Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):180-194 | DOI: 10.5507/mo.2018.015
Prodaná nevěsta - jedinečné kulturní politikum (téma z knihy Prodaná nevěsta na jevištích Prozatímního a Národního divadla 1866-2004)
- 1 Kubišova 15, 185 00 Praha 8, Česká republika
Ačkoliv B. Smetana určil svou operu Libuše k reprezentaci českého národa, reprezentativním dílem, jehož uvádění v sobě nesmazatelně nese dobové rozpory, se stala Prodaná nevěsta. V tomto ohledu je možné jednotlivé inscenace Prodané nevěsty nahlížet jako politikum, jako akce celospolečenského dosahu. Vedle informací o hlavních protagonistech přestavení, včetně scénografů či režisérů studie přináší komentáře k možným motivům, které v konkrétních společenských podmínkách vedly ke sporům o inscenování Prodané nevěsty. Veřejné debaty nezřídka probíhaly (a probíhají) v celém spektru mediální prezentace od odborné kritiky až po zásahy politiků.
Keywords: Bedřich Smetana, kulturní politika, politický přesah umění, Prodaná nevěsta
Prodaná nevěsta [The Bartered Bride]: A Unique Cultural-Political Issue (a topic from the book Prodaná nevěsta na jevištích Prozatímního a Národního divadla 1866-2004 [The Bartered Bride on the Stages of the Provisional Theatre and the National Theatre in 1866-2004])
Although B. Smetana designated his opera Libuše for representation of the Czech nation, it was Prodaná nevěsta that became a representative work whose performances indelibly illustrated contemporary conflicts. In this respect, it is possible to perceive the individual performances of Prodaná nevěsta as political issues and society-wide events. Apart from information about the main protagonists of the individual performances, including stage designers or directors, the study also provides commentaries on possible motivations within the particular social conditions which led to conflicts around performances of Prodaná nevěsta. Public discussions were often (and continue to be) led in the entire spectrum of media coverage, from expert reviews to interference by politicians.
Keywords: Bedřich Smetana, cultural policy, art politics, The Bartered Bride
Published: June 11, 2018 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Adolf Srb, Politické dějiny národa českého od roku 1861 až do nastoupení ministerstva Badenova r. 1895, Teil I (Praha: Šimáček, 1899).
- Jaromír Paclt, "Vídeň 1892 - most do světa", Divadelní revue 6, Nr. 2 (1994): 35.
- Jaroslav Kvapil, O čem vím, II. Teil (Praha: Václav Tomsa, 1947).
- Jiří Hilmera, Stavovské národu! O tom, jak se Stavovské divadlo stalo součástí divadla Národního (Praha: Stavovské divadlo, 1991).
- Zdeňka Benešová, Taťána Součková und Dana Flídrová, Stavovské divadlo - historie a současnost (Praha: Národní divadlo, 2000).
- Almanach na památku tisícího provedení Prodané nevěsty (Praha: [s. n.], 1927).
- František Pala, Opera Národního divadla v období Otakara Ostrčila, II. Teil. Do Smetanova roku 1924 (Praha: Divadelní ústav, 1964).
- K. M., "Václav Talich o Prodané nevěstě", Národní divadlo 14, Nr. 4 (1936/1937), 3.
- Václav Talich zur Neueinstudierung der "Verkauften Braut", in Ročenka Sirotčího spolku členů Národního divadla (Praha: Sirotčí, vdovský a podpůrný spolek členů Národního divadla, 1939), 202.
- Hanuš Thein, Žil jsem operou Národního divadla (Praha: Melantrich, 1975).
- Milan Kuna, Životnost Smetanova odkazu (Praha: Panton, 1974).
- Helena Albertová, Karel Svolinský (Praha: Divadelní ústav, 1979).
- Milan Kuna, "Z korespondence Václavu Talichovi", in Příspěvky k dějinám české hudby I (Praha: Academia, 1971), 173.
- Josef Plavec, "Zdeněk Nejedlý a Národní divadlo", Národní divadlo 25, Nr. 11 (1952/1953).
- Jan Kapr, "Výročí z nejradostnějších", Literární noviny, Nr. 5 (1951): 71.
- Mirko Očadlík, "Umění jde na závody", Praga, časopis Národního podniku Českomoravské-Kolben-Daněk 4, Nr. 5 (1948): 78.
- Jana Vašatová, Životní náhody Dr. Pavla Ecksteina (Praha: Radioservis, 2002).
- Ladislav Boháč, Tisíc a jeden život (Praha: Odeon, 1981).
- Ladislav Boháč, "Ke dvoutisícímu představení", Národní divadlo 28 (1953): 56-58.
- Bohumil Karásek, "Nové nastudování 'Prodané nevěsty'", Hudební rozhledy 7, Nr. 11 (1955).
- Václav Kašlík, Jak jsem dělal operu (Praha: Panton, 1978).
- Eva Pernsdorfová, "Kritika. Praha", Opus Musicum 3, Nr. 4 (1971): 118.
- Vladimír Helfert, in O Smetanovi (Soubor statí a článků), hrsg. von Bohumír Štědroň (Praha: Hudební matice, 1950).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.