Časopis Moravského musea - Vědy společenské 76 (1991): 185-225.
- Jana Spáčilová, "Pro Choro Sacro Montano. Hudební sbírka ze Svatého Kopečku u Olomouce (1717-1771)," Acta musicologica.cz. Revue pro hudební vědu 2, č. 1 (2005).
- Jana Spáčilová, Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha (Olomouc: FF UP, 2018).
- Jiří Brňovják, Šlechticem z moci úřední. Udělování šlechtických titulů v českých zemích 1705-1780 (Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015).
- Johannes Kirner, ed.: Carl Ditters von Dittersdorf. Missa solemnis in C KreD 326 (Stuttgart: Carus, c. 2002).
- Anonym [Carl Ditters], "Von dem wienerischen Geschmack in der Musik," Wienerisches Diarium 84, suppl. 26, 18. 10. 1766.
- Jiří Sehnal, "Die Musikkapelle des Olmützer Bischofs Maxmilian Hamilton (1761-1776)," Die Musikforschung 24 (1971): 411-417.
- Jiří Sehnal, "Hudební kapela Antona Theodora Colloreda-Waldsee (1777-1811) v Kroměříži a v Olomouci," Hudební věda 13 (1976): 291-349.
- Jiří Sehnal, "Musikinventare der Olmützer Erzbischöfe aus dem 19. Jahrhundert," in Prof. Jiří Fukač Festschrift / Commemorative Book, ed. Stanislav Bohadlo (Hradec Králové - Náchod: Gaudeamus, 1998), 131-140.
- Veronika Uhlířová, "Franz Götz (1755-1815): tematický katalog a edice vybraných skladeb" (diplomová práce MU Brno, 2016).
- Carl Ditters von Dittersdorf. Z życia i twórczości muzycznej, ed. Piotr Tarlinski and Hubert Unverricht (Opole: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000).
- Antonín Breitenbacher, Hudební archiv z bývalé piaristické koleje v Kroměříži (Kroměříž: vl. nákladem, 1937).
- "Bohemian Watermark Database of the musical sources registered in Union Music Catalogue of the National Library of the Czech Republic," přístup 6. 9. 2019, http://aleph.nkp.cz/web/watermarks.htm.
- Hubert Unverricht, Werner Bein a Petr Koukal, Carl Ditters von Dittersdorf. Sein Wirken in Österreichisch-Schlesien und seine letzten Jahre in Böhmen (Würzburg: Bergstadtverl. Korn, 1993).
- Oldřich Pulkert a Herbert Seifert, "Dittersdorf, Carl Ditters von," in Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil, Bd. 5 (Kassel etc.: Bärenreiter, 2001), 1112-1128.
- Herbert Seifert, "Dittersdorfs Oratorien," in Carl Ditters von Dittersdorf. Leben-Umwelt-Werk. Internationale Fachkonferenz in der Katholischen Universität Eichstätt vom 21.-23. September 1989, ed. Hubert Unverricht (Tutzing: Hans Schneider, 1997), 91-109.
- Claudio Sartori, I libretti italiani a stampa dalle origini al 1800: catalogo analitico con 16 indici (Cuneo: Bertola e Locatelli, 1990-1994).
- David. Drama per mvsica dal Signore de Ditersdorf] / David. Ein Singstück, in Musik gesetzt von Herrn von Dittersdorf (Breslau: Kreuzer, s. d.).
- Jana Spáčilová, "Quellen zu Wiener Oratorien in Kremsier," in Franz Eybl, ed., Via Wien: Musik, Literatur und Aufklärungskultur im europäischen Austausch. Das Achtzehnte Jahrhundert und Österreich, Jahrbuch der Österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts 31 (2016), 89-106.
- Jana Spáčilová, "Odraz hudebních kontaktů olomouckých biskupů 18. století v kroměřížské hudební sbírce," Musicologica Olomucensia 22 (December 2015), 97-107.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

