Musicologica Olomucensia vol. 25, (2017):98-114 | DOI: 10.5507/mo.2017.006

Sukův kompoziční vývoj v kontextu umělecko-estetických a eticko-filosofických akcentů doby

Vladimír Kulík
Univerzita Palackého, Katedra muzikologie FF, Univerzitní 3, 77180 Olomouc, Česká republika

Tato studie se zabývá zráním kompoziční řeči Josefa Suka, podmíněným též inspiracemi vzešlými ze společenské a kulturní atmosféry přelomu 19. a 20. století, vyznačující se i příchodem nových básnických a literárních proudů, podnícených dobovou filosofií a estetikou. Sukovo tvůrčí směřování vnímá nejenom řadu nových tendencí v dobovém skladatelském projevu, ale většinou podvědomě reaguje ve svých uměleckých vizích i na celou řadu latentních filosofických výpovědí, obsažených ve vybrané poezii a próze doby. V textu je pak naznačena možnost, že logický vývoj mistrova hudebního jazyka se může v určitých okamžicích více či méně dotknout vývojové paralely některých dobových filosofických myšlenek, spatřovaných v konturách eticko-filosofických projektů strukturalismu, existencialismu, hermeneutiky a psychoanalýzy. Progresívní filosofující hloubání o podstatě bytí a smyslu umělecké tvorby nakonec naplňují skladatele Suka vnitřním uspokojením životního naplnění.

Keywords: Antonín Dvořák, impresionismus, symbolismus, Julius Zeyer, katolický mysticismus, Antonín Sova, Otokar Březina, humanismus, secese, dekadence, strukturalismus, Ludwig Wittgenstein, existencialismus, hermeneutika, surrealismus, psychoanalýza, Sigmund Freud

Josef Suk's Composition Development within the Framework of the Art-Aesthetics and Ethical-Philosophical Accents of His Era

This study is focused on the formation of Josef Suk's compositional language, contingent on inspiration originating in the social and cultural atmosphere at the turn of the 20th century, which was marked by the arrival of new poetic and literary trends, influenced by the philosophy and aesthetics of the period. Suk's creativity not only brings attention to an amount of new tendencies in the period style of composition, but in his artistic visions he also responds to a great numbers of latent philosophical statements contained in selected works of poetry and prose from the period. In the text, you can also find the idea that the logical development of Suk's musical language can more or less touch on the developing parallel of philosophic ideas recognisable in the ethical-philosophical projects of structuralism, existentialism, hermeneutics and psychoanalysis. The progressive philosophical meditation on the meaning of existence and the importance of artistic creation finally leads to Suk's inner satisfaction with his life expectations.

Keywords: Antonín Dvořák, Impressionism, Symbolism, Julius Zeyer, Catholic mysticism, Antonín Sova, Otokar Březina, humanism, Art Noveau, Decadence, Structuralism, Ludwig Wittgenstein, existentialism, hermeneutics, Surrealism, psychoanalysis, Sigmund Freud

Published: June 11, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kulík, V. (2017). Sukův kompoziční vývoj v kontextu umělecko-estetických a eticko-filosofických akcentů doby. Musicologica Olomucensia25, Article 98-114. https://doi.org/10.5507/mo.2017.006
Download citation

