Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):168-179 | DOI: 10.5507/mo.2018.014
Smetana mezi operetou a operou. Zpěváci Divadla na Vídeňce v roce 1893 a ve dvorní opeře v roce 1896
- Hagengasse 6/10, 1150 Wien, Österreich
Ředitelka Theater an der Wien Directrice Alexandrine von Schönerer a její umělecký poradce Franz Jauner využili úspěchu Smetanovy Prodané nevěsty při hostování českého Národního divadla na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni (Internationale Ausstellung für Musik- und Theaterwesen) roku 1892, a v dubnu 1893 uskutečnili vídeňskou premiéru této opery jako zároveň její první provedení v německém jazyce. Svým zaměřením operetní divadlo tak využilo Smetanovy opery jako předstupně k zamýšlené proměně skladby repertoáru směrem k opernímu komickému a posléze vážnému žánru. S týmž cílem uvedlo Theater an der Wien následujícího roku také komickou jednoaktovou operu Viléma Blodka V studni - dvě české opery tedy měly stát na začátku dramaturgie, která měla reprezentovat vyšší ambice vedení divadla. O tři roky později se pak uskutečnila premiéra Prodané nevěsty ve Dvorní opeře (Hofoper). Studie je věnována životopisným charakteristikám interpretů, kteří se na obou premiérách, v Theater an der Wien i v Hofoper, podíleli, a dalším souvislostem.
Keywords: Bedřich Smetana, Theater an der Wien, Hofoper, 19. století
Smetana between Operetta and Opera. Singers in the Theater an der Wien in 1893 and in the Court Opera in 1896
The director of the Theater an der Wien Alexandrine von Schönerer and her art advisor Franz Jauner used the success of Smetana's Prodaná nevěsta [The Bartered Bride] on the occasion of the visit of the Czech National Theatre at the International Exhibition of Music and Theatre (Internationale Ausstellung für Musik- und Theaterwesen) in Vienna in 1892. They organized the Viennese premiere of this opera, which was also its first enactment in German, in April 1893. This operetta-focused theatre thus used Smetana's opera as a precursor to the intended change in the repertory composition directed towards the genre of comic and later also serious opera. With the same intention, the Theater an der Wien presented a comic one-act opera by Vilém Blodek V studni [In the Well] in the following year. Two Czech operas were thus intended to stand at the beginning of the dramaturgy representing higher ambitions in theatre management. Three years later, the premiere of Prodaná nevěsta in the Court Opera (Hofoper) took place. The study is dedicated to biographies of the artists who participated in both of the premieres in Theater an der Wien and the Court Opera, and provides a further context.
Keywords: Bedřich Smetana, Theater an der Wien, Hofoper, 19th century
Published: June 11, 2018 Show citation
Selected references
- Vlasta Reittererová und Hubert Reitterer, Vier Dutzend rothe Strümpfe… Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedřich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhunderts (Wien: Verl. d. Österr. Akad. d. Wiss., 2004).
- Vlasta Reittererová und Hubert Reitterer, "Der Wenzel kommt, der Wenzel kommt, der Wenzel ist schon da…". Ein Beitrag zur Rezeptionsgeschichte der Oper Die verkaufte Braut von Bedřich Smetana, in Horror novitatis [Colloquium Musicologicum Brunense 37], hrsg. von Petr Macek und Mikuláš Bek (Praha: KLP, 2004), 78-87.
- Ludwig Eisenberg's Großes Biographisches Lexikon der Deutschen Bühne im 19. Jahrhundert (Leipzig: List, 1903).
- Vlasta Reittererová, "Dvě první vídeňské Prodané nevěsty a jejich představitelé (Theater an der Wien 1893, Hofoper 1896)", Musicalia, Nr. 1-2 (2016): 22-36, 37-54.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.