Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):195-217 | DOI: 10.5507/mo.2018.016
Motiv ze symfonické básně Vyšehrad jako znělka na vlnách rozhlasu Praha a na filmovém plátně
- Katedra filmových studií, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, Česká republika
Úvodní takty Smetanovy symfonické básně Vyšehrad začaly žít "jiný život" v podobě znělky rozhlasové stanice Prahy od roku 1933. Rozhlasové znělky jsou často inspirovány známými díly, které v sobě nesou potenciál reprezentovat určitý kulturní okruh (např. Lipsko a tóny B-A-C-H). Dobře zapamatovatelný hudební emblém vstupoval a stále vstupuje zejména díky zvukovému filmu do nejrůznějších kontextů jak v podobě mementa (např. Mnichovská dohoda z roku 1938, válečné události), tak jako prostředek s vysokou výpovědní hodnotou, prozrazující mínění aktérů, navozující komické situace apod.
Keywords: Bedřich Smetana, symfonická báseň Vyšehrad, rozhlas
The Motive of Vyšehrad as a Wireless Signature Tune on the Waves of Praha Radio Station and in Feature Films
The opening bars of Smetana's symphonic poem Vyšehrad found "a new life" in the form of a signature tune on the radio station Praha used since 1933. Radio signature tunes are often inspired by famous works that have the potential to represent a certain cultural circle (such as Leipzig and the tones B♭-A-C-B). It is a music emblem that is easy to remember and has been entering various contexts, particularly thanks to sound in film, in the form of a memento (for instance the Munich Agreement of 1938 or the war events) as well as by means of high explanatory power revealing actors' attitudes, creating comic situations, etc.
Keywords: Bedřich Smetana, symphonic poem Vyšehrad, radio
Published: June 11, 2018 Show citation
Selected references
- "Seznam stanic", Radiojournal 11, no. 39 (September 23, 1933): 14.
- "Nové přestávkové znamení v Mnichově", Radiojournal 11, no. 29 (July 15, 1933): 5.
- "Seznam stanic", Radiojournal 11, no. 31 (July 29, 1933): XXXIX.
- "Nové znamení v Heilsbergu", Radiojournal 11, no. 31 (July 29, 1933): IV.
- "Nová přestávková znamení NORAG", Radiojournal 11, no. 45 (November 4, 1933): 5.
- "Belgický rozhlas má nové přestávkové znamení", Radiojournal 11, no. 41 (October 7, 1933): 14.
- "Přestávková znamení ve Francii", Radiojournal 11, no. 51 (December 16, 1933): 21.
- "Budíček ve Vídni zůstane", Radiojournal 11, no. 29 (July 15, 1933): 5.
- Nancy Meriwether Wingfield, "When Film Became National: "Talkies" and the Anti-German Demonstrations of 1930 in Prague", Austrian History Yearbook 29, no. 1 (1998): 113-138.
Go to original source...
- Dagmar Moravcová, Československo, Německo a evropská hnutí 1929-1932 ([Prague]: ISE, 2001), 198-216.
- Nataša Ďurovičová, "Local Ghosts: Dubbing Bodies in Early Sound Cinema", in Il film e i suoi multipli / Film and its multiples, ed. Anna Antonini (Udine: Forum, 2003), 83-98.
- Nataša Ďurovičová, "Místní suplenti. Dabing na úsvitu éry zvukového filmu", Iluminace 17, no. 2 (2005): 5-29.
- Ivan Klimeš, "Multiple-language Versions of Czech Films and the Film Industry in Czechoslovakia in the 1930s", Cinema & Cie, no. 4 (Spring 2004): 89-101.
- Zygmunt Bauman, Globalizace. Důsledky pro člověka (Prague: Mladá fronta, 2000).
- Vladimír Dvořák, "Co víte o znělkách čs. rozhlasu?", Náš rozhlas 13, no. 50 (December 8, 1946): 5.
- Milan Kuna, Exulantem proti své vůli. Život a dílo Karla Boleslava Jiráka (Prague: Editio Baerenreiter, 2003).
- Slk, "O brněnské znělce", Radiojournal 13, no. 39 (September 28, 1935): 4.
- A. J. Patzaková, Prvních deset let československého rozhlasu (Prague: Radiojournal, 1935).
- Veniero Rizzardi (ed.), L'undecisima musa. Nino Rota e i suoi media (Roma: Rai Radiotelevisione Italiana, 2001).
- "Přestávkové znamení československého rozhlasu", Radiojournal 11, no. 45 (November 4, 1933): II.
- "Něco o harfě", Radiojournal 11, no. 52 (December 23, 1933): 7.
- F. B. [František Bartoš], "K programu Radiojournalu", Přehled rozhlasu 2, no. 10 (1933): 9.
- "O pražské znělce", Náš rozhlas 17, no. 19 (May 7-13, 1939): 6.
- Milan Jariš and Vladimír Bor, Neporažení. Literary script - mimeograph (Prague, 1955), 1-3 (kept in the National Film Archive library, sign. S-108-LS).
- Otakar Vávra, Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek (Prague: Prostor, 1996).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.