Musicologica Olomucensia vol. 28, (2018):5-37 | DOI: 10.5507/mo.2018.020

Tvůrčí vývoj Josefa Suka v proudu moderny

Jan Charypar
Ústav hudební vědy, Masarykova univerzita v Brně, Arna Nováka 1/1, 602 00 Brno

Studie se zabývá vývojem díla skladatele Josefa Suka (1874-1935) a jeho kontextem s ohledem na českou a evropskou moderní hudbu dané doby. Cílem je ukázat dynamiku Sukova kompozičního vývoje, jeho tvůrčí zápasy, stylové prostředky a jejich význam pro českou hudbu. Studie se pokouší zodpovědět otázku, zda - případně jak - Suk reprezentoval uměleckou modernu, či zda setrval v rámci tradice.

Keywords: česká hudba, moderna, tradice, Josef Suk

Josef Suk's Creative Progress in the Stream of Modern Styles

The study deals with the progress of the works by Josef Suk the composer (1874-1935) and its context with Czech and European modern music of the time. The goal is to show the dynamics of Suk's compositional progress, his creative struggles, stylistic means, and their significance for Czech music. The study is an attempt to answer the question, whether - or how - was Suk a representative of artistic modernity of his time, or stayed in tradition.

Keywords: Czech music, modernism, tradition, Josef Suk

Published: December 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Charypar, J. (2018). Tvůrčí vývoj Josefa Suka v proudu moderny. Musicologica Olomucensia28, Article 5-37. https://doi.org/10.5507/mo.2018.020
Download citation

