Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):243-254 | DOI: 10.5507/mo.2018.019

Opery Bedřicha Smetany na ukrajinské scéně

M. R. Cherkashyna-Hubarenko
ул. Озерная 22, кв. 117, Киев - 04209, Ukraine

V posledních dekádách 19. století a začátkem 20. století, kdy docházelo k intenzívnímu rozvoji divadelního života na Ukrajině, tvořily jádro repertoáru hry s vysokým podílem scénické hudby. Oblibu si získaly náměty z venkovského života. Smetanova Prodaná nevěsta nejenže svým sujetem dobře zapadla do tradičního repertoáru, zejména však bylo v silách divadelních společností provést Smetanovu partituru na odpovídající úrovni. Smetana se díky své druhé opeře zařadil mezi nejhranější operní skladatele, kteří byli pravidelně zařazováni na program ukrajinských divadel před 1. světovou válkou, a to vedle S. Moniuzski, P. Mascagniho, W. Zeleńského, S. Gulaka Artemovského či M. Lysenka. S budováním ukrajinských operních scén po 1. světové válce a opět po 2. světové válce byl Smetana stále žádaným autorem, jak je ve studii zevrubně dokumentováno. Vedle Prodané nevěsty začal být prováděn i Dalibor.

Keywords: Bedřich Smetana, opera, Ukrajina, recepce

Operas by Bedřich Smetana on the Ukrainian Stage

The last decades of the eighteenth century and the beginning of the nineteenth century saw an intensive development of theatre life in Ukraine. The core repertory consisted of plays with a high proportion of incidental music. Motifs from rural life were particularly popular. The plot of Smetana's Prodaná nevěsta [The Bartered Bride] matched the traditional repertory well. What is more, it was possible for the local theatre companies to perform Smetana's score at an appropriate level. Smetana became one of the most frequently performed opera composers thanks to his second opera and was regularly included in the programme of Ukrainian theatres before the First World War, along with S. Moniuszko, P. Mascagni, W. Zeleński, S. Gulak-Artemovsky or M. Lysenko. At the time of the establishment of Ukrainian opera stages after the World Wars, Smetana was still a popular author, as documented in detail by the study. Apart from Prodaná nevěsta, his Dalibor also began to be performed.

Keywords: Bedřich Smetana, opera, Ukraine, reception

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cherkashyna-Hubarenko, M.R. (2018). Opery Bedřicha Smetany na ukrajinské scéně. Musicologica Olomucensia27, Article 243-254. https://doi.org/10.5507/mo.2018.019
Download citation

Selected references

  1. I. O. Marianenko, Stage, actors, roles (Kyiv, 1964).
  2. M. Stefanovich, USSR Kyiv Order of Lenin Shevchenko State Academic Theatre of Opera and Ballet. Historic sketch (Kiev, 1968).
  3. V. Kukharsky, About Music and Musicians of our days. Articles. Performances (Moscow, 1979).
  4. M. Panfilova, Fedir Nirod (Kiev, 1969).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.