Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):195-217 | DOI: 10.5507/mo.2018.016

Motiv ze symfonické básně Vyšehrad jako znělka na vlnách rozhlasu Praha a na filmovém plátně

Ivan Klimeš
Katedra filmových studií, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, Česká republika

Úvodní takty Smetanovy symfonické básně Vyšehrad začaly žít "jiný život" v podobě znělky rozhlasové stanice Prahy od roku 1933. Rozhlasové znělky jsou často inspirovány známými díly, které v sobě nesou potenciál reprezentovat určitý kulturní okruh (např. Lipsko a tóny B-A-C-H). Dobře zapamatovatelný hudební emblém vstupoval a stále vstupuje zejména díky zvukovému filmu do nejrůznějších kontextů jak v podobě mementa (např. Mnichovská dohoda z roku 1938, válečné události), tak jako prostředek s vysokou výpovědní hodnotou, prozrazující mínění aktérů, navozující komické situace apod.

Keywords: Bedřich Smetana, symfonická báseň Vyšehrad, rozhlas

The Motive of Vyšehrad as a Wireless Signature Tune on the Waves of Praha Radio Station and in Feature Films

The opening bars of Smetana's symphonic poem Vyšehrad found "a new life" in the form of a signature tune on the radio station Praha used since 1933. Radio signature tunes are often inspired by famous works that have the potential to represent a certain cultural circle (such as Leipzig and the tones B♭-A-C-B). It is a music emblem that is easy to remember and has been entering various contexts, particularly thanks to sound in film, in the form of a memento (for instance the Munich Agreement of 1938 or the war events) as well as by means of high explanatory power revealing actors' attitudes, creating comic situations, etc.

Keywords: Bedřich Smetana, symphonic poem Vyšehrad, radio

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klimeš, I. (2018). Motiv ze symfonické básně Vyšehrad jako znělka na vlnách rozhlasu Praha a na filmovém plátně. Musicologica Olomucensia27, Article 195-217. https://doi.org/10.5507/mo.2018.016
Download citation

Selected references

  1. "Seznam stanic", Radiojournal 11, no. 39 (September 23, 1933): 14.
  2. "Nové přestávkové znamení v Mnichově", Radiojournal 11, no. 29 (July 15, 1933): 5.
  3. "Seznam stanic", Radiojournal 11, no. 31 (July 29, 1933): XXXIX.
  4. "Nové znamení v Heilsbergu", Radiojournal 11, no. 31 (July 29, 1933): IV.
  5. "Nová přestávková znamení NORAG", Radiojournal 11, no. 45 (November 4, 1933): 5.
  6. "Belgický rozhlas má nové přestávkové znamení", Radiojournal 11, no. 41 (October 7, 1933): 14.
  7. "Přestávková znamení ve Francii", Radiojournal 11, no. 51 (December 16, 1933): 21.
  8. "Budíček ve Vídni zůstane", Radiojournal 11, no. 29 (July 15, 1933): 5.
  9. Nancy Meriwether Wingfield, "When Film Became National: "Talkies" and the Anti-German Demonstrations of 1930 in Prague", Austrian History Yearbook 29, no. 1 (1998): 113-138. Go to original source...
  10. Dagmar Moravcová, Československo, Německo a evropská hnutí 1929-1932 ([Prague]: ISE, 2001), 198-216.
  11. Nataša Ďurovičová, "Local Ghosts: Dubbing Bodies in Early Sound Cinema", in Il film e i suoi multipli / Film and its multiples, ed. Anna Antonini (Udine: Forum, 2003), 83-98.
  12. Nataša Ďurovičová, "Místní suplenti. Dabing na úsvitu éry zvukového filmu", Iluminace 17, no. 2 (2005): 5-29.
  13. Ivan Klimeš, "Multiple-language Versions of Czech Films and the Film Industry in Czechoslovakia in the 1930s", Cinema & Cie, no. 4 (Spring 2004): 89-101.
  14. Zygmunt Bauman, Globalizace. Důsledky pro člověka (Prague: Mladá fronta, 2000).
  15. Vladimír Dvořák, "Co víte o znělkách čs. rozhlasu?", Náš rozhlas 13, no. 50 (December 8, 1946): 5.
  16. Milan Kuna, Exulantem proti své vůli. Život a dílo Karla Boleslava Jiráka (Prague: Editio Baerenreiter, 2003).
  17. Slk, "O brněnské znělce", Radiojournal 13, no. 39 (September 28, 1935): 4.
  18. A. J. Patzaková, Prvních deset let československého rozhlasu (Prague: Radiojournal, 1935).
  19. Veniero Rizzardi (ed.), L'undecisima musa. Nino Rota e i suoi media (Roma: Rai Radiotelevisione Italiana, 2001).
  20. "Přestávkové znamení československého rozhlasu", Radiojournal 11, no. 45 (November 4, 1933): II.
  21. "Něco o harfě", Radiojournal 11, no. 52 (December 23, 1933): 7.
  22. F. B. [František Bartoš], "K programu Radiojournalu", Přehled rozhlasu 2, no. 10 (1933): 9.
  23. "O pražské znělce", Náš rozhlas 17, no. 19 (May 7-13, 1939): 6.
  24. Milan Jariš and Vladimír Bor, Neporažení. Literary script - mimeograph (Prague, 1955), 1-3 (kept in the National Film Archive library, sign. S-108-LS).
  25. Otakar Vávra, Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek (Prague: Prostor, 1996).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.