Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):104-109 | DOI: 10.5507/mo.2018.008

Scéna s ukolébavkou ve Smetanově opeře Hubička

Cyril ©álek
Ústav hematologie a krevní transfuze, Ústav klinické a experimentální hematologie 1. LF UK, U Nemocnice 2094/1, 128 20 Praha 2, Česká republika

Díky analýze jedné konkrétní scény z opery Hubička je prověřena pravdivost (či oprávněnost) vyjádření Gustava Mahlera, který srovnával mistrovství stavby 1. aktu Hubičky s prvním dějstvím Wagnerovy Valkýry. Scéna, v níľ Vendulka uspává dítě, je vsazena do kontextu daląích Smetanových oper, ve kterých se uplatňují prosté písňové tvary. Ačkoliv Smetana uplatňoval velmi jednoduché - na lidový projev napojené - výstupy, dokázal je včlenit do promyąlené struktury, jeľ se v případě analyzované scény dotýká dvojdílné árie italské belcantové opery.

Keywords: Bedřich Smetana, kompozice, Hubička, scéna s ukolébavkou

The Lullaby Scene in Smetana's Opera Hubička [The Kiss]

An analysis of one particular scene from the opera Hubička verifies the validity (or merit) of the statement by Gustav Mahler, who compared the compositional masterpiece in the first act of Hubička to the first act of Wagner's Die Walküre [The Valkyrie]. The scene in which Vendulka puts the baby to sleep is embedded in the context of Smetana's other operas, where simple song forms are employed. Although Smetana used very simple musical acts connected to folklore, he managed to incorporate them in elaborate structures: in the case of the analysed scene, it is a two-part aria in the Italian bel-canto opera style.

Keywords: Bedřich Smetana, composition, The Kiss, lullaby scene

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
©álek, C. (2018). Scéna s ukolébavkou ve Smetanově opeře Hubička. Musicologica Olomucensia27, Article 104-109. https://doi.org/10.5507/mo.2018.008
Download citation

Selected references

  1. Josef Bohuslav Foerster, "Smetana a Mahler", in: Poutník v Hamburku (Praha: Sfinx Bohumil Janda, 1939).
  2. Volker Klotz, Geschlossene und offene Form im Drama (München: Hanser, 1960).
  3. Martin Ruhnke, "Das Einlage-Lied in der Oper der Zeit von 1800 bis 1840", Die "Couleur locale" in der Oper des 19. Jahrhunderts, hrsg. von Heinz Becker (Regensburg: Bosse, 1976), 75-97.
  4. Ervín ©pindler, "Bedřich Smetana na úsvitě naąeho moderního rozvoje uměleckého", Hudební revue 9 (1916): 305.
  5. Marta Ottlová und Milan Pospíąil, "Italská opera v kontextu české národní opery", in Miscellanea musicologica 33 (Praha: Karolinum, 1992), 33-68.
  6. Marta Ottlová und Milan Pospíąil, "L'opera italiana e l'opera nazionale ceca", in Biblioteca teatrale. Rivista trimestrale di studi e ricerche sullo spettacolo. Nuova serie, Nr. 22-23 (Roma: Bulzoni, 1991), 17-51.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.