Musicologica Olomucensia vol. 26, (2017):209-219 | DOI: 10.5507/mo.2017.011
Vliv zahraniční hudby na vývoj vybraných stylů a žánrů slovenské populární hudby po roce 1989
- Institute of Aesthetics and Art Culture, Faculty of Arts, University in Prešov, 17. novembra 1, 080 01 Presov, Slovakia
Předložená studie stručně popisuje vývoj hlavního proudu populární hudby na Slovensku po pádu "železné opony". Sleduje vznik konkrétních hudebních stylů, jakými jsou například taneční hudba, hip-hop či elektronika. Článek stručně popisuje infrastrukturu populární hudby včetně problematiky nahrávacích studií, současných aktivních producentů atp. V rámci studia povahy tvůrčího procesu autorka reflektuje vybrané umělce (Štefan Královič a Martin Kavulič), kteří na scéně působili v nedávané době. Studie sleduje vlivy, jimž zmínění hudebníci podléhali, dále se zabývá otázkami, jakou roli hrálo jejich vzdělání či vrozená hudebnost a intuice ve věci vnímání současných trendů, do jaké míry hudební scénu ovlivňovaly procesy globalizace, medializace atp.
Keywords: populární hudba, hlavní proud, Slovensko, globalizace, hip-hop, elektronická hudba
The Impact of Foreign Music on the Development of Selected Slovak Popular Music Styles and Genres since 1989
This study provides a brief outline of the development of mainstream music and popular music content since the fall of the Iron Curtain in Slovakia, mapping the rise of specific music styles, such as club, hip-hop, and electronic music, and providing a brief description of the infrastructure, including recording studios and currently active music producers. In studying the nature of the creative process, it focuses on selected popular musicians (Štefan Královič and Martin Kavulič) who have been active on the music scene in the recent years. The study deals with the nature of various sources of influence on musicians' decision-making, addressing issues such as the role of their education versus their innate musicality and intuitive sensitivity to current trends, the role of globalisation and the media, and certain specific features related to Slovak artists' mainstream music production.
Keywords: popular music, mainstream, Slovakia, globalization, hip-hop, electronic music
Published: December 11, 2017 Show citation
Selected references
- Jan Blüml, "Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace: k činnosti státních uměleckých agentur v letech 1969-1989," in Proměny hudby v měnícím se světě, ed. Ivan Poledňák (Olomouc: Palacký University, 2007), 43-56.
- Michal Pospíšil, "Koncepce studia populární hudby pro česká mediální studia" (PhD diss., Charles University in Prague, 2013).
- Tony Mitchel, Popular Music and Local Identity (London, New York: Leicester University Press, 1996).
- Anna Oravcová, "Raperky a jejich pozice v rámci české hip hopové subkultury" (PhD Diss., Fakulta humanitních studií in Prague, 2010).
- Wolfgang Welsch, Estetické myslenie (Bratislava: Archa, 1993).
- Pavel Záhradka, Estetika na přelomu milenia (Olomouc: Barrister and Principal, 2010).
- Václav Kramář, Hudební dílo a plagiát pohledem muzikologie a autorského práva (Olomouc: Palacký University, 2014).
- Antonín Matzner, Ivan Poledňák, and Igor Wasserberger (eds.), Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, věcná část (Praha: Supraphon, 1983).
- Marta Kolářová (ed.), Revolta stylem. Hudební subkultury mládeže v České republice (Prague: SLON, 2011).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

