Musicologica Olomucensia vol. 23, (2016):7-28 | DOI: 10.5507/mo.2016.001

Hledání stylového idiomu - hudba ve středoevropských kreslených seriálech Krtek a Reksio

Katarzyna Babulewicz
Jagiellonian University in Kraków, Institute of Musicology, ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków, Poland

Příspěvek se zabývá hudbou k známým animovaným seriálům dvacátého století - československému Krtkovi (vysílanému během let 1957 až 2002) a polskému seriálu Reksio (1967-1990). Cílem studie bylo představit bohatství hudebních myšlenek tvůrců hudebních doprovodů k zmíněným pořadům - jde nejenom o prvky hudebních ilustrací a stylizací, nýbrž také o autonomní hudební obrazy. Hudební doprovody ukazují invenci, originalitu i smysl pro humor svých tvůrců. Kombinují přístupy tradiční i avantgardní vážné hudby. S cílem ukázat podobnosti a rozdíly tvůrčích strategií (nejenom těch čistě hudebních) byly vybrány tři páry epizod (z obou seriálů), jejichž příběhy jsou zasazeny do podobného prostředí, případně mají shodné tematické soustředění. Závěry studie vycházejí z audiovizuální analýzy, přičemž reflexe hudby je vedena paralelně s popisem mimohudebních dějů. V případě seriálu Krtek je prezentována hudba dvou skladatelů - Miloše Vacka (1928-2012) a Vadima Petrova (1932), v případě seriálu Reksio jde o jednoho skladatele - Zenona Kowalowského (1939).

Keywords: Hudba a animace, hudba k středoevropským animovaným seriálům, hudba k seriálu Krtek, hudba k seriálu Reksio, Miloš Vacek, Vadim Petrov, Zenon Kowalowski

In Search of Stylistic Idiom - Music to the Central-European Cartoons Krtek and Reksio

This paper concerns the issue of music in two well-known twentieth-century series - Czechoslovakian Krtek (aired between 1957 and 2002) and Polish Reksio (1967-1990). My aim was to present the wealth of composer's ideas - how they provided the films not only with illustrative fragments and interesting stylizations, but even with autonomous musical images. Soundtracks reveal excellent workshop of their authors, their originality and sense of humor. Sometimes we hear classical like music, another time it is even avant-garde. To show the similiarities and differences between artistic strategies (not only strictly musical) I chose three pairs of cartoons (from both series) which action takes place in the similar surroundings or which refer to the suchlike questions. The article presents the conclusions from audiovisual analysis and therefore the description of music is inseparable from the plot. In the case of Krtek I present films with music of two composers - Miloš Vacek (1928-2012) and Vadim Petrov (1932), in case of Reksio it is one composer - Zenon Kowalowski (1939).

Keywords: Music and animation, music to the Central-European cartoons, music to the Krtek, music to the Reksio, Miloš Vacek, Vadim Petrov, Zenon Kowalowski

Published: June 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Babulewicz, K. (2016). Hledání stylového idiomu - hudba ve středoevropských kreslených seriálech Krtek a Reksio. Musicologica Olomucensia23, Article 7-28. https://doi.org/10.5507/mo.2016.001
Download citation

Selected references

  1. Zofia Lissa, Estetyka muzyki filmowej (Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1964).
  2. Daniel Goldmark, Tunes for 'Toons. Music and the Hollywood Cartoon (Berkeley: University of California Press, 2005). Go to original source...
  3. Anna G. Piotrowska, O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej (Kraków: Musica Iagellonica, 2014).
  4. Iwona Sowińska, Polska muzyka filmowa 1945-1968 (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006).
  5. Československý hudební slovník osob a institucí, red. Gracian Černušák, Bohumír Štědroň, Zdenko Nováček, Svazek druhý (Praha: SHN, 1965).
  6. Katarzyna Babulewicz, Muzyka Zenona Kowalowskiego do wybranych odcinków serialu Reksio (Jagiellonian University in Kraków, 2013).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.