Musicologica Olomucensia vol. 23, (2016):81-100 | DOI: 10.5507/mo.2016.004
Max Brod jako hudební kritik
- Jagiellonian University in Kraków, Institute of Musicology, ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków, Poland
Studie představuje a interpretuje hudebně kritické texty Maxe Broda; spisovatele německo-židovského původu narozeného v Čechách, zároveň skladatele a libretisty, jenž proslul péčí o odkaz Franze Kafky. Na základě studia novinových článků (publikovaných mimo jiné v německojazyčném periodiku Prager Tagblatt) autor analyzuje a systematizuje Brodův náhled na hudební umění. V centru pozornosti Maxe Broda byli skladatelé jako Leoš Janáček, Gustav Mahler a Arnold Schönberg. Novinové články, jež se zabývají židovskou hudbou, respektive "židovskými elementy" v hudbě, jsou pojednány zvláště podrobně. Autor věnuje pozornost rovněž otázce, do jaké míry mohl Brodův sionistický světonázor ovlivnit jeho kritickou reflexi hudebních děl. Závěr studie je věnován technické analýze hudebně kritických schopností Maxe Broda. Jeho vnímání umění (zvláště tzv. Nové hudby) je probíráno v širším historickém kontextu.
Keywords: Max Brod, Leoš Janáček, Gustav Mahler, Arnold Schönberg, česká hudební kultura v meziválné době, židovská hudba, sionismus v hudbě, hudební kritika
Max Brod as a Music Critic
The article is devoted to the presentation and interpretation of critical-musical works of Max Brod, Czech-born German-Israeli writer, composer and librettist, best known as a monographer of Franz Kafka. On the basis of the press articles (published, inter alia, in German-speaking daily "Prager Tagblatt"), the author analyzes and systematizes Brod's views on musical art. Significantly, in the center of the critic's interest were found to be such composers as Leoš Janáček, Gustav Mahler and Arnold Schönberg. The press articles concerning Jewish music, more specifically - the "Jewish element" ("Jewishness") in music are discussed in detail. The author also attempts to answer whether the Zionist element of Max Brod's worldview could have affected his professional evaluation of musical pieces. At the end of the article critical-musical skills of Max Brod are subjected to the technical analysis, and his artistic views (particularly on Neue Musik) are placed in a wider context of the thought of the era.
Keywords: Max Brod, Leoš Janáček, Gustav Mahler, Arnold Schönberg, Czech musical culture of the interwar period, Jewish music, Zionism in music, musical criticism
Published: June 11, 2016 Show citation
Selected references
- Max Brod, Sternenhimmel. Musik- und Theaterrlebnisse (Prag: Orbis; München: Kurt Wolff, 1923).
- www.aano.onb
- Max Brod, Franz Kafka, trans. Tadeusz Zabłudowski (Warszawa: Czytelnik, 1982).
- Leoš Janáček, Musik des Lebenp. Skizzen, Feuilletons, Studien, trans. Jan Gruna (Leipzig: Reclam, 1979).
- Max Brod, "Jüdische Volksmelodien," Der Jude, No. 5 (1916): 344.
- Max Brod, "Gustav Mahlers Jüdische Melodien," Musikblätter des Anbruch, No. 10 (1920): 378-379.
- Hans Berl, Das Judentum in der Musik (Stuttgart-Berlin-Leipzig: Dt. Verl.-Anst. 1926).
- Max Brod, "Leos Janacek's Klavierstücke," Musikblätter des Anbruch, 1924, 12.
- Max Brod, "Leos Janacek's Persöhnlichkeit," Musikblätter des Anbruch, 1924, 237.
- Max Brod, "Jenufa-Reminiszenzen," Musikblätter des Anbruch 1926, (special issue "Oper).
- Max Brod, "Errinerung an Leoš Janáček," Musikblätter des Anbruch, 1928, 233.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.