Musicologica Olomucensia vol. 23, (2016):101-110 | DOI: 10.5507/mo.2016.005

Sibelius na rozcestí: tradiční cesty, jež vedou k novým tvůrčím východiskům, na příkladu skladatelovy Symfonie č. 2 (1901/02)

Nors S. Josephson
Silvanerweg 13, D-67146 Deidesheim, Germany

Sibeliova Druhá symfonie čerpá inspiraci z některých terciových intervalových struktur, které se původně objevily v Brahmsově Druhé symfonii. Tyto terciové buňky jsou propojeny prostřednictvím stupnicových postupů velkých sekund, jež ústí v celotónové stupnice - koncept, který je znám již z evolučních sekcí klasicistní hudby. Sibeliova Druhá symfonie byla do značné míry rovněž ovlivněna Brucknerovou Třetí symfonií, zejména jejími prvními třemi větami. Sibeliovy skici druhé a čtvrté věty dále naznačují, že si zde autor zahrával s myšlenkou využití transcendentní kódy s výsledkem harmonických vztahů na bázi malých sekund, které mohou být odvozeny z Borodinových prvních dvou symfonií.

Keywords: Sibelius, Druhá symfonie, strukturální analýza, inspirace

Sibelius at the Crossroads: Old Paths Leading to New Creative Departures in His Second Symphony (1901/02)

Sibelius' Second Symphony derives its inspiration from several third intervals that were originally also used in Brahms' Second Symphony. These third cells are often linked via major second scalar progressions, resulting in recurring whole-tone scales, a concept already employed in Classical development sections. In addition, Sibelius' Second Symphony was also much influenced by Bruckner's Third Symphony, notably the latter's first three movements. Sibelius' sketches for the second and fourth movements also indicate that the composer toyed with the idea of transcendental codas for these sections, producing minor second harmonic relationships that may derive from Borodin's first two symphonies.

Keywords: Sibelius, Second Symphony, structural analysis, inspirations

Published: June 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Josephson, N.S. (2016). Sibelius na rozcestí: tradiční cesty, jež vedou k novým tvůrčím východiskům, na příkladu skladatelovy Symfonie č. 2 (1901/02). Musicologica Olomucensia23, Article 101-110. https://doi.org/10.5507/mo.2016.005
Download citation

Selected references

  1. David Haas, "Sibelius's Second Symphony and the Legacy of Symphonic Lyricism," in The Sibelius Campanion, ed. Glenda D. Goss (Westport: Greenwood, 1996), 81-82.
  2. Veijo Murtomäki, Symphonic Unity: The Development of Formal Thinking in the Symphonies of Sibelius (Helsinki: Universitatis Helsingiensis, 1993).
  3. James Burnett, The Music of Jean Sibelius (London: Associated University Presses, 1983).
  4. Marc Vignal, Jean Sibelius (Paris: Fayard, 2004).
  5. Kari Kilpeläinen, The Jean Sibelius Musical Manuscripts at Helsinki University Library: A Complete Catalogue (Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1991).
  6. Nors S. Josephson, "Zirkelartige Progressionen in symphonischen Durchführungen der Klassik und Romantik," Die Musik forschung 34 (1981): 292-300. Go to original source...
  7. Lionel Pike, Beethoven, Sibelius and the "Profound Logic" (London: Faber and Faber, 1978).
  8. Ilkka Oramo, "Motiivi ja muoto Sibeliuksen toisessa Sinfoniassa," Musiikki 8 (1978): 1-27.
  9. Tim Howell, Jean Sibelius: Progressive Techniques in the Symphonies and Tone-Poems (New York: Garland Publishing, 1989).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.