Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):91-103 | DOI: 10.5507/mo.2018.007

K jednotě sonátového cyklu v Klavírním triu g moll, op. 15 Bedřicha Smetany a Klavírního tria fis moll, op. 1, č. 1 Césara Francka

Markéta Štědronská
Institut für Musikwissenschaft, Spitalgasse 2-4, 1090 Wien, Österreich

Smetanovo Klavírní trio g moll patří k prvním vyspělým dílům svého autora, avšak od začátku bylo přijímáno s kritickým odstupem. Studie zkoumá historický kontext vzniku tria a pokouší se díky srovnávací analýze poukázat na Smetanovo originální řešení sonátového cyklu i formy v rámci komorního druhu. Četba textu předpokládá paralelní studium partitur obou komorních děl Césara Franka a Bedřicha Smetany.

Keywords: Bedřich Smetana, Klavírní trio g moll, komparativní analýza, César Franck

On the Unity of the Sonata Cycle in the Piano Trio in G Minor, op. 15 by Bedřich Smetana and the Piano Trio in F Sharp Minor, op. 1, No. 1 by César Franck

Smetana's Piano trio in G minor ranks among the first elaborate works by its author, but was received with a critical distance from its very beginning. The study investigates the historical context of the trio's birth, and based on a comparative analysis, aims at emphasizing Smetana's original solution of the sonata cycle and the form in the scope of a chamber ensemble. In order to read the text, a simultaneous study of the scores of both these chamber works by César Franck and Bedřich Smetana would be needed.

Keywords: Bedřich Smetana, Piano trio g minor, comparative analysis, César Franck

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štědronská, M. (2018). K jednotě sonátového cyklu v Klavírním triu g moll, op. 15 Bedřicha Smetany a Klavírního tria fis moll, op. 1, č. 1 Césara Francka. Musicologica Olomucensia27, Article 91-103. https://doi.org/10.5507/mo.2018.007
Download citation

Selected references

  1. Carl Dahlhaus, Die Musik des 19. Jahrhunderts (Laaber: Laaber-Verlag, 1980).
  2. Christoph-Hellmut Mahling, "Zur Frage der 'Einheit' der Symphonie", in Über Symphonien. Beiträge zu einer musikalischen Gattung, hrsg. von Christoph-Hellmut Mahling (Tutzing: Schneider, 1979).
  3. Marta Ottlová, "Smetanas Triumph-Symphonie", in Bedřich Smetana 1824-1884 (Report of the International Musicological Conference Prague 24th-26th May 1994), hrsg. von Olga Mojžíšová und Marta Ottlová (Praha: Muzeum Bedřicha Smetany, 1995), 91-101.
  4. Marta Ottlová, "Problémy se Smetanovou Triumfální symfonií", in Český lev a rakouský orel v 19. století / Böhmischer Löwe und österreichischer Adler im 19. Jahrhundert, hrsg. von Zdeněk Hojda und Roman Prahl (Praha: KLP, 1996).
  5. Karel Teige, Příspěvky k životopisu a umělecké činnosti Mistra B. Smetany. Díl 2. Dopisy Smetanovy (Praha: Fr. A. Urbánek, 1896).
  6. Josef Theurer, O komorních dílech Bedřicha Smetany (Praha: Melantrich, 1924).
  7. Karel Janeček, Smetanova komorní hudba. Dílo a život Bedřicha Smetany 1 (Praha: Editio Supraphon, 1978).
  8. Marta Ottlová, "Tektonické problémy ve Smetanových studijních skladbách" (Phil. Diss., Karlsuniversität, 1971).
  9. Wolfgang Rathert, "Form und Zeit im Streichquartett César Francks", in Neue Musik und Tradition, hrsg. von Josef Kuckertz, Helga de la Motte-Haber, Christian Martin Schmidt und Wilhelm Seidel (Laaber: Laaber-Verlag, 1990), 311-332.
  10. Markus Waldura, Monomotivik, Sequenz und Sonatenform im Werk Robert Schumanns (Saarbrücken: Saarbrücker Dr. und Verl., 1990).
  11. Katrin Eich, Die Kammermusik von César Franck (Kassel: Bärenreiter, 2002).
  12. Lewis Lockwood, "Beethoven and the Problem of Closure: Some Examples from the Middle-Period Chamber Music", in Beiträge zu Beethovens Kammermusik, Symposion Bonn 1984, hrsg. von Sieghard Brandenburg und Helmut Loos (München: Henle, 1987), 254-272.
  13. Adolf Bernhard Marx, Die Lehre von der musikalischen Komposition praktisch theoretisch, Bd. 3 (Leipzig: Breitkopf u. Härtel, 1845).
  14. Marta Ottlová und Milan Pospíšil, "Liszt und Smetana. Die Neudeutsche Schule und die tschechische Nationalmusik", in Liszt und Europa, hrsg. von Detlef Altenburg und Harriet Oelers (Laaber: Laaber-Verlag, 2008), 270-271.
  15. Ernst Rychnovsky, Friedrich Smetana (Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1924).
  16. Karl Heinrich Wörner, Das Zeitalter der thematischen Prozesse in der Geschichte der Musik (Regensburg: Bosse, 1969).
  17. Klaus Wolfgang Niemöller, "Das Klaviertrio von Lekeu und die Gattungstradition im 19. Jahrhundert", in Guillaume Lekeu & son temps. Actes du Colloque de l'Université de Liège, hrsg. von Philippe Vendrix (Liège: L'Université, 1995).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.