Musicologica Olomucensia vol. 26, (2017):265-272 | DOI: 10.5507/mo.2017.014
Angažovanost v české a slovenské pop music v období po listopadu 1989
- Department of Czech Studies, Faculty of Arts, Palacký University, Křížkovského 10, 771 80 Olomouc, Czech Republic
Studie sleduje projevy sociální angažovanosti v písňových textech různých umělců populární hudby po roce 1989. Jakýkoliv obsah, který se dotýká života společnosti, respektive konkrétního společenského fenoménu, a který vyjadřuje specifický názor, může být v širším smyslu chápán jako "angažovaný". Příspěvek sleduje vývoj tematického zaměření písňových textů od devadesátých let (kupř. postrevoluční deziluze, korupce a ekonomická kriminalita) až do nového tisíciletí (rasismus, xenofobie, nacionalismus, "ztráta paměti" atp.). Tematické analýze je podrobena zejména tvorba z doby po roce 2010, kdy literární obsah písní významným způsobem reflektoval rozdílné názorové trendy společnosti (Xindl X, Gipsy.cz, Živé kvety a další versus např. Ortel).
Keywords: Česko, Slovensko, populární hudba, angažované texty, tematická analýza
The Involvement in Czech and Slovak Pop Music after November 1989
This contribution pursues the manifestation of social involvement in the lyrics of various genres of pop music after 1989. Any content which touches upon the life of the society or the particular social phenomenon and expresses the specific opinion of it can be considered and broadly understood as "involved". The contribution follows the development of the thematic structure of the lyrics from the 90's (e.g. post-revolutionary disillusionment, corruption and economic criminality) until the New Millenium (racism and xenophobia, nationalism, "memory loss", etc.). The subject of the detailed analysis is especially the work of the era after 2010 when the opinions which have been presented in the lyrics have highly reflected the opinion differences of the society (Xindl X, Gipsy.cz, Živé kvety, etc. versus e.g. Ortel).
Keywords: Czech Republic, Slovakia, popular music, involvement, thematic analysis
Published: December 11, 2017 Show citation
Selected references
- Antonín, Matzner, Ivan Poledňák, and Igor Wasserberger, eds., Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, věcná část (Praha: Supraphon, 1980).
- Pavel Janoušek, "Time-Out aneb Zhroucená tradice," Tvar 1, no. 43 (1990): 3.
- Karel Kryl, Půlkacíř (Praha: Rozmluvy, 2009).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.