Selected references

  1. Jiří Bajer et. al., Dějiny české hudební kultury 1890-1945, díl I: 1890-1918 (Praha: Academia, 1972).
  2. Jarmila Gabrielová, "Die Orchestrationstechnik Josef Suks," in Prager Musikleben zu Beginn des 20. Jahrhunderts, ed. Aleš Březina (Bern: Peter Lang, 2000), 39-40.
  3. Vladimír Helfert, Vybrané studie I: o hudební tvořivosti, ed. František Hrabal (Praha: Supraphon, 1970).
  4. Jan Charypar, "Orchestrální tvorba Josefa Suka v českých kritických ohlasech do roku 1938" (bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita Brno, 2014).
  5. Václav Štěpán, "Mírní konservativci a rozhodní pokrokovci," Hudební revue 7, č. 1 (1913): 2.
  6. Leo Jehne, "Úroveň a smysl Ostravského máje," Hudební rozhledy 18, č. 13 (1965): 550.
  7. Jiří Šafařík, Dějiny hudby: III. díl (20. století) (Praha: Votobia, 2006).
  8. Emil Hlobil, "O Josefu Sukovi," Hudební rozhledy 27, č. 1 (1974): 35.
  9. Václav Holzknecht, "Dva sukovské večery," Hudební rozhledy 27, č. 3 (1974): 106.
  10. Jarmila Doubravová, "Secesní rysy díla Josefa Suka," in Česká hudba světu - svět české hudbě: sborník původních statí čs. a sovět. hudebních vědců k Roku české hudby, ed. Jiří Bajer (Praha: Panton, 1974), 138-150.
  11. Rudolf Pečman, Josef Suk a hudební secese (Brno: koncertní oddělení PKO, 1980).
  12. Zdeněk Nouza, "Josef Suk - a hudební secese?" in Zprávy společnosti Josefa Suka, č. 5 "Muzikologické dialogy" (Praha: Společnost Josefa Suka, 1990), 50-59.
  13. Milan Kuna, Antonín Dvořák: reflexe osobnosti a díla: lexikon osob (Praha: Academia, 2017).
  14. Michaela Štrausová, ed., Stezky po krajině Josefa Suka (Praha: Společnost Josefa Suka, 2004).
  15. Vladimír Lébl a Jitka Ludvová, "Nová doba (1860-1938)," in Jaromír Černý et al., Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby (Praha: Supraphon, 1989).
  16. Emil Hradecký, Úvod do studia tonální harmonie (Praha: SNKLHU, 1960).
  17. Jaroslav Smolka et al., Dějiny hudby (Brno: Togga, 2001).
  18. Jaroslav Smolka, ed., Malá encyklopedie hudby (Praha: Editio Supraphon, 1983).
  19. Rosemary Hilmar, Alban Berg: Leben und Wirken in Wien bis zu seinen ersten Erfolgen als Komponist (Wien - Koln - Graz: Verlag Hermann Böhlaus Nachf., 1978).
  20. Jiří Berkovec, "Josef Suk a evropské stylové proudy," Hudební rozhledy 39, č. 1 (1986): 47.
  21. Ivan Vojtěch, "Arnold Schönberg, Anton Webern, Alban Berg: Unbekannte Briefe an Erwin Schulhoff," Miscellanea Musicologica 18 (1965): 65.
  22. Jan Miroslav Květ, ed., Živá slova Josefa Suka (Praha: Topičova edice, 1946).
  23. Jarmila Doubravová, "Sound and Structure in Josef Suk's Zrání," in International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 8, č. 1 (1977): 81-82. Go to original source...
  24. Jan Charypar, "Smyčcový kvartet č. 2 Josefa Suka v kontextu hudby přelomu 19. a 20. stol." (magisterská diplomová práce, Masarykova univerzita Brno, 2016).
  25. Josef Löwenbach, "Idea Sukova díla: I. vývoj," Dalibor 40, č. 4-5 (1924): 33.
  26. Zdeněk Nejedlý, "O. Ostrčila 'Suita'," Smetana 4, č. 14 (1914): 208-210.
  27. Vladimír Helfert, "Jos. Suk: Radúz a Mahulena," Smetana 3, č. 14 (1913): 169-170. Go to original source...
  28. Josef Bartoš, "Josef Suk," Smetana 13, č. 9-10 (1924): 129-132.
  29. Václav Štěpán, Novák a Suk (Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1945).
  30. Jana Vojtěšková, ed., Josef Suk: dopisy o životě hudebním i lidském (Praha: Editio Bärenreiter, 2005).
  31. Boleslav Vomáčka, Josef Suk: nástin života a díla (Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1922).
  32. Vítězslav Novák, O sobě a o jiných (Praha: Editio Supraphon, 1970).
  33. Zdeněk Nouza a Miroslav Nový, Josef Suk: tematický katalog skladeb (Praha: Editio Bärenreiter, 2005).
  34. Jan Miroslav Květ, "Josef Suk: život a dílo," in Josef Suk: život a dílo: studie a vzpomínky, ed. Jan Miroslav Květ (Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1935).
  35. Zdeněk Sádecký, Lyrismus v tvorbě Josefa Suka (Praha: Academia, 1966).
  36. Zdeněk Sádecký, "Josef Suk, velký pokračovatel v díle klasiků české hudby," Hudební rozhledy 7, č. 1 (1954): 11-22.
  37. Karel Hoffmeister, "Josef Suk," Hudební revue 7, č. 4-5 (1914): 169-170.
  38. Josef Suk, Serenáda pro smyčcový orchestr [partitura] (Praha: Státní hudební vydavatelství, 1959).
  39. Josef Suk, Quartett (B dur) für 2 Violinen, Viola und Violoncell: op. 11: Partitur (Berlin: N. Simrock, 1896).
  40. John Tyrrell, "Josef Suk (i)," in The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd ed., Vol. 24, ed. Stanley Sadie a John Tyrrell (London: Macmillan, 2001), 685.
  41. Josef Suk, Radúz a Mahulena: hudba k pohádce Julia Zeyera: klavírní výtah (Roman Veselý) (Praha: SNKLHU, 1955).
  42. Jan Charypar, "Náboženské motivy v tvorbě Josefa Suka", Musicologica Brunensia 53, č. 1 (2018): 60, https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/138328. Go to original source...
  43. Josef Suk, Four Pieces for Violin and Piano: Volume I (London: N. Simrock - Richard Schauer, po 1952).
  44. Josef Suk, Four Pieces for Violin and Piano: Volume II (London: N. Simrock - Richard Schauer, po 1952).
  45. Josef Suk, Pod jabloní: dramatická legenda o šesti obrazech na slova Julia Zeyera: klavírní výtah s textem, ed. Karel Šolc (Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1945).
  46. Josef Suk, Letní dojmy, op. 22b: tři skladby pro klavír (Praha: Mojmír Urbánek, 1939).
  47. Josef Suk, Fantasie pro housle a orchestr: op. 24: klavírní výtah, ed. Karel Šolc (Praha: SNKLHU, 1961).
  48. Josef Suk, Fantastické scherzo, op. 25: partitura, ed. Vlastimil Musil (Praha: Supraphon, 1972).
  49. Josef Suk, Pohádka léta: hudební báseň pro velký orchestr: partitura, ed. Karel Šrom (Praha: Supraphon, 1974).
  50. Oldřich Filipovský, Klavírní tvorba Josefa Suka: rozbory a výklad (Plzeň: Theodor Mareš, 1947).
  51. Jaroslav Volek, "Václav Štěpán - průkopník sémantické analýzy hudby," Opus musicum 11, č. 9 (1979): 257-263.
  52. Miloš Štědroň, "K metodě analýzy v novákovských studiích Václava Štěpána," in Zprávy Společnosti Vítězslava Nováka 16 (Praha: Česká hudební společnost, 1990): 27-32. Go to original source...
  53. Vítězslav Novák, Quartett für zwei Violinen, Viola und Violoncell: Op. 35: Partitur (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1906).
  54. Josef Suk, Smyčcový kvartet č. 2: op. 31: urtext [partitura], ed. Zdeněk Nouza (Praha: Bärenreiter, 2015).
  55. Josef Suk, Životem a snem: op. 30 pro klavír: urtext, ed. Jarmila Gabrielová (Praha: Bärenreiter, 2015).
  56. Vladimír Karbusický, "Josef Suk a Gustav Mahler," Opus musicum 22, č. 8 (1990): 245-251.
  57. Josef Suk, Zrání, op. 34: symfonická báseň pro velký orchestr: partitura, ed. Karel Šrom (Praha: Supraphon, 1967).
  58. [Antonín Šilhan], "Sukovo 'Zrání'," Národní listy 58, č. 120 (1918): 4.
  59. Jan Miroslav Květ, "Epilog, vrcholné dílo Josefa Suka," Tempo 13, č. 4 (1933): 97-104.
  60. Josef Suk, Epilog, op. 37: symfonická skladba pro orchestr za účasti velkého a malého smíšeného sboru, sopránového, barytonového a basového sóla: partitura (Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1939).
  61. Vladimír Helfert, "Řeč prof. dr. Vladimíra Helferta," Tempo 13, č. 5 (1934): 134.
  62. Carl Dalhaus, Nineteenth-Century Music, překlad J. Bradford Robinson (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1989).
  63. Petr Wittlich, "Tíseň těla," in !křičte ústa!: předpoklady expresionismu, ed. Marie Rakušanová (Praha: Academia, 2007).
  64. Tomáš Vlček, Praha 1900: studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890-1914 (Praha: Panorama, 1986).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.