Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):156-167 | DOI: 10.5507/mo.2018.013
Žádné vyrovnání podle not - Prodaná nevěsta ve Vídni v letech 1893 a 1896
- Hagengasse 6/10, 1150 Wien, Österreich
Stať je věnována recepci prvních německojazyčných provedení opery Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany ve Vídni - roku 1893 v Theater an der Wien a roku 1896 v Hofoper. Smetanova komická opera se dostala na vídeňskou scénu až téměř třicet let po svém vzniku. Dílo, v té době už v Čechách vnímané jako součást autonomní české hudební kultury a prototyp národní opery, bylo ve Vídni uvedeno v národnostně a politicky vypjatém období, kdy česká společnost stále pociťovala deziluzi po ztroskotání česko-rakouského vyrovnání v sedmdesátých letech a otázka postavení českých zemí v rámci monarchie se stala znovu tématem dne. Roku 1890 byl učiněn nový (a do vypuknutí první světové války poslední) pokus o posílení centralismu, proti němuž stála (nejednotná) opozice v českých zemích. Za této situace se uskutečnilo hostování českého Národního divadla na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě (Internationale Ausstellung für Musik- und Theaterwesen) pořádané ve Vídni roku 1892, kde Smetanova Prodaná nevěsta jednoznačně zvítězila. Navázaly na ni obě zmíněné německé premiéry na vídeňských jevištích - nejprve v Theater an der Wien, vedeném soukromými pronajímateli, a tři roky nato na oficiální dvorní scéně. Na základě dokumentů z archivu Dvorní opery, dobového tisku a dalších pramenů jsou uvedeny příklady politického kontextu obou premiér a jejich ohlasů v dobové satiře.
Keywords: Bedřich Smetana, opera, recepce, politické kontexty, Prodaná nevěsta
No Compromise by Notes - Prodaná nevěsta [The Bartered Bride] in Vienna in the Years 1893 and 1896
The study is dedicated to the reception of the first German performances of the opera Prodaná nevěsta by Bedřich Smetana in Vienna - in 1893 in the Theater an der Wien, and later in 1896 in Hofoper. Smetana's comic opera came to the Viennese stage as late as almost thirty years after its birth. The work, which was already perceived in Bohemia as part of autonomous Czech music culture as well as a prototype of the national opera of that day, was performed in Vienna during a nationally and politically tense period when Czech society still felt disillusion after the collapse of the Austro-Bohemian compromise in the 1870s. The issue of the position of the Czech Lands within the monarchy had become topical once again by that time. The year 1890 saw a new (and until the outbreak of World War I also the last) attempt at strengthening the centralism, which was rejected by the (non-uniform) opposition in the Czech Lands. In this situation, the Czech National Theatre was visiting the International Exhibition of Music and Theatre (Internationale Ausstellung für Musik- und Theaterwesen) organized in Vienna 1892, where Smetana's Prodaná nevěsta clearly won. This performance was followed by the both above-mentioned premieres on the Viennese stages: first in Theater an der Wien, led by private lessors, and three years later on the official court scene. Based on documents from the archives of the Court Opera, the contemporary press and other sources, the study presents examples of the political context of both the premieres and their reviews by the contemporary satire.
Keywords: Bedřich Smetana, opera, reception, political contexts, The Bartered Bride
Published: June 11, 2018 Show citation
Selected references
- Vlasta Reittererová und Hubert Reitterer, Vier Dutzend rothe Strümpfe… Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedřich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhunderts (Wien: Verl. d. Österr. Akad. d. Wiss., 2004).
- Goethes Werke, hrsg. im Auftrage der Großherzogin Sophie von Sachsen, Abt. 1, Bd. 2, Weimar 1888.
- Max Menger, Der Böhmische Ausgleich (Stuttgart: Verlag der J.G. Cotta'schen Buchhandlung, 1891).
- Norbert Leser, "Die Arbeiterbewegung", in Die Chance der Verständigung, hrsg. von Ferdinand Seibt (München: Oldenbourg, 1987).
- Jiří Kořalka, Tschechen im Habsburgerreich und in Europa 1815-1914 (Wien: Verlag für Geschichte und Politik, 1991).
- Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950, hrsg. Österreichische Akademie der Wissenschaften, Bd. 8 (Wien: Böhlau, 1983).
- František Adolf Šubert, Das Böhmische National-Theater in der Ersten Internationalen Musik- und Theater-Ausstellung in Wien im Jahre 1892 (Prag: Nationaltheater-Consortium, 1892).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.