Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):135-151 | DOI: 10.5507/mo.2015.018
Hudba a její role v procesu tvorby identit v Bělorusku
- Institut für Musik, Fakultät III Sprach- und Kulturwissenschaften, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Postfach 2503, 26111 Oldenburg, Germany
V Bělorusku, ve státě ležícím mezi "Východem" a "Západem", zůstávají otázky národní identity zásadním tématem. Studie představuje diskurz běloruské hudby mezi mladými dospělými lidmi v Bělorusku. Zmíněný diskurz vychází ze tří klíčových aspektů: jde o samotnou existenci specifické běloruské hudby, její autenticitu a s tímto související jazykový aspekt. Cílem studie je ukázat, že diskurz, charakterizovaný ambivalentními postoji mladých lidí k běloruské kultuře a hudbě, reflektuje pokračující proces hledání identity. Komplexní charakter kultury v Bělorusku stejně jako víceznačnost "běloruské identity" souvisí s problematikou běloruského jazyka, v daném prostředí hrajícího spíše okrajovou roli. Studie analyzuje provázanost vnímání hudby, kultury a jazyka v Bělorusku. Dále identifikuje funkce, které běloruská hudba plní jak pro populaci mluvící bělorusky, tak pro občany, jejichž primárním jazykem je ruština.
Keywords: Autenticita, hudba v Bělorusku, kulturní praxe, diskurz, identita, populární hudba
A Discourse on Belarusian Music and its Role in the Construction of Identities in Belarus
Issues of national identity remain a topic of great importance in Belarus, the state between "East and West". In this article, I identify the discourse on Belarusian music taking place among young Belarusian adults. This discourse is centred on three major aspects: the very existence of a distinct Belarusian music, its authenticity and the aspect of language. The article attempts to demonstrate that the discourse, characterized by young people's ambivalent perceptions of Belarusian culture and music, reflects the ongoing process for the search for identity. The complexity of the notion of Belarusian culture and the ambiguity of the term "Belarusian identity" is linked with the issue of the Belarusian language, which occupies a marginal position in Belarus. In this article, I analyse the interconnection of the perceptions of music, culture and language in Belarus, and identify the functions which Belarusian music fulfils, both for Belarusian- and Russian-speaking Belarusians.
Keywords: Authenticity, Belarusian music, cultural practice, discourse, identity, popular music
Published: December 11, 2015 Show citation
Selected references
- Thomas M. Bohn, Victor Šadurskij, and Albert Weber, eds., Ein weißer Fleck in Europa: Die Imagination der Belarus als Kontaktzone zwischen Ost und West (Bielefeld: Transcript Verlag, 2011).
- Andrew Wilson, Belarus: The Last Dictatorship in Europe (New Haven: Yale Univ. Press, 2011).
- David R. Marples, Belarus: A Denationalized Nation (Amsterdam: Harwood Acad. Publ., 1999).
- Nelly Bekus, Struggle over identity: the official and the alternative "Belarusianness" (Budapest: CEU Press, 2010).
Go to original source...
- Wolfgang Welsch, "Transculturality: the Puzzling Form of Cultures Today," in Spaces of Culture: City, Nation, World, eds. Mike Featherstone and Scott Lash (London: Sage, 1999), 194-213.
Go to original source...
- Stanley Sadie, ed. The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London: Macmillan, 1980).
- Peter Wicke, Vom Umgang mit Popmusik (Berlin: Cornelsen, 2001).
- Stuart Hall, "The Question of Cultural Identity," in Modernity: an Introduction to Modern Societies, ed. Stuart Hall et al. (Oxford: Blackwell Publishers, 1996), 595-634.
- https://www.uni-oldenburg.de/hlk-belarus/.
- Simon Frith, "Music and Identity," in Questions of Cultural Identity, eds. Stuart Hall and Paul du Gay (London: Sage, 1996).
- Tia DeNora, Music in Everyday Life (Cambridge: University Press, 2000).
Go to original source...
- Sarah Cohen, "Ethnography and Popular Music Studies," Popular Music 12 (1993): 127.
Go to original source...
- Aglaja Przyborski and Monika Wohlrab-Sahr, Qualitative Sozialforschung, 4th ed. (München: Oldenbourg, 2014).
Go to original source...
- Maria Paula Survilla, Of Mermaids and Rock Singers: Placing the Self and Constructing the Nation through Belarusan Contemporary Music (New York and London: Routledge, 2002).
- Maria Paula Survilla, "Belarus," in Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World, VII, eds. John Shepherd, David Horn, and Dave Laing (New York: Continuum, 2005), 48-52.
- Simon Frith, Taking Popular Music Seriously: Selected Essays (Aldershot and Burlington: Ashgate, 2007).
- Maria Paula Survilla, "Rock Music in Belarus," Rocking the State: Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, ed. Sabrina Petra Ramet (Oxford: Westview Press, 1994).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.