Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):110-117 | DOI: 10.5507/mo.2018.009

Příroda - kontrapunkt - recepce. K Smetanově symfonické básni Z českých luhů a hájů

Klaus Döge

Analytické poznámky ke Smetanově symfonické básni Z českých luhů a hájů se opírají o genezi samotného mimohudebního programu tak, jak jej podal sám skladatel a dále rozpracoval jeho obdivovatel V. V. Zelený. Problematický vztah hudební struktury a mimohudebního programu je nahlížen optikou proměnlivé recepce. Ačkoliv Smetana předpokládal, že jeho posluchač bude pracovat zejména s vlastní fantazií, studie poukazuje na receptivní přístupy, které jsou v rozporu s původní intencí a jsou tak smutným příkladem přijímání symfonické básně.

Keywords: Bedřich Smetana, recepce, symfonická báseň, Z českých luhů a hájů

Nature - Counterpoint - Reception. On Smetana's Symphonic Poem Z českých luhů a hájů [From Bohemian Fields and Groves]

Analytical commentaries on Smetana's symphonic poem Z českých luhů a hájů are based on the development of the non-musical programme presented by the composer himself, which was later elaborated on by his admirer V. V. Zelený. The problematic relationship between the musical structure and the non-musical programme is viewed from the perspective of variable reception. Although Smetana assumed that the listeners would work specifically with their own fantasy, the study points out receptive approaches standing in contrast to the original intention and as such being a sad example of the reception of the symphonic poem.

Keywords: Bedřich Smetana, reception, symphonic poem, From Bohemian Fields and Groves

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Döge, K. (2018). Příroda - kontrapunkt - recepce. K Smetanově symfonické básni Z českých luhů a hájů. Musicologica Olomucensia27, Article 110-117. https://doi.org/10.5507/mo.2018.009
Download citation

Selected references

  1. Christopher Fifield, True Artist and True Friend. A Biography of Hans Richter (London: Oxford University Press, 1993).
  2. Knud Martner, Gustav Mahler im Konzertsaal. Eine Dokumentation seiner Konzerttätigkeit 1870-1911 (Kopenhagen: Knud Martner, 1985).
  3. Gabriele E. Meyer, 100 Jahre Münchner Philharmoniker (München: Knürr, 1994).
  4. Bedřich Smetana. Zeit - Leben - Werk - Bedřich-Smetana-Museum, hrsg. von Olga Mojžíšová (Prag: Bedřich Smetana Museum, 1998).
  5. Jaroslav Smolka, Smetanova symfonická tvorba (Prag: Supraphon, 1984).
  6. Hana Séquardtová, Bedřich Smetana (Leipzig: Philipp Reclam jun., 1985).
  7. Otto Klauwell, Geschichte der Programmusik (Leipzig: Breitkopf u. Härtel, 1910).
  8. Eduard Hanslick, Aus dem Tagebuch eines Musikers. Kritiken und Schilderungen (Berlin, 1892).
  9. Eduard Hanslick, Fünf Jahre Musik 1891-1895 (Berlin, 1896).
  10. Führer durch den Konzertsaal. Abteilung: Sinfonie und Suite, 1. Band (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1913).
  11. Ernst von Rychnovsky, Smetana (Stuttgart-Berlin: Deutsche Verlags-Anstalt, 1924).
  12. Helmut Boese, Zwei Urmusikanten Smetana - Dvořák (Stuttgart: Amalthea, 1955).
  13. Milan Pospíšil, Vorwort zur Eulenburgausgabe der Moldau, ETP 472 (Mainz, 1999).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.