Musicologica Olomucensia vol. 22, (2015):109-119 | DOI: 10.5507/mo.2015.016
Hans Mersmann a analýza Nové hudby
- Katedra muzikologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic
Příspěvek se zabývá konceptem Nové hudby, který ve dvacátých letech dvacátého století zaštiťoval úvahy o zásadně odlišném charakteru hudby 20. století. Soustřeďuje se na definici Nové hudby u jejího výrazného proponenta, Hanse Mersmanna, přičemž sleduje především vazbu konceptu Nové hudby na Mersmannovu fenomenologii, založenou na systému hudebních sil. Zatímco Mersmann sledoval svou fenomenologicky založenou estetikou prakticky ověřitelné uplatnění - estetiku aplikovanou na konkrétní hudební díla, jeho definice hudební analýzy i teorie hudební struktury zpochybňují možnost hudebně analytického využití této aplikované estetiky na hudbu 20. století. Tato pochybnost je konfrontována s Mersmannovými analýzami hudby 20. století.
Keywords: Hudební analýza, síla, Hans Mersmann, hudební forma, Nová hudba, hudební fenomenologie
Hans Mersmann and the Analysis of the New Music
The article deals with the concept of New Music, which in the 1920s involved considerations concerning the fundamentally different character of 20th century music. It focuses on the definition of New Music from its influential proponent, Hans Mersmann, and primarily looks at the relationship of the concept of New Music to Mersmann's phenomenology based on the notion of musical forces. Whereas with his phenomenologically-based aesthetics Mersmann pursued a practically verifiable application - aesthetics applied to concrete musical works - his definition of musical analysis and theory of musical structure cast doubt on the possibility of analytical exploitation of this applied aesthetics with regard to the music of the 20th century. This uncertainty is confronted with Mersmann's analytical comments on 20th century music.
Keywords: Music analysis, force, Hans Mersmann, musical form, New Music, phenomenology of music
Published: December 11, 2015 Show citation
Selected references
- Wolfgang Krebs, Innere Dynamik und Energetik in Ernst Kurths Musiktheorie (Tutzing: Hans Schneider, 1998).
- Hans Mersmann, "Zur Phänomenologie der Musik," Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft 19, Nos. 1-4 (1925): 376.
- Hans Mersmann, Angewandte Musikästhetik (Berlin: Hesse, 1926).
- Hans Mersmann, "Versuch einer Phänomenologie der Musik," Zeitschrift für Musikwissenschaft 5, Nos. 4-5 (1922-1923): 231.
Go to original source...
- Hermann Beck, Methoden der Werkanalyse in Musikgeschichte und Gegenwart (Wilhelmhaven: Heinrichshofen, 1976).
- Daniel M. Grimley, Carl Nielsen and the Idea of Modernism (New York: Boydell, 2010).
Go to original source...
- Lee Rothfarb, "Energetics," in The Cambridge History of Western Music Theory, ed. Thomas Street Christensen (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 927-955.
Go to original source...
- Hans Mersmann, "Versuch einer musikalischen Wertästhetik," Zeitschrift für Musikwissenschaft 17, No. 1 (1935): 34.
- Carl Dahlhaus, "Trivial Music (Trivialmusik)," in Bad Music: The Music We Love to Hate, ed. Christopher J. Washburne and Maiken Derno (New York - London: Routledge, 2004), 270-271.
- Hans Mersmann, "Zur Geschichte des Formbegriffs," Jahrbuch der Musikbibliothek Peters für 1930 37 (1931): 32-47.
- Hans Mersmann, "Bela Bartoks Drittes und Viertes Streichquartets," Melos 8, No. 11 (1929): 483-485.
- Lubomír Spurný, "Hábova 'Musik der Freiheit' pohledem německy píšící muzikologie," Musicologica Brunensia 44, Nos. 1-2 (2009): 171-182.
- Hans Mersmann, Musikhören (Potsdam: Sanssouci, 1938).
- Hans Mersmann, "Die geistigen Werte der neuen Musik," Melos 10, Nos. 8-9 (1931): 266-267.
- Hans Mersmann, "Musikalische Kulturfragen," Melos 1, No. 2 (1920): 42-43.
- Hans Mersmann, Musik der Gegenwart (Berlin: Julius Bard, 1924).
- Hans Mersmann, Die Tonsprache der neuen Musik (Mainz: Melosverlag, 1928).
- Hans Mersmann, "A Method for Analysis of New Music," International Music Educator M, No. 6 (1962): 177.
- Felix Wörner, "'Thematicism': Geschichte eines analytischen Konzepts in der nordamerikanischen Musiktheorie," Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 6, No. 1 (2009): 77-89.
Go to original source...
- Hans Mersmann, "Die Sonate für Violine allein von Artur Schnabel," Melos 1, No. 18 (1920): 406-418.
- Hans Mersmann, "Die Untersuchung neuerer musikalischer Kunstwerke," Melos 1, No. 14 (1920): 310-313.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.