Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):121-133 | DOI: 10.5507/mo.2015.017
Varhanní tvorba Josefa Förstera mladšího a Josefa Bohuslava Foerstera v kontextu přeměny zvukového ideálu varhan v Čechách v druhé polovině 19. století
- Katedra muzikologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic
Varhanní hudba Josefa Förstera ml. a Josefa Bohuslava Foerstera je zajímavá ze dvou hledisek. U Josefa Förstera mladšího je to hlavně v kontextu s celkovou proměnou estetického ideálu varhan v Čechách, kterou z velké části sám inicioval. Z kompozičního hlediska jsou jeho skladby z formálního hlediska precizně zpracované, svou invencí však výrazně nepřesahují dobový skladatelský průměr. Skladby J. B. Foerstera nejsou svým organologickým kontextem tak důležité, neboť staví na podobě varhan, jak je propagoval Josef Förster ml. Jsou však daleko zajímavější svou skladebnou stránkou. Varhany J. B. Foerster používá jako orchestr, s jemným odstíněním pestré dynamiky, výraznými harmonickými i dynamickými zvraty, a také primární avšak proměnlivou melodikou. Tím vzniká dílo, které je oproti Josefu Försterovi ml. více evoluční, avšak i přes svou dataci (1896, 1925) stále poplatné ryze romantickému cítění. Jen malému zlomku těchto skladeb se dostalo kritického vydání. Některé z nich by si to však v budoucnu jistě zasloužily.
Keywords: Josef Bohuslav Foerster, Josef Förster ml., skladby pro varhany, současná kompozice
Works for Organ by Josef Förster Jr. and Josef Bohuslav Foerster in the Context of the Transformation of the Organ Sound Ideal in Bohemia in the Second Half of the 19th Century
Organ compositions by Josef Förster Jr. and Josef Bohuslav Foerster are interesting from two points of view. In connection with Josef Förster Jr., this can primarily be seen within the context of the overall change of in the aesthetic organ ideal in Bohemia, which was mostly started by Förster himself. His compositions are professionally composed, but their invention does not exceed the average of contemporary compositions. The compositions of J. B. Foerster are not particularly interesting in terms of their organ-building context, as J. B. Foerster bases his character of the organ on that promoted by Josef Förster Jr. J. B. Foerster's compositions are more interesting in terms of their compositional aspect. J. B. Foerster makes use of the organ like an orchestra, with a delicious intensification of multicoloured dynamics, with both distinct harmonic and dynamic twists, and also with a primary, but nevertheless changing, melodic. In this way a composition with the following characteristics arises: in comparison with Josef Förster Jr. more evolutionary, regardless of the time of creation (1896, 1925) but always conforming to a purely romantic feeling. Only a few of these compositions have been already critically edited and published. A number of them are definitely deserving of this in the future.
Keywords: Josef Bohuslav Foerster, Josef Förster Jr., organ compositions, contemporary compositions
Published: December 11, 2015 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Československý hudební slovník osob a institucí, eds. Gracian Černušák, Bohumír Štědroň a Zdenko Nováček (Praha: SHV, 1963).
- Anna Beránková, "Pražští cyrilisté a jejich vztah k řezenskému cecilianismu. Komentovaná edice korespondence pražských cyrilistů F. X. Wittovi" (diplomová práce, Praha: FF UK, 2010).
- Václav Uhlíř, "Varhanářský rod Španělů" (bakalářská práce, Olomouc: FF UPOL, 2013).
- Petr Lyko, Die Orgel im Gebiet von Jeseník, Olomouc, Prostějov, Přerov und Šumperk in den Jahren 1860-1960 (Olomouc: VUP, 2011).
- Jan Tomíček, Varhany a jejich osudy (Praha: PM vydavatelství, 2010).
- Veronika Velenová, "České varhanní školy a možnost jejich praktického využití" (diplomová práce, Brno: HF JAMU, 2014).
- Josef Popelka, České varhanní skladby II. (Praha: Český rozhlas, 2012).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.