Selected references

  1. Zdeněk Sádecký, Lyrismus v tvorbě Josefa Suka (Praha: Academia, 1966).
  2. Josef Suk. Život a dílo. Studie a vzpomínky, ed. Jan Miroslav Květ (Praha: HMUB, 1935).
  3. Jiří Berkovec, Josef Suk (Praha - Bratislava: Editio Supraphon, 1968).
  4. Josef Suk: Praga. Symfonická báseň pro velký orchestr op. 26 z roku 1904, partitura (Praha: SNKLHU, 1953).
  5. Martina Stratilková, Smyčcový kvartet B dur op. 11 (bakalářská práce, Univerzita Palackého Olomouc, 2001).
  6. Struktura a osobnosti hudby, ed. Jaroslav Volek (Praha: Panton, 1988).
  7. Josef Suk, Smyčcový kvartet B dur pro dvoje housle, violu a violoncello op. 11 z roku 1896, partitura (Berlín: SI, 1896).
  8. Oldřich Filipovský, "Klavírní skladby op. 7," in Klavírní tvorba Josefa Suka (Plzeň: Theodor Mareš, 1947), 22-41.
  9. Josef Suk, Klavírní skladby op. 7 z let 1891 až 1893, partitura (Praha: FAU, 1894).
  10. Antonín Sychra, Estetika Dvořákovy symfonické tvorby (Praha: SHV, 1959).
  11. Šaldův zápisník VII (Praha: Literární listy, 1935).
  12. Otakar Šourek, "J. Suk o svém tvůrčím vývoji," in Tempo XIII (Praha, 1934): 142-148.
  13. Josef Suk, Asrael. Symfonie c moll pro velký orchestr op. 27 z let 1905 až 1906, partitura (Lipsko: BH, 1907).
  14. Josef Suk, Jaro. Pět skladeb pro klavír na dvě ruce op. 22a z roku 1902, partitura (Praha: AMU, 1902).
  15. Josef Suk, Pohádka léta. Hudební báseň pro velký orchestr op. 26 z let 1907 až 1909, partitura (Vídeň: UE, 1910).
  16. Jan Miroslav Květ, "J. Zeyer aj. Suk," in Tempo XIII (Praha, 1934): 148-154.
  17. Josef Suk, Zrání. Symfonická báseň pro velký orchestr op. 34 z let 1912 až 1917, partitura (Praha: HM, 1924).
  18. Jan Miroslav Květ, Živá slova Josefa Suka, ed. Jan Miroslav Květ (Praha: Topičova edice, 1946).
  19. Josef Suk, Životem a snem. Deset klavírních skladeb op. 30 z roku 1909, partitura (Lipsko: BH, 1909).
  20. Josef Suk, Epilog. Symfonická skladba op. 37 z let 1920 až 1929 (opravy do roku 1933) pro orchestr za účasti velkého a malého smíšeného sboru, sopránového, barytonového a basového sóla. Na texty Žalmů, I. knihy Mojžíšovy a na slova Ladislava Vycpálka podle závěru legendy Julia Zeyera Pod jabloní, partitura (Praha: HM, 1939).
  21. Jan Miroslav Květ, Čtyřicet let Českého kvarteta (Praha, 1932).
  22. Antonín Matějček, Jan Preisler (Praha: Melantrich, 1950).
  23. Josef Suk, Dopisy o životě hudebním i lidském, ed. Jana Vojtěšková (Praha: Editio Bärenreiter, 2005).
  24. Filosofický slovník, ed. Ivan Blecha (Olomouc: FIN, 1995).
  25. Josef Suk, Pohádka zimního večera. Ouvertura pro velký orchestr op. 9 z roku 1894, partitura (Praha: HM, 1950).
  26. Miroslav Petříček, Úvod do (současné) filosofie: 11 improvizovaných přednášek (Praha: Herrmann a synové, 1997).
  27. Jaroslav Peregrin, Kapitoly z analytické filosofie (Praha: Filosofia, 2005).
  28. Ivan Blecha, Proměny fenomenologie (Praha - Kroměříž: Triton, 2007).
  29. Josef Suk, Quartett B dur für 2 violinen, viole und violoncell von Josef Suk op. 11 z roku 1896, partitura (Berlín: SI, 1896).
  30. Karel Knittl, "Suk Jos. Kvartet B dur pro 2 housle, violu a violoncello op. 11," in Dalibor XIX, (1897): 2.
  31. Karel Hoffmeister, "Josefa Suka nové smyčcové kvarteto," in Hudební revue IV, č. 1, 1911.
  32. Sigmund Freud, "Sen," in Úvod do psychoanalysy (Praha: Julius Albert, 1936), 110-149.
  33. Novák a Suk, ed. Václav Štěpán (Praha: HMUB, 1945).
  34. Václav Talich, dokument života a díla (Praha: SHV, 1967).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.