Musicologica Olomucensia vol. 24, (2016):7-17 | DOI: 10.5507/mo.2016.012
K problematice tzv. diskoték v československé populární hudbě s přihlédnutím k olomoucké scéně
- Univerzita Palackého, Katedra muzikologie, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Česká republika
Diskotéky byly jednou z nejvýznamnějších forem československé populární kultury před rokem 1989. Uvedené akce zprostředkovávaly zábavu široké skupině obyvatel, zároveň přinášely informace, které byly v kontextu oficiálních médií nedostupné. Z těchto důvodů se poměrně brzy staly středem zájmu komunistické kulturní politiky. Její představitelé usilovali o jejich administrativní i výchovné zajištění ve smyslu směřování komunistické ideologie. Příspěvek, jenž se opírá o původní pramenný výzkum včetně rozhovorů s pamětníky, ukazuje naznačené otázky také s přihlédnutím k hudební scéně hlavního města střední Moravy, Olomouce.
Keywords: Československo, Olomouc, populární hudba, diskotéka, komunismus, státní kulturní politika
The Issue of "Discotheques" in Czechoslovak Popular Music with Special Regard to the Music Scene in Olomouc
Discotheques were one of the most important forms of Czechoslovak popular culture before 1989. These events mediated entertainment for a broad group of people, at the same time provided information unavailable in the context of the official media. For these reasons, discotheques quite soon became the focus of communist cultural politics. Its representatives attempted to form the given phenomenon under the direction of communist ideology, both administratively and in terms of education. The paper, which is based on an investigation of original sources including interviews with witnesses, deals with the aforementioned issues also with regard to the music scene of the main city of Central Moravia, Olomouc.
Keywords: Czechoslovakia, Olomouc, popular music, discotheque, communism, state cultural policy
Published: December 11, 2016 Show citation
Selected references
- Vladimír, Hepner a kol., Průzkum postojů české veřejnosti k populárním zpěvákům (Praha: Ústav pro výzkum kultury, 1975).
- Boris Michajlov, "Život zvaný diskotéka," Gramorevue, č. 2 (1982): 5.
- Jaromír Tůma, ABC diskotéky (Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1988).
- Jaroslav Riedel, Kritik bez konzervatoře: rozhovor s Jiřím Černým (Praha: Galén, 2015).
- rp [Richard Pogoda], "Poslechové diskotéky Richarda Pogody," Informace: kulturně výchovná činnost na okrese Olomouc, č. 2 (1982): 15-16.
- Josef Kotek, O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti (Praha: Panton, 1990).
- Jan Beneš, ABC diskotéky 2: mluvené slovo, dramaturgie a technika v diskotéce (Ostrava: KKS v Ostravě, 1988).
- Divadlo hudby: informace o jeho vzniku vybavení, poslání a domácím i zahraničním ohlasu (Praha: Gramofonové závody, 1951).
- 40 let Divadla hudby 1949-1989 (Praha: Supraphon, 1989).
- Jiří Pilka, "Šedesát let Supraphonu," Hudební rozhledy 59, č. 9 (2006): 8-9.
- Tereza Pogodová, Divadlo hudby jako prostor pro uměleckou alternativu: třicet let olomouckého Divadla hudby (Olomouc 2002, magisterská práce katedry teorie a dějin dramatických umění FF UP v Olomouci).
- Lexa Sychra, Olomoucký Big Beat a jiné vzpomínky a povídky emigranta (Olomouc: J. Vacl, 2007).
- Miroslav Vaněk, Byl to jenom rock'n'roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989 (Praha: Academia, 2010).
- "Diskotéka startuje," Gramorevue, č. 1 (1977): 5.
- fk: "Kultura s perspektivou," OSA: měsíčník pro místní kulturu, č. 6 (1977): 20.
- "Nové metodické pokyny k diskotékám," OSA: měsíčník pro místní kulturu, č. 3 (1978): 19.
- Jaroslav Riedel, Kritik bez konzervatoře (Praha: Galén, 2007).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

