Musicologica Olomucensia vol. 27, (2018):91-103 | DOI: 10.5507/mo.2018.007
K jednotě sonátového cyklu v Klavírním triu g moll, op. 15 Bedřicha Smetany a Klavírního tria fis moll, op. 1, č. 1 Césara Francka
- Institut für Musikwissenschaft, Spitalgasse 2-4, 1090 Wien, Österreich
Smetanovo Klavírní trio g moll patří k prvním vyspělým dílům svého autora, avšak od začátku bylo přijímáno s kritickým odstupem. Studie zkoumá historický kontext vzniku tria a pokouší se díky srovnávací analýze poukázat na Smetanovo originální řešení sonátového cyklu i formy v rámci komorního druhu. Četba textu předpokládá paralelní studium partitur obou komorních děl Césara Franka a Bedřicha Smetany.
Keywords: Bedřich Smetana, Klavírní trio g moll, komparativní analýza, César Franck
On the Unity of the Sonata Cycle in the Piano Trio in G Minor, op. 15 by Bedřich Smetana and the Piano Trio in F Sharp Minor, op. 1, No. 1 by César Franck
Smetana's Piano trio in G minor ranks among the first elaborate works by its author, but was received with a critical distance from its very beginning. The study investigates the historical context of the trio's birth, and based on a comparative analysis, aims at emphasizing Smetana's original solution of the sonata cycle and the form in the scope of a chamber ensemble. In order to read the text, a simultaneous study of the scores of both these chamber works by César Franck and Bedřich Smetana would be needed.
Keywords: Bedřich Smetana, Piano trio g minor, comparative analysis, César Franck
Published: June 11, 2018 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Carl Dahlhaus, Die Musik des 19. Jahrhunderts (Laaber: Laaber-Verlag, 1980).
- Christoph-Hellmut Mahling, "Zur Frage der 'Einheit' der Symphonie", in Über Symphonien. Beiträge zu einer musikalischen Gattung, hrsg. von Christoph-Hellmut Mahling (Tutzing: Schneider, 1979).
- Marta Ottlová, "Smetanas Triumph-Symphonie", in Bedřich Smetana 1824-1884 (Report of the International Musicological Conference Prague 24th-26th May 1994), hrsg. von Olga Mojžíšová und Marta Ottlová (Praha: Muzeum Bedřicha Smetany, 1995), 91-101.
- Marta Ottlová, "Problémy se Smetanovou Triumfální symfonií", in Český lev a rakouský orel v 19. století / Böhmischer Löwe und österreichischer Adler im 19. Jahrhundert, hrsg. von Zdeněk Hojda und Roman Prahl (Praha: KLP, 1996).
- Karel Teige, Příspěvky k životopisu a umělecké činnosti Mistra B. Smetany. Díl 2. Dopisy Smetanovy (Praha: Fr. A. Urbánek, 1896).
- Josef Theurer, O komorních dílech Bedřicha Smetany (Praha: Melantrich, 1924).
- Karel Janeček, Smetanova komorní hudba. Dílo a život Bedřicha Smetany 1 (Praha: Editio Supraphon, 1978).
- Marta Ottlová, "Tektonické problémy ve Smetanových studijních skladbách" (Phil. Diss., Karlsuniversität, 1971).
- Wolfgang Rathert, "Form und Zeit im Streichquartett César Francks", in Neue Musik und Tradition, hrsg. von Josef Kuckertz, Helga de la Motte-Haber, Christian Martin Schmidt und Wilhelm Seidel (Laaber: Laaber-Verlag, 1990), 311-332.
- Markus Waldura, Monomotivik, Sequenz und Sonatenform im Werk Robert Schumanns (Saarbrücken: Saarbrücker Dr. und Verl., 1990).
- Katrin Eich, Die Kammermusik von César Franck (Kassel: Bärenreiter, 2002).
- Lewis Lockwood, "Beethoven and the Problem of Closure: Some Examples from the Middle-Period Chamber Music", in Beiträge zu Beethovens Kammermusik, Symposion Bonn 1984, hrsg. von Sieghard Brandenburg und Helmut Loos (München: Henle, 1987), 254-272.
- Adolf Bernhard Marx, Die Lehre von der musikalischen Komposition praktisch theoretisch, Bd. 3 (Leipzig: Breitkopf u. Härtel, 1845).
- Marta Ottlová und Milan Pospíšil, "Liszt und Smetana. Die Neudeutsche Schule und die tschechische Nationalmusik", in Liszt und Europa, hrsg. von Detlef Altenburg und Harriet Oelers (Laaber: Laaber-Verlag, 2008), 270-271.
- Ernst Rychnovsky, Friedrich Smetana (Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1924).
- Karl Heinrich Wörner, Das Zeitalter der thematischen Prozesse in der Geschichte der Musik (Regensburg: Bosse, 1969).
- Klaus Wolfgang Niemöller, "Das Klaviertrio von Lekeu und die Gattungstradition im 19. Jahrhundert", in Guillaume Lekeu & son temps. Actes du Colloque de l'Université de Liège, hrsg. von Philippe Vendrix (Liège: L'Université, 1995).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.