Musicologica Olomucensia vol. 29, (2019):68-84 | DOI: 10.5507/mo.2019.005

Bohuslav Martinů: Památník Lidicím ako žalm, chorál a lamento

Vladimír Fulka
Ústav hudobnej vedy, Slovenská akadémia vied, Bratislava, Slovensko

Významný český skladatel Bohuslav Martinů zkomponoval svou krátkou symfonickou báseň Památník Lidicím na památku obětí Lidic, české obce zničené nacisty za 2. světové války. Současná studie je hudební analýzou struktur a prostředků použitých Bohuslavem Martinů se záměrem vytvořit hudební obraz lamenta, žalmu a chorálu. Památník je žalozpěv na památku českých obětí, které nikdy nebudou zapomenuté. Hudební analýza proto není jen analýzou formy, harmonie, tonality a modality, ale je nevyhnutelně sémantickou analýzou lamentózních, chorálních a žalmových elementů, hudebních asociací a evokací v širším kontextu. Památník je však navzdory lamentózním žalmovým asociacím (Die irae, východní pravoslavné smuteční chorály, barokní lamentoso) především hudbou, která je vítězným chorálem naděje, vznešenosti, morálního vítězství a znovuzrození českého národa. V tomto dvojím významu můžeme vnímat citát Svatováclavského chorálu na začátku skladby, stejně jako citát "osudového motivu" z Beethovenovy 5. symfonie c mol v závěru skladby. Také další citát z Beethovenovy 5. symfonie, který lze ve skladbě identifikovat, představuje vítězný chorál evokující českou "hudební auru", kterou poznáme z Českých madrigalů a ze symfonií Martinů. Tato "aura" má svůj původ v terciové a kvintakordální zvukovosti, rovněž v jedinečné "martinůovské" fúzi' tonality a moravské lidové modality vážící se s touto zvukovostí.

Keywords: chorál, žalm, lamento, sekvence, kvintakord, kvintakordální struktury, modalita, tonalita, kvintakordální paralelismy, navrstvení kvintakordů, ostinátní struktury

Bohuslav Martinů: Memorial to Lidice as Psalm, Chorale and Lamento

A prominent Czech composer Bohuslav Martinů composed his short symphonic poem Memorial to Lidice in a memory of the victims of Lidice, a Czech village annihilated by Nazis in time of the World War II. The present study is a music analysis, an insight into structures and means used by Martinů with his intention to create an atmosphere of lamentoso. Martinů's composition is a dirge, a mournful type of music instigated by tragic events, in a memory of Czech victims which will never be forgotten. Therefore the analysis is not only that of a form, harmony, tonality and modality: it has to be a semantic analysis of lamentoso, chorale and psalm elements, of musical associations of this kind in a broader context. In spite of its psalmodic-lamentoso intonations and associations (Dies Irae, chorales of the east orthodox church, Memorial of Lidice, baroque lamentoso), Memorial to Lidice may in the end be designated the victorious chorale of hope, of magnificence, moral victory and regeneration of the Czech nation. In this double meaning we can perceive Martinů's citation of the ancient Czech St. Wenceslaus chorale in the beginning of the composition and his citation of Beethoven's "fate motive" from the Symphony No. 5, C minor, in the end of this composition. Another citation from Beethoven's 5th symphony, which can identified in the piece, also represents a heroic chorale reminding of Czech musical "aura", which we know from his Czech Madrigals and symphonies. The origin of Martinů's Czech "aura" we can identify in triadic sonority and in the fusion of tonality and Moravian modality integrated with this sonority, a unique trait of Martinů's music.

Keywords: chorale, psalm, lamento, sequence, triad, triadic structures, modality, tonality, triadic paralels, superimpositions of triadic chords, ostinato structures

Published: June 11, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fulka, V. (2019). Bohuslav Martinů: Památník Lidicím ako žalm, chorál a lamento. Musicologica Olomucensia29, Article 68-84. https://doi.org/10.5507/mo.2019.005
Download citation

Selected references

  1. Jaroslav Mihule, Bohuslav Martinů. Profil života a díla (Praha: Editio Supraphon, 1974).
  2. Miloš Šafránek, Bohuslav Martinů. Život a dílo. (Praha: Státní hudební vydavatelství,1961).
  3. Harry Halbreich, Bohuslav Martinů. Werkverzeichniss und Biographie (Mainz, Schott, 2007).
  4. Michael Crump, Martinů and the Symphony (London: Toccata Press, 2010). Go to original source...
  5. F. James Rybka, Bohuslav Martinů. The Compulsion to Compose (Lanham: Maryland, Scarecrow Press, Inc., 2011).
  6. Klaus Döge, "Das entsetzliche Grauen zum Ausdruck gebracht. Anmerkungen zu Martinůs Memorial Lidice", in Musik-Konzepte Sonderband 11, ed. Ulrich Tadday (München: 2009), 78-91.
  7. Bohuslav Martinů. Lidice [Partitúra] (Praha: Melantrich, 1946).
  8. Jaroslav Volek, Struktura a osobnosti hudby (Praha: Panton, 1988).
  9. Karel Risinger, "Einfachheit und Modernität im 'Maifest der Brünnlein'", in Bohuslav Martinů, Anno 1981. Papers from International Musicological Conference Prague 26-28 May, 1981, ed. Jitka Brabcová (Praha: Česká hudební společnost, 1990), 131-138.